آمار تکان‌دهنده از مرگ بر اثر تصادف با خودروهای قاچاق سوخت در هرمزگان؛

سیاهه زنده‌سوزی



براساس آمارهای رسمی نزدیک 100 نفر در جاده‌های برون‌شهری استان هرمزگان طی 15 ماه ناشی از قاچاق سوخت‌ جان باختند. جان‌باختگان شامل راننده و سرنشین خودرو سوخت، عابر یا راننده و سرنشین خودرو غیر، بوده‌اند.
  

مرگ سوزناک

 
ویدیویی در فضای مجازی انتشار یافت مبنی بر اینکه یک دستگاه خودروی سمند پس از برخورد با یک دستگاه پراید در حوالی روستای سرخون  (روبروی مرکز معاینه فنی) دچار حریق شد. آتش آن‌قدر ناگهانی و وسیع بود که بلافاصله، راننده و سرنشینان را سوزاند. از همان ابتدا و نحوه آتش گرفتن خودرو، گمان  بر این بود که حداقل یکی از خودروها حامل سوخت بوده است. در همین راستا رئیس پلیس‌راه  استان هرمزگان  تائید کرد که حمل سوخت در خودرو سواری سمند  سبب این حادثه غم‌انگیز شده است و سه نفر از سرنشینان  به طرز دردناکی در خودرو حبس شده و سوختند. به گفته «سرهنگ مهدی نیکبخت» این حادثه در ساعت 14 و 30 دقیقه روز چهارشنبه دوم اردیبهشت‌ماه رخ داد. یک دستگاه خودروی سمند شوتی حامل سوخت در کیلومتر ۱۸ محور بندرعباس به حاجی‌آباد به دلیل حرکت خلاف جهت با یک دستگاه خودرو سواری پراید با 4 سرنشین که از مسیر حاجی‌آباد به بندرعباس درحرکت بوده برخورد کرد. آن‌طور که گزارش‌شده، راننده به‌تنهایی در خودرو بوده و سرنشین دیگری نداشته است. دو نفر از سرنشینان خودروی پراید موفق شدند در ثانیه‌های اول حادثه از  خودرو خارج شوند و جانشان را نجات دهند اما دو نفر دیگر سوختند.
  

زندگی‌هایی که سوخت

آمارهای پلیس‌راه هرمزگان نشان‌می‌دهد که در جاده‌های برون‌شهری استان‌ هرمزگان از ابتدای سال 1402 تاکنون حدود 100 نفر در بحث قاچاق‌سوخت‌جان‌باختند و 42 نفر نیز مجروح شدند.جان‌باختگان شامل راننده و سرنشین خودرو سوخت، عابر یا راننده و سرنشین خودرو غیر، بوده‌اند.
  

کارناوال مرگ 

این روایت بارها و بارها در جاده‌های استان تکرار شده است و حمل گازوییل و سوخت قاچاق با انواع خودروهای سواری معضلی است که سال‌ها گریبان‌ جاده‌های هرمزگان را گرفته است، انواع وسایل نقلیه که گاه پلاک‌خود را دستکاری کرده‌اند یا روی آن را پوشانده‌اند، یا بشکه‌ها و گالن‌های خالی بنزین و گازوئیل را به‌مقاصد نامعلومی می‌برند. در این رابطه افراد زیادی قربانی شده‌اند.
علت‌های بسیاری گفته‌شده است و راهکارهای ناموفقی نیز از سوی مسئولان ارائه‌شده است. اما همچنان بمب‌های متحرک در جاده‌ها می‌تازند و سودجویان سوخت با راه‌اندازی کارناوال مرگ به فکر سود و جیب خود هستند تا جان آدمیان. پدیده قاچاق فرآورده‌های نفتی که توسط خودروهای بدون پلاک یا مخدوش انجام می‌شود همواره زمینه‌ساز حادثه‌های بسیاری در جاده‌های ارتباطی هرمزگان  شده است. خودروهای حامل سوخت، برای رهایی از چنگ قانون بدون رعایت قوانین و مقررات رانندگی می‌کنند و به دلیل عبورومرور فراوان آن‌ها، بیشتر معابر و جاده‌های منطقه، به مسیری نا‌امن و دالان بالقوه مرگ تبدیل‌شده است. رانندگان شوتی خودروهای سوخت بر در جاده‌های استان که با زیر پا گذاشتن مقررات رانندگی دلخراش ترین صحنه‌های تصادف با بیشترین تلفات انسانی به وجود می‌آورند و باعث خسارت مالی هنگفت به مسافران بی‌گناه شده‌اند. در این بین، مرگ غم‌بار پنج‌تن از آموزگاران دبستان حارث بندر کرگان شهرستان ميناب را به ‌خوبی به یاد داریم که در ساعت 7 و نیم صبح  19 آذرماه 1396 در مسير 15 کيلومتري جاده ميناب در اثر انحراف به چپ يک وانت نيسان حامل قاچاق سوخت درگذشتند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها