هنگامی که تشویق می‌شویم باور کنیم چیزی در ظاهرمان اشتباه است؛

فیلترهای زیبایی و طوفان تنش روانی


نویسنده: محیا تکنده

به محض اینکه قفل تلفن همراه خود را باز کنید، تلویزیون را روشن کنید یا وارد لپ‌تاپ خود شوید، از آنجا به بعد دائما بمباران آغاز می‌شود و ما بیش از هر زمان دیگری در معرض فیلترها قرار می‌گیریم و با این وجود هنوز دوست نداریم باور کنیم هر چیزی که در اینترنت می بینیم تا حد زیادی  ویرایش شده است و فیلترهای صورت پیشرفته‌تر از همیشه در حال احاطه‌ی ما هستند. آن‌ها حتی هنگامی که سوژه حرکت می‌کند دچار مشکل نمی‌شوند و به قوت خود باقی می‌مانند، در نتیجه این روزها مردم حتی نمی‌توانند تفاوت بین واقعیت و آنچه واقعا وجود ندارد را تشخیص دهند و این مایه نگرانی است.

                                                                           

این فیلترها برای سلامت روان ما چه معنایی دارند؟ علاوه بر این، چه تاثیری بر حریم خصوصی ما خواهند گذاشت؟  انگیزه‌های اجتماعی و فرهنگی قوی وجود دارد که ما را وادار می‌کند تلاش کنیم هرچه بهتر به نظر برسیم، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از مردم تلاش می‌کنند تا خود را در بهترین حالت ممکن نشان دهند، به خصوص به صورت آنلاین. با این حال، تحقیقات فزایندهای انجام شده که نشان می‌دهد فیلترهای زیبایی دیجیتال تأثیر منفی بسیاری بر سلامت روان ما خواهند گذاشت.

        

فیلترهای زیبایی ابزارهای خاص ویرایش عکس هستند که از هوش مصنوعی برای تغییر ویژگی‌های چهره در عکس‌ها استفاده می‌کنند. فیلترهای رایج عبارتند از «فیلتر لاغر» که صورت شما را لاغرتر نشان می‌دهد و «فیلتر صورت کامل» که ویژگی‌های صورت را بر اساس نسبت ایده‌آل تنظیم می‌کند. یک گزارش دانشگاه سیتی لندن نشان داد که فیلترهای زیبایی در رسانه های اجتماعی به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. 
                           
به عنوان مثال، اسنپ چت دریافت که بیش از 90 درصد از جوانان در ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا از محصولات فیلتر بر روی عکس‌های خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، متا گزارش می‌دهد که بیش از 600 میلیون نفر، از فیلترهای زیبایی در فیس بوک یا اینستاگرام استفاده کرده‌اند. در یک پژوهش  در دانشگاه سیتی لندن 175 شرکت‌کننده، با میانگین سنی 20 سال، 90 درصد از زنان جوان گزارش دادند که از فیلترها یا ویرایش عکس‌های خود استفاده کرده‌اند. وقتی از شرکت کنندگان پرسیده شد که از چه نوع فیلترهایی بیشتر استفاده می کنند، شرکت کنندگان گفتند که رایج ترین فیلترها فیلترهایی هستند که برای صاف کردن رنگ پوست، روشن کردن پوست، سفید کردن دندان ها، برنزی شدن پوست و کاهش سایز بدن استفاده می شوند. شرکت‌کنندگان همچنین از فیلترهایی در رسانه‌های اجتماعی برای تغییر شکل فک یا بینی، پرتر نشان دادن لب‌ها و بزرگ‌تر نشان دادن چشم‌ها استفاده کردند.
                                 
چرا از فیلتر‌های دیجیتال استفاده می‌کنیم؟
نود و چهار درصد از شرکت‌کنندگان در تحقیقات بالا گزارش کردند که از جانب جامعه به شدت تحت فشار هستند تا به شکل خاصی به نظر برسند. آن‌ها اذعان کردند که در حضور دیگران و در فضای مجازی چنانچه از این فیلترها یا ویرایش عکس‌های خود استفاده نکنند، احساس خلا و کمبود عزت نفس دارند و فکر می‌کنند دیگران تمایلی به برقراری ارتباط با آنان ندارند، طوری که ترجیح می‌دهند بدون این فیلترها هرگز تصویری از خود منتشر نکنند. تحقیقات دیگر نشان می دهد که افراد جوان با عزت نفس پایین و تصویر بدنی ضعیف احتمالاً از فیلترها استفاده می‌کنند که می‌تواند این باور منفی که ظاهر آنها به اندازه کافی خوب نیست را تقویت کند. این احساسات و رفتارها خیلی زود شروع می‌شود، تحقیقات انجام شده توسط پروژه عزت نفس داو در سال 2020 نشان داد که 80 درصد از دختران تا سن 13 سالگی یک فیلتر را دانلود کرده یا از یک برنامه برای تغییر ظاهر خود در عکس ها استفاده کرده‌اند. در آزمایشی که برای بررسی مستقیم‌تر رابطه بین ویرایش سلفی و نارضایتی از بدن طراحی شده بود، محققان از 130 زن (میانگین 20 سال) خواستند  تا به تصویر زنانی با اندام لاغر و چهره‌یی که با هنجارهای مد و فشن امروزی تطابق دارند نگاه کرده و سپس با آی‌پد یک سلفی بگیرند و ده دقیقه فرصت داده شد تا سلفی را ویرایش کنند. آنها پرسشنامه‌های خلق و خو، نارضایتی از بدن و نارضایتی از چهره خود را در ابتدا، پس از مشاهده تصاویر و پس از ویرایش سلفی‌های خود تکمیل کردند. در نتیجه این پژوهش دریافت که مشاهده تصاویر زنانی که شبیه سلبریتی‌ها بودند باعث افزایش نگرش‌های منفی و نارضایتی از بدن/صورت در عموم زنان جامعه می‌شود. از طرفی گرفتن و ویرایش سلفی باعث افزایش روحیه منفی و نارضایتی چهره خواهد شد  و زمان صرف شده برای ویرایش سلفی‌ها میزان افزایش نارضایتی از چهره را پیش بینی می‌کند.
                    
زمانی که طوفان آغاز می‌شود
بنابراین، به نظر می رسد که سرمایه‌گذاری در ویرایش تصاویر خود و ارائه آن‌ها در رسانه های اجتماعی اغلب یک عمل مضر برای زنان جوان است و هرچه بیشتر این کار را انجام دهند، آسیب بیشتری به آن‌ها وارد می شود. زنان جوان نه تنها ظاهر خود را با تصاویر بی نقص از افراد مشهور و همسالان مقایسه می‌کنند، بلکه در مورد سلفی‌های فیلتر شده خود نیز قضاوت می‌کنند. این مقایسه مداوم می‌تواند منشأ رنج بزرگی باشد و تصویر مثبت بدن و عزت نفس فرد را از بین ببرد. مقایسه اجتماعی و استفاده مدام از فیلترهای زیبایی ممکن است باعث شود کاربران برای استانداردهای زیبایی غیرواقعی تلاش کنند. در نتیجه، جوانان احتمالا بین ظاهر خود و تصاویر ویرایش شده‌ای که با جهان به اشتراک می گذارند، سرگشته شده و احساس بیگانگی خواهند کرد. این یک نوع خاص از خود شئ سازی است که حتی ممکن است به بیماری‌های روانی جدی مانند اختلال بدریخت‌انگاری بدن، بی‌اشتهایی عصبی، افسردگی و اضطراب اجتماعی منجر شود. نوجوانان دبیرستانی که در یک پژوهش شرکت کرده بودند اذعان داشتند که رسانه های اجتماعی به افراد اجازه می‌دهد تا خود را با دیگران مقایسه کنند، احساسات منفی را تحریک می‌کند و همچنین باعث می‌شود افراد خود را تنها  به شیوه‌ای مثبت، دلخواه و یک طرفه نشان دهند. ما از فیلترها برای مدیریت ارائه خودمان استفاده می‌کنیم و فقط جنبه‌های مثبت اغراق‌آمیز را دیده و به ویژگی‌های واقعی و نخواستنی دیگران و خودمان تا زمانی که تلنگری ما را به واقعیت هول ندهد، توجهی نمی‌کنیم. علاوه بر این، بسیاری  اشاره کردند که استفاده از فیلترها بر طرز فکر جامعه در مورد اینکه زنان "باید چگونه به نظر برسند" تأثیر می‌گذارد. فیلترها باعث می‌شوند نوجوانان آگاهی‌های تحریف ‌شده‌یی در مورد ظاهر خود به دست بیاورند، نقص‌ها را بیشتر از آنچه هست درک کرده و به شکلی وسواس گونه به آن‌ها فکر کنند و بیشتر از انچه باید به تغییر ظاهر خود توجه کنند. اما شاید استفاده از فیلترها در شبکه‌‎های اجتماعی همیشه برای ما بد نباشد. در دنیایی که دائماً بر اساس ظاهر مورد قضاوت قرار می‌گیریم (و دیگران را قضاوت می‌کنیم)، توقف فیلتر کردن تصاویر می‌تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین آیا راه‌هایی برای ایجاد عادات سالم‌تری برای فیلتر کردن، پست‌گذاری و پیمایش مسیر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟
                           
چند راهکار برای استفاده بهینه از فیلترها
ابتدا، می توانید با آگاهی بیشتر از اینکه چگونه فیلترها و مقایسه اجتماعی بر تصویر بدن، احساسات و رفاه روزانه شما تأثیر می‌گذارد، شروع کنید. سپس، پیشنهادات دیگر را برای مدیریت نحوه استفاده از فیلترهایی امتحان کنید که ممکن است به حفظ عزت نفس شما و پذیرش دلسوزانه ظاهر خودتان کمک کند. برای مثال از عکس های سلفی آگاهانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که چقدر برای فیلتر کردن و ارسال پست زمان صرف می‌کنید و این مساله چه احساسی در شما ایجاد می‌کند. در حین و بعد از فرآیند ویرایش و ارسال، حال و هوای خود را بررسی کنید. هنگامی که سلفی خود را پست می کنید، توجه کنید که آیا تمایل کنترل ناپذیری برای بررسی واکنش‌ها و مقایسه‌ی چهره و اندام خود با دیگران دارید؟ آیا پست‌ها و مقایسه‌های رسانه‌های اجتماعی رفاه شما را افزایش می‌دهد یا از آن می‌کاهد؟ پاسخ‌ها ممکن است به شما کمک کند تا با هوشیاری در رسانه‌های اجتماعی به گونه‌ای حضور داشته باشید که عزت نفس و تصویر مثبت بدن شما را حفظ یا حتی بهبود بخشد. در گام بعدی پیام‌هایی را که برای خودتان ارسال می کنید در نظر بگیرید و توجه کنید که هر بار که یک سلفی را فیلتر می‌کنید، آیا این پیام را به خود منتقل می‌کنید که کافی و دوست‌داشتنی نیستید؟ اگر تصویری که نشان می‌دهید واقعاً آن چیزی نباشد که شما هستید، چقدر از لایک‌ها و کامنت‌ها رضایت می‌گیرید؟ اگر تصویر آنلاین ما بیش از حد از ظاهر واقعی ما منحرف شود، ممکن است نسبت به ملاقات حضوری با افراد عقب نشینی کنیم و به مرور دچار انزوای اجتماعی شویم. بنابراین، استفاده از فیلترهای زیبایی ممکن است اضطراب اجتماعی را افزایش دهد و به احساس تنهایی دامن می‌زد. می‌توانید برای تعدیل تاثیر فیلترهای دیجیتال، فعالیت های اجتماعی جایگزین را در نظر بگیرید. اگر زمان کمتری را صرف ویرایش و ارسال پست کنید، قاعدتا زمان بیشتری برای فعالیت‌های خارج از منزل، تعاملات چهره به چهره یا انجام کارهای خلاقانه خواهید داشت. به این فکر کنید که آیا فیلتر کردن و پست کردن تصاویر تبدیل به راهی برای فرار از مسائل یا انتظارات واقعی شده است؟ مدیریت تصویر خود به صورت آنلاین می‌تواند به شما احساس امنیت و کنترل کاذبی بدهد که ارتباط واقعی تقریبا فاقد آن است. با این حال، ارتباط چهره به چهره بی‌درنگ یکی از خاطره‌انگیزترین و از لحاظ احساسی ارزشمندترین تجربیات زندگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که دوستی‌های واقعی شادی و رفاه را بسیار بیشتر از ارتباطات آنلاین فراهم می‌کند. در نهایت به یاد داشته باشید که آنچه ما به عنوان نقص خود می‌بینیم بخشی از چیزهایی است که ما را برای دیگران جالب، صادق و قابل اعتماد می‌کند. شما می‌توانید با پذیرش و قدردانی از خود برای تمام ویژگی‌هایی که دارید، شفقت به خود را تمرین کنید. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها