نگاهی به پرطرفدارانی که از رسانه‌ی ملی کوچ کردند؛

جذب حداقلی، دفع حداکثری!


نویسنده: امیر رضا منعمی

خبر کنار رفتن داریوش فرضیایی، یا به اسم مشهورتر او، «عمو پورنگ» از صدا و سیما، در هفته‌های گذشته،  واکنش‌های زیادی در شبکه‌های مجازی به‌دنبال داشت. اجراهای به‌یادماندنی او، به‌ویژه برای نسل‌های جدیدتر همواره خاطره‌انگیز و ماندگار بوده است. عموپورنگ، اما به دسته‌ی مجریان و برنامه‌سازان پرطرفداری پیوست که خواسته یا بالاجبار، رسانه‌ی ملی را ترک کرده و بیش از پیش بحران مخاطب در این رسانه را تشدید کرده‌اند. به همین مناسبت، بد نیست نگاهی بیندازیم به شخصیت‌ها، برنامه‌ها و برنامه‌سازان پرمخاطبی که به دلایل گوناگون از رسانه‌ی ملی کوچ کردند.

 عادل فردوسی‌پور

احتمالا شاخص‌ترین شخصیتی که نماد کج‌سلیقگی در مدیران صدا و سیما بوده است، عادل فردوسی‌پور، روزنامه‌نگار، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون بوده است که از سال 78 تا 97 پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی و یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تاریخ صدا و سیما، یعنی برنامه‌ی «نود» را ساخت و آن را اجرا کرد. در سال 97 وی به دلیل چالش‌هایی که با مدیران وقت شبکه‌ی3 و رسانه‌ی ملی داشت، از صدا و سیما کنار رفت و برنامه‌ی 90 نیز برای همیشه تعطیل شد. دیگر برنامه‌‌ی وی، «فوتبال 120» که به حواشی فوتبال دیگر کشورها می‌پرداخت نیز در سال 1402 به عوامل جدید سپرده شد و وی به‌طور کامل با رسانه‌ی ملی خداحافظی کرد. کنار گذاشتن فردوسی‌پور، با توجیهاتی مانند جهت‌گیری سیاسی وی و عدم جایگزینی برنامه‌ای با سطح مخاطبانی نزدیک به برنامه‌ی نود، انتقادات بسیاری از کارشناسان رسانه و مخاطبان میلیونی آن را به همراه داشت؛ به‌طوری که برنامه‌ی خصوصی او بدون پشتوانه و منابع مالی رسانه‌ی ملی، از بسیاری برنامه‌های صدا و سیما پرمخاطب‌تر شد.
    
 عادل فردوسی‌پور
    

 فرزاد حسنی

فرزاد حسنی، بازیگر، ترانه‌ساز و مجری تلویزیونی در دهه‌ی هشتاد و اوایل دهه‌ی 90 بود که بیش یک دهه از غیبتش در رسانه‌ی ملی می‌گذرد. انتقاد او از نحوه‌ی برخورد نیروهای انتظامی در سال 86، بازخورد گسترده‌ی مخالفان و موافقان گشت ارشاد در کشور را به همراه داشت و پس از آن وی برای همیشه از اجرا در صدا و سیما کنار رفت. فرزاد حسنی از جمله مجریانی بود که همواره مخاطبان پرشماری را با برنامه‌های خود همراه می‌کرد و سال 85 عنوان محبوب‌ترین مجری از نگاه مردم را به خود اختصاص داد. حسنی پس از پایان کارش در صدا و سیما، به بازیگری در سینما و تئاتر مشغول است و در سینمایی‌های موفقی از جمله شیش و بش و در امتداد شهر نقش‌آفرینی کرده است.
      
    فرزاد حسنی
       

 رضا رشیدپور

از جمله مجریان و برنامه‌سازانی که همواره مخاطبان خود را پای شبکه‌های تلویزیون می‌نشاند، رضا رشیدپور، بازیگر و مجری پرآوازه‌ای است که سالها در رسانه‌ی ملی به اجرا می‌پرداخت. وی با «مثلث شیشه‌ای» وارد صدا و سیما شد و با اجرای برنامه‌های حالا خورشید و عینک آفتابی، همواره جزء محبوب‌ترین مجریان صدا و سیما بود. رشیدپور پس از جدایی از رسانه‌ی ملی، «دید در شب» را در آپارات ساخت و در آن به زندگی شخصی افراد تاثیرگذار سیاسی، ورزشی و غیره پرداخت؛ این برنامه که کاملا با سرمایه‌گذاری خصوصی تهیه شده بود، به یکی از برنامه‌های پرمخاطب و احتمالا پرمخاطب‌تر از بسیاری از برنامه‌های چند ده میلیاردی رسانه‌ی ملی تبدیل شد. رشیدپور قرار بود در سال 1402 با سیم آخر به صدا و سیما بازگردد که اعتراض تند محمدرضا شهبازی، مجری برنامه‌ی پاورقی و برخی دیگر را به همراه داشت و رشیدپور در واکنش به جنجال‌ها، از بازگشت به صدا و سیما انصراف داد.
 رضا رشیدپور

 سروش صحت

کمتر کسی ممکن است پیدا شود که با آثار سروش صحت در صدا و سیما خاطره نداشته باشد. صحت از دهه‌ی هفتاد پا به صدا و سیما گذاشت و خیلی زود با «جُنگ77» به شهرت رسید. وی با خلق سریال‌های ساختمان پزشکان، چک برگشتی، پژمان، خاطرات مرد ناتمام و دیگر سریال‌ها، طنز اجتماعی موفق‌آمیزش را در صدا و سیما اجرا کرد و با «جهان با من برقص» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد. صحت با برنامه‌ی کتاب‌باز اولین تجربه‌ی اجرای خود را به صحنه آورد و به جرئت می‌توان گفت آن را به یکی از تاثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی تاریخ صدا و سیما تبدیل کرد. بالاخره در سال 1400 بعد از حرف‌وحدیث‌هایی پیرامون طولانی‌شدن روند توقف «کتاب‌باز»، مدیر شبکه نسیم تکلیف را یکسره کرد و مهر تایید بر خبر حذف سروش صحت از این برنامه زد. 
محمدرضا خوشرو درباره علت کنارگذاشته‌شدن مجری برنامه «کتاب‌باز» در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: «اتاق‌فکرهایی در شبکه وجود دارند که تاملات را انجام می‌دهند که چگونه فرم و محتوای برنامه ارتقا پیدا کند تا در این دوره جدید که در سازمان هستیم، هم کیفیت برنامه بهتر شود و هم از لحاظ محتوایی متفاوت‌تر باشد.» البته سرپرست شبکه‌ی نسیم توضیحی درباره‌ی اینکه این اتاق فکر از چه کسانی تشکیل می‌شود و یا تصمیمات آنها تاکنون چه تبعات مثبت و منفی داشته توضیحی ارائه نداد. در همان مقطع نیز زمزمه‌هایی از ادامه‌ی ساخت این برنامه با حضور وحید یامین‌پور، مجری برنامه‌ی ثریا مطرح می‌شد که خیلی زود توسط عوامل سیما تکذیب شد.
  
  
 سروش صحت
  

 مهران مدیری

یکی از سرشناس‌ترین افرادی که در سال 1401 جعبه‌ی جادویی را برای همیشه ترک کرد، مهران مدیری، بازیگر، کارگردان، خواننده و مجری تلویزیونی است که فرقی برای او ندارد که کارگردان باشد یا بازیگر، مجری باشد یا تهیه‌کننده، در نمایش خانگی بسازد یا صدا و سیما یا سینما؛ او مخاطب را با خودش همراه می‌کند و تبحر خاصی در پرداختن به معظلات اجتماعی در قالب طنز و کنایه دارد. مدیری برنامه‌ی دورهمی را با ایده‌ی تازه‌ای در تلویزیون اجرا کرد و بارها عنوان برترین مجری را در حضور افرادی مانند عادل فردوسی‌پور و رامبد جوان از آن خود کرد. او در دولت نهم و دهم چندین سال ممنوع‌التصویر بود و سال 92 در هنگام پخش تیزرهای تهران1500، به او به عنوان نقش اول این انیمیشن هیچ اشاره‌ای نشد و حتی به گفته‌ی تهیه‌کننده‌ی آن، به دستور بازرگانی صدا و سیما، نشان‌دادن تصویر مهران مدیری و حتی پخش صدای او و اشاره به نامش ممنوع بود.
 نهایتا و پس از چندبار رفت‌وآمد در سال 1401، وی از صدا و سیما خداحافظی کرد و از ساخت فصل جدید دورهمی انصراف داد. 

  

 مهران مدیری

    

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها