راهکارهایی برای آرام کردن کودک بهانه گیر


نویسنده: راضیه نیرومند

زندگی کردن در محیط تنش‌زا می‌تواند بسیار دردناک باشد و آرامش را از شما سلب کند. خصوصا هنگامی که پس از گذراندن یک روز پرمشغله کاری به منزل بازمی گردید و نیاز به استراحت دارید اما با بهانه گیری کودک خردسال خود مواجه می شوید .

این بهانه گیری‌ها که اغلب به علت ناتوانی در بیان احساسات و انتظارات کودک است منجر به شروع جیغ زدن ها و نق زدن های مکرر از سوی او می شود.  در ابتدا باید بدانید علت اصلی این بهانه گیری ها چیست تا بدانید بهترین عکس العمل تان در قبال فرزندان چگونه باید باشد.در ابتدا مهربان و صبور باشید . او را در آغوش بگیرید و حواسش را به سمت دیگر پرت کنید . زمینه سرگرمی کودک را فراهم کنید .

در کنار او بمانید و حس امنیت را در وجود او بیدار نگاه دارید .  فریاد نزنید و تهدید نکنید . سعی کنید  صبوری و آرامش را با این رفتارتان به کودک  آموزش دهید. به طور کلی دلایل زیادی برای بهانه گیری کودکان وجود دارد:عواملی از قبیل خستگی، گرسنگی ،خواب آلودگی، ناکامی،اضطراب ،ناتوانی در برابر بیان خواسته شان،بیماری، نیاز خاصی داشتن و... در چنین مواقعی بهتر است به سادگی با فرزند خود صحبت کنید. از او بخواهید مشکلی که وجود دارد را بیان کند همراه او باشید تا مشکل را برطرف کنید. برای درمان بهانه گیری کودک، آرام ولی جدی باشید.احساسی نشوید و دعوا را شروع نکنید.

حفظ آرامش باعث می شود تا هدف اصلی که آموزش مسئولیت پذیری به فرزند خود است، فراموش نشود. آرام و منطقی باشید تا بازیچه احساسات نشوید و پایتان به جروبحث کشیده نشود. اینگونه خیالتان راحت خواهد بود که از هدفتان که اصلاح رفتار کودک است، دور نمی‌شوید. برای ساکت شدن فرزند خود باج ندهید . باج دادن و راضی شدن به انجام کاری که کودک از شما می خواهد باعث می شود این عادت در وجود فرزنداتن شکل گیرد که می تواند از طریق بهانه گیری و پافشاری به خواسته خود برسد .

فراموش نکنید باج دادن نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه زمینه ساز بروز مشکلات بعدی و بزرگتری در زندگی فردی تان خواهد شد. کودکان در دوران کودکیِ خود،خواسته هایی به نسبت کم و بی ارزش مانند خرید بستنی و یا اسباب بازی دارند اما با رشد کودک و پا نهادن به دنیای بزرگسالی این رفتار می تواند سرمنشاء مشکلات اساسی تری در زندگی شود به گونه ای که در دوران نوجوانی دیگر قادر به کنترل رفتارهای او نباشید .

به طور کلی بهانه گیری های ساده در اثر خوب نخوابیدن و یا گرسنگی قابل کنترل و طبیعی‌اند اما اگر این بهانه گیری تبدیل به عادت شده است نوع تربیت و رفتار شما در این موضوع بسیار مهم بوده و گاه خود دلیل بهانه جو بودن فرزندتان می توانید باشید.  بهتر است برای کنترل و درمان این بهانه گیری ها از یک متخصص روانشناس کودکان کمک بگیرید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها