چرا نفت همچنان پرمشتری است؟


نویسنده: توحید ورستان

پیش‌بینی‌های تقاضای نفت برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ همچنان در میان مؤسسات بزرگ انرژی متفاوت است، اما کاهش رشد در سه ماهه اول سال جاری، برخی مؤسسات را بر آن داشت تا برآوردهای خود را کاهش دهند. در این راستا، کاهش در برآورد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ توسط آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده قابل توجه است، البته گزارش‌های ماهانه منتشر شده اوپک انتظارات مثبت خود را در ماه می ۲۰۲۴ حفظ کرد. آژانس بین‌المللی انرژی به دلیل کاهش تقاضا در کشورهای OECD، انتظارات رشد تقاضای نفت در سال جاری (۲۰۲۴) را ۱۴۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش داد و به ۱.۰۶ میلیون بشکه در روز رساند. از سوی دیگر، آژانس پیش بینی رشد تقاضای نفت خود را برای سال ۲۰۲۵ به ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش داد، در حالی که در پیش بینی قبلی حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز بود. 

  

    
 پیش بینی‌های EIA و اوپک
بر اساس گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده با برآوردهای آژانس بین المللی انرژی در مورد کاهش رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ و افزایش آن در سال ۲۰۲۵ موافق است. اداره اطلاعات انرژی انتظار دارد تقاضای نفت تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۰.۹۲ میلیون بشکه در روز رشد کند که اندکی کمتر از برآورد قبلی ۰.۹۵ میلیون بشکه در روز است. این بدان معناست که کل تقاضای جهانی نفت ممکن است در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۲.۸۴ میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که در برآوردهای قبلی حدود ۱۰۲.۹۱ میلیون بشکه در روز بود. 
در حالی که اداره اطلاعات انرژی برآوردهای رشد تقاضا برای سال ۲۰۲۵ را به ۱.۴۲ میلیون بشکه در روز افزایش داد، که بیش از برآوردهای قبلی که به رشد ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز کمک می‌کرد. از سوی دیگر، در گزارش فعلی ماه می، اوپک انتظارات رشد اقتصاد جهانی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۲.۸ و ۲.۹ درصد حفظ کرد، بدون اینکه تغییری نسبت به برآوردهای رشد صادر شده در گزارش ماهانه قبلی داشته باشد.
 بر این اساس، پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ در سطح ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز بوده و کل پیش‌بینی شده در سطح بی‌سابقه ۱۰۴.۴۶ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند. برآوردها از رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۵ نیز ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز بدون تغییر باقی می‌ماند و مجموع آن را به ۱۰۶.۳۱ میلیون بشکه در روز می‌رساند. اوپک انتظار دارد که بیشتر رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ از کشورهای غیرعضو OECD با حدود ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز و در راس آنها چین باشد و مجموع آن را به ۵۸.۴۴ میلیون بشکه در روز برساند.
  
برآورد عرضه جهانی
برآوردهای سه موسسه برای رشد عرضه جهانی نفت طی سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ متفاوت بود، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کرد که این رشد به میزان ۵۸۰ هزار بشکه در روز برسد و به رکورد ۱۰۲.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ برسد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴، ۱.۸ میلیون بشکه در روز رشد کند. آژانس بین المللی انتظارات خود را برای رشد عرضه نفت خارج از ائتلاف اوپک پلاس به ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با برآوردهای قبلی ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش داد که به این معنی است که مجموعرضه به ۵۲.۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. 
در مورد تولید کشورهای ائتلاف اوپک پلاس، آژانس پیش بینی می‌کند در صورت ادامه سیاست‌های کاهش داوطلبانه تولید، در سال ۲۰۲۴ به میزان ۸۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، در حالی که پیش‌بینی می‌کند در سال آینده (۲۰۲۵) به میزان ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد عرضه نفت خارج از ائتلاف اوپک پلاس حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و در سال ۲۰۲۵ در مجموع به ۵۹.۸۲ میلیون بشکه در روز برسد. در حالی که اوپک انتظارات رشد عرضه نفت از خارج از ائتلاف اوپک پلاس را طی سال ۲۰۲۴ بدون تغییر نسبت به برآوردهای قبلی، ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز تعیین کرد. 
این بدان معناست که کل عرضه نفت خارج از ائتلاف اوپک پلاس به ۵۴.۰۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید، در حالی که انتظار می‌رود بیشتر افزایش عرضه جهانی مایعات نفتی از سوی ایالات متحده، کانادا، برزیل و نروژ انجام شود.
  
 دلیل افزایش تقاضای نفت
با وجود تشدید کمپین‌های ضد سوخت فسیلی در جهان به رهبری آژانس بین المللی انرژی، انتظارات رشد تقاضای نفت تا پایان دهه جاری همچنان از اعتماد بالایی در بین کارشناسان انرژی و شرکت‌های تحقیقاتی تخصصی برخوردار است. براساس برخی گزارش‌ها، تقاضای جهانی برای نفت در میان مدت با توانای ضعیف بخش‌های مصرف کننده اصلی برای کنار گذاشتن آن، در مسیر صعودی باقی بماند. نتایج تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که جایگزین‌های کم کربن ترویج شده برای دور کردن این بخش‌ها از نفت هنوز قادر به رقابت اقتصادی با آن در میان تقاضای فزاینده برای حمل و نقل و خدمات صنعتی نیستند. این تحلیل همچنین انتظار دارد که انتقال از نفت در ۱۳ بخش با چالش‌های پیچیده‌تری نسبت به انتظارات دو سال پیش مواجه شود و ممکن است به دلیل مزیت‌های رقابتی نفت در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و فرآیندهای صنعتی، بیشتر از حد انتظار طول بکشد.
 برای نمونه، یک چهارم تقاضای جهانی نفت از بخش حمل و نقل زمینی مسافر تامین می‌شود، به این معنی که افزایش پذیرش خودروهای الکتریکی در این بخش که شامل خودروهای باطری و هیبریدی می‌شود، عاملی تاثیرگذار در برآورد تقاضای نفت خام خواهد بود. سهم خودروهای الکتریکی جهانی از سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافته و ۱۶ درصد از فروش جهانی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل می‌دهد، اما در سال گذشته (۲۰۲۳) ۱۹ درصد کاهش یافت که نشان دهنده یک شکست بزرگ برای بازار جهانی آن است. دلیل این جابجایی به عوامل متعددی برمی‌گردد که مهمترین آنها کمبود عرضه خودروهای برقی در بازارهای جهانی خارج از چین، علاوه بر ضعف زیرساخت شارژ، عدم تمایل مصرف کنندگان در چندین منطقه و نبود امنیت شارژ است. انتظارات از رشد مستمر تقاضا برای نفت از حمل‌ونقل زمینی تا حمل‌ونقل هوایی گسترش می‌یابد، زیرا رشد و گسترش سوخت پایدار هوانوردی - جایگزین زیست‌محیطی سوخت سنتی هوانوردی - هنوز برای تأثیرگذاری بر تقاضای نفت در بخش هوانوردی در طی پنج سال آینده بسیار کم است. 
تعهدات کلان شرکت‌های هواپیمایی و سازمان بین‌المللی هوانوردی برای حمایت از این سوخت نوظهور نشان می‌دهد که ممکن است طی دهه آینده و پس از آن به نرخ رشد قابل توجهی دست یابد، اما سهم آن تا پایان سال از ۵ درصد تقاضا برای سوخت جت، یعنی کمتر از ۰.۴ درصد از تقاضای نفت تجاوز نخواهد کرد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد بخش اتوبوس و راه آهن سریع‌تر از سایرین در تبدیل به برق نزدیک‌تر است. با این حال، حتی اگر این دو بخش به طور کامل طی ۱۵ سال آینده به برق روی بیاورند، تأثیر آنها بر کاهش تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ از ۰.۵ تا ۰.۸ میلیون بشکه در روز تجاوز نخواهد کرد، با توجه به اینکه این دو بخش در حال حاضر بیش از ۳ درصد از تقاضای نفت را تشکیل نمی‌دهند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها