دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس:

سیگاری‌ها روزی ۲۰میلیارد تومان پول را دود می‌کنند/ ضرر ۱۰برابری قلیان نسبت به سیگار



دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس با اشاره به تصویب قانون جامع مبارزه با دخانیات در سال۸۴ که به تصویب بیش از ۲۱۰ نماینده مجلس رسید، می‌گوید: متأسفانه تاکنون در اجرای این قانون نمره قبولی نگرفته‌ایم.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایسنا، «محمدرضا معدنی»، دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات در گفت‌وگو با روزنامه قدس با بیان اینکه از نظر سازمان بهداشت جهانی ۶آیتم درخصوص کاهش مصرف دخانیات مدنظر بوده که به تمام کشورها نیز ابلاغ شده، ادامه می‌دهد: مفاد این کنفوانسیون شامل ۶بند در زمینه پایش آمار مصرف دخانیات، ممنوعیت تبلیغ دخانیات، حفاظت از افراد در برابر تماس با دود محیطی دخانیات، کمک به افراد برای ترک دخانیات و ارائه کلینیک‌های ترک سیگار به صورت رایگان، هشدار درباره خطرات مصرف دخانیات مانند تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار و افزایش مالیات بر سیگار است. 


وی ادامه می‌دهد: با اینکه بودجه خوبی از مالیات بر سیگار داریم که بیشترین درصد آن به وزارت بهداشت، قسمتی به وزارت ورزش به عنوان جایگزین و بخشی به آموزش و پرورش برای پیشگیری تزریق شده، اما متأسفانه پس از گذشت دو دهه هنوز پیشگیری، کنترل و مبارزه با دخانیات جایگاه اصلی خود را در کشور پیدا نکرده است. 


معدنی توضیح می‌دهد: روزانه رقم هنگفتی برای مصرف دخانیات هزینه می‌شود، به‌طوری‌که تقریباً روزی ۲۰میلیارد تومان هزینه سیگاری‌ها در کشور است و از طرفی پنج برابر این مبلغ صرف درمان سیگاری‌ها در بیماری‌های لاعلاج و سرطان می‌شود. وی تصریح می‌کند: برخی کشورهای همسایه ما مصرف دخانیات را به‌خوبی کنترل می‌کنند و مالیات بر سیگار را تا بالای ۶۰۰برابر گران کرده‌اند تا برای اقشار پایین‌دست قابل دسترس نباشد و در صورت مصرف، مجبور به ترک آن باشند. 

 
چرا قانون مبارزه با دخانیات موفق نبود؟

دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس درباره دلیل ناموفق بودن قانون مبارزه با دخانیات می‌گوید: براساس ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات، باید سالانه ۱۰درصد افزایش مالیات بر سیگار داشته باشیم که با گذشت دو دهه از تصویب این قانون باید ۲۰۰برابر شده باشد اما تنها ۲۵ تا ۵۰درصد افزایش داشته است.  معدنی می‌افزاید: مداخله شرکت‌های خارجی و داخلی که در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده و آمارهای غیرواقعی ارائه می‌دهند سبب می‌شود افراد به سمت سیگار کشیده شوند و در نتیجه خواسته مردم برای جمع‌آوری مواد دخانی از کوچه و بازار  محقق نشود. مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات وی آمار مرگ‌ومیر روزانه ناشی از مصرف دخانیات را به اندازه سقوط دو هواپیمای ۲۰۰ نفره عنوان می‌کند و می‌گوید: روزانه  ۴۰۰ نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع پیامدهای بسیار بدی برای جامعه و کشور دارد. 

 
آمار مصرف‌کنندگان دخانیات 


معدنی تصریح می‌کند: هرچند از اقشار مختلف مثل جامعه دانشجویان آمار دقیق گرفته شده اما در واقع آمار دقیقی بر اساس همه اقشار و جنسیت افراد جامعه در دست نیست و استناد به آمار قدیمی اشتباه است، بنابراین هر عددی اعلام شود غیرعلمی است و تا آمار دقیق وجود نداشته باشد نمی‌توان در کنترل، پیشگیری و مبارزه با دخانیات سیاست‌گذاری درستی داشت. 
دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس درباره تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار می‌گوید: این تصاویر تنها ۱۵ تا ۲۰درصد تأثیرگذار است و متأسفانه شرکت دخانیات از تصاویری استفاده می‌کند که مشمئزکننده نیست بلکه در برخی موارد تشویق‌کننده نیز است. 
معدنی تأکید می‌کند: تصاویر روی پاکت‌های سیگار باید چنان باشد که وقتی فرد ۲۰ بار نخ سیگار را از بسته بیرون می‌آورد ترس از مصرف سیگار در ذهنش تداعی شود و بتواند آن را ترک کند.
دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس ادامه می‌دهد: مبارزه با قاچاق نیز موضوعی است که باید جدی گرفته شود. از طرفی دیگر باید در رسانه ملی در نمایش دادن مصرف دخانیات مراقب باشیم. 
وی می‌افزاید: در حال حاضر در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی به‌ویژه شبکه‌های نمایش خانگی امثال فیلیمو و... به‌گونه‌ای اسفناک مصرف دخانیات را به نمایش می‌گذارند. این در حالی است که کشورهای همسایه در فیلم‌ها چهره‌های بد را سیگاری نشان می‌دهند، آن هم به صورت شطرنجی و با زیرنویس مضرات سیگار اما متأسفانه رسانه‌های کشور ما دختر و پسر و نقش‌های خوب و بد را در حال مصرف دخانیات نشان می‌دهد که در واقع باید برای نمایش‌های اینچنینی جریمه در نظر گرفته شود.

 
قلیان بهتر است یا سیگار؟


معدنی درباره تفاوت قلیان و سیگار می‌گوید: قلیان چیزی بدتر از سیگار است. هر نخ سیگار با ۱۲پک تمام می‌شود و نزدیک به ۵هزار سم دارد که برای قلیان این عدد ضرب در ۱۰ می‌شود، بنابراین مضرات آن به مراتب بسیار بیشتر از سیگار است. 
وی می‌افزاید: پک‌های سیگار دهانی است اما پک‌های قلیان با دم عمیق است و ریه‌ها را کاملاً پر از دود می‌کند و سبب می‌شود قارچ‌هایی که داخل انواع طعم‌های قلیان وجود دارد وارد بدن شود.
وی اذعان می‌کند: کشورهای عربی همسایه، فضولات را می‌خوابانند، طعم‌دارش می‌کنند و در قالب ۵۰ طعم قلیان به خورد جوان و نوجوان ما می‌دهند که سبب سرطان و صدها بیماری و بدبختی می‌شود. 
معدنی تأکید می‌کند: ما بهترین و جامع‌ترین قانون را در زمینه پیشگیری، کنترل و مبارزه با دخانیات داریم، بنابراین حالا وقت آن است مسئولان، این قانون و آیین‌نامه آن را با عزم ملی عملیاتی کنند.
 دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس می‌افزاید: هنگامی که کرونا آمد و سلامتی افراد جامعه به خطر افتاد، همگی دست به دست هم دستورالعمل‌های گوناگون بهداشتی را رعایت کردیم. باور کنیم مصرف دخانیات خطرناک‌تر و بدتر از کروناست، چراکه سبب فروپاشی خانواده‌ها می‌شود.

 
تأثیر آموزش بر کنترل مصرف دخانیات


معدنی می‌گوید: در جمعیت مبارزه با دخانیات طرحی به نام «نفس پاک» برای فرآموزی اجرا می‌شود. در این طرح با هدف پیشگیری از مصرف دخانیات، هماهنگی‌های لازم با آموزش و پرورش انجام شده تا مطالبی در مورد مضرات سیگار که توسط معلم گفته می‌شود و بچه‌ها متوجه نمی‌شوند را با این روش‌های عینی در قالب کارهای خیمه‌شب‌بازی، عروسک‌بازی و... به بچه‌های سنین۶ تا ۱۲سال آموزش دهند.
وی یادآور می‌شود: موضوع مبارزه، پیشگیری و کنترل دخانیات مقوله‌ای پیچیده و چند وجهی است که همکاری و همدلی همه ارگان‌ها و نهادها را می‌طلبد. بنابراین با شروع تابستان و فرا رسیدن اوقات فراغت بچه‌ها، باید به فکر تخلیه انرژی جوانان و نوجوانان بود. برای مثال اگر شهرداری پای کار بیاید و فعالیت‌های رفاهی و ورزشی را به صورت رایگان ارائه دهد، جوان ما به سمت سیگار نمی‌رود که در نتیجه معتاد و وبال گردن خانواده و جامعه شود.
دبیر فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس تصریح می‌کند: مادامی که همه ارگان‌ها با همبستگی پای کار نیایند همچنان آمار مصرف‌کنندگان دخانیات در حال افزایش است و این افزایش نشانگر این است که قانون، اجرای قانون و هزینه‌کردی که برایش شده دارد به بیراهه می‌رود. بنابراین در این حوزه باید مردم از مسئولان عزم جدی را مطالبه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها