آیا بیت‌کوین در آستانه یک صعود تاریخی است؟

پایان حراج بیت‌کوین


نویسنده: مریم دهقان

تحلیگران زیادی از جامعه ارزهای دیجیتال معتقدند که بیت‌کوین هنوز تا اوج چرخه فعلی خود فاصله دارد و احتمالاً امسال از بالاترین رکورد قیمتی خود عبور خواهد کرد. حتی برخی از آنها عقیده دارند که در روزهای پایانی حراج بیت‌کوین قرار داریم و این روزها بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در این رمز ارزاست. اما در مقابل تحلیلگرانی نیز معتقدند که بیت‌کوین زمان زیادی را در یک محدوده رنج سپری خواهد کرد و اگر چرخه صعودی هم شکل بگیرد؛ سریعتر از چرخه‌های صعودی قبلی به پایان خواهد رسید. در این مقاله سعی داریم احتمال رشد قیمت بیت‌کوین و دلایلی که منجر به این صعود می‌شود را  بررسی کنیم. در ادامه با صبح ساحل همراه باشید.
 آیا بیت‌کوین در آستانه یک صعود تاریخی است؟
شرکت تحقیقاتی CCData که ارائه دهنده داده‌های متمرکز در دارایی‌های دیجیتال است؛ می‌گوید که تایید ETF های اتریوم در ایالات متحده به افزایش تقاضا در ارزهای دیجیتال کمک می‌کند و باعث شکل‌گیری یک رالی صعودی خواهد شد و به بیت‌کوین کمک می‌کند تا به بیت‌کوین هنوز تا اوج چرخه فعلی خود برسد. «چرخه» بیت‌کوین به دوره‌ای اطلاق می‌شود که در آن این ارز دیجیتال به یک رکورد جدید قیمتی صعود ‌کند؛ سپس وارد روند نزولی یا «زمستان کریپتو» شود. از آنجایی که این چرخه ها - که سه مورد از آنها از زمان عرضه بیت‌کوین تا کنون تکمیل شده است - تمایل به پیروی از یک الگوی مشابه دارند؛ احتمالا به زودی شاهد شکل‌گیری این چرخه و ثبت قیمت‌های بالا در بیت‌کوین خواهیم بود. بهانه این اتفاق نیز ETF‌ها خواهند بود. چراکه ETFها باعث مشروعیت بخشیدن به این نوع جدید از طبقه دارایی شده و با جذب سرمایه، افزایش نقدینگی و همچنین آسان شدن مشارکت سرمایه‌گذاران نهادی بزرگتر باعث بالا رفتن تقاضا برای بیت‌کوین شوند.
 با این حال دلیل اصلی شکل‌گیری این چرخه‌ها هاویینگ یا نصف شدن پاداش استخراج است. چراکه هاوینگ عرضه بیت‌کوین به بازار را کاهش می‌دهد. و همین کاهش عرضه زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت بیت‌کوین است. همان‌طور که می‌دانید؛ به تازگی هاوینگ بیت‌کوین را پشت سر گذاشتیم؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که ثبت قیمت‌های بالاتر در بیت‌کوین دور از دسترس نیست. این شرکت داده‌ و تحقیقات می‌گوید روندهای تاریخی نشان داده‌اند که هاوینگ همیشه قبل از دوره‌ای از رشد قیمت بوده است و می‌تواند از 366 روز تا 548 روز "قبل از تولید یک چرخه صعودی" طول بکشد. علاوه بر این، حدود دو ماه است که معاملات صرافی‌های متمرکز بوده‌ایم که نظریه فوق را تایید می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که چرخه فعلی می‌تواند تا پایان سال 2025 ادامه پیدا کند و احتمالاً قبل از پایان امسال یک بار دیگر بیت‌کوین بالاترین رکورد قیمتی قبلی خود را خواهیم دید. لازم به ذکر است که مشاهده شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این افزایش قیمت بیت کوین،  در مدت زمان کوتاهی اتفاق خواهد افتاد. به عنوان مثال، در چرخه سال 2012، 91.4 درصد از رشد کلی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ اتفاق افتاد. همچنین در سال 2016 قیمت بیت‌کوین 78.8 درصد رشد کرد و در سال 2020 نیز شاهد رشد 71.5 درصدی این ارز دیجیتال بودیم. بررسی داده‌ها نشان می‌دهد که از لحاظ تاریخی، چرخه‌های بازار ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از هاوینگ بیت کوین، که آخرین بار در آوریل سال جاری رخ داد؛ به اوج خود می‌رسد. تحلیلگران معتقدند از آنجایی که بیت‌کوین برای چندین ماه قیمت 60 هزار دلار را حفظ کرده است؛ یعنی سرمایه‌گذاران به جای فروش، در حال انباشت بیت کوین هستند. و اگر بیت کوین به بالاترین قیمت خود برسد؛ سرمایه‌گذاران خرد تازه وارد بازار می‌شوند و معمولا قیمت‌ را بالاتر می‌برد.
    
 اوج چرخه صعودی بیت‌کوین چه زمانی است؟
با توجه به شروع روند صعودی بیت‌کوین، رکت کپیتال معتقد است که به‌احتمال زیاد از برنامه زمانی جلوتر باشیم؛ زیرا این چرخه با چرخه‌های قبلی در سال‌های گذشته که معمولا دوره‌های طولانی‌تری داشتند؛ تفاوت زیادی دارد. با توجه به این نکته که در حال حاضر بیت‌کوین درحال تثبیت قیمت است باید اضافه کرد که بهتر است بیت‌کوین در خروج از مرحله تثبیت اخیر با مشکل مواجه شود چرا که این رمزارز پیش از این نتوانسته بود به این سرعت در دوره پس از هاوینگ از این مرحله خارج شود. اما اگر بیت کوین موفق به خروج از این مرحله تثبیت شود؛ یعنی این چرخه صعودی سریع‌تر از حالت معمول به اوج می‌رسد و کوتاه‌تر می‌شود. در همین حین، قیمت بیت‌کوین نیز می‌تواند با چرخه‌های هاوینگ گذشته هماهنگ شود و یه رشد عادی داشته باشد. چرخه کنونی در مقایسه با چرخه‌های هاوینگ گذشته، حدود ۲۶۰روز جلوتر افتاده است؛ چراکه بیت‌کوین در ماه مارس (اسفند) رکورد قیمتی جدیدی را به ثبت رسانده است. با این حال، به دلیل دوره طولانی این مرحله، شتاب چرخه فعلی از ۲۶۰ روز به حدود ۱۷۰ روز کاهش یافته است. رکت کپیتال هشدار داده که یه اصلاح قیمتی قوی در راه است و احتمالا سرمایه‌گذارها را متقاعد می‌کند که دوره رشد بیت کوین پایان یافته است. با این حال، رکت کپیتال به جامعه بیت کوین توصیه می‌کند که نگران نباشند زیرا بعد از این اصلاح، روند صعودی از سر گرفته می‌شود و بازار همچنان صعودی باقی می‌ماند.
    
 چرا بیت کوین هرگز به صفر نمی رسد؟
بیت‌کوین یک پیشرفت در فناوری است و مزایای زیادی دارد زیرا بسیار امن است. با وجود اینکه تلاش‌های زیادی برای حذف بیت‌کوین انجام شده است؛ اما در نهایت بیت‌کوین ماندگار خواهد بود. در ادامه چند دلیل برای صفر نشدن قیمت بیت‌کوین ذکر می‌کنیم.
اول) بیت‌کوین بای حفظ امنیت شبکه خود و ایجاد اولین سیستم بانکی مستقل، از بزرگ‌ترین رمزنگاری کلید عمومی در طول تاریخ استفاده می‌کند.
دوم) در بعضی از مقالات گفته شده که فناوری پایه بیت کوین بلاکچین است. در حالی که این استدلال حقیقت ندارد و بلاک چین فقط قسمت کوچکی از تشکیلات شبکه بیت‌کوین است.
سوم) اگرچه بلاکچین بخش جذابی از چگونگی عملکرد بیت‌کوین است؛ اما چیزی که راجع به بیت‌کوین می‌تواند جذاب باشد فقط بلاکچین نیست. جذاب‌ترین نکته راجع به بیت کوین، خصلت آن به عنوان یک نوع ارز و سیستم بانکی خصوصی است که در مقابل بانک‌های مرکزی، توانایی‌های مختلف و قابل توجهی دارد. این توانایی‌ها، بیت کوین را به نخستین بازار جهانی ارز خصوصی قابل اعتماد بدل کرده است.
چهارم) بیت‌کوین دوران سختی را پشت سر گذاشته و از طولانی‌ترین، قدرتمندترین و بزرگ‌ترین بلاکچین برخوردار است. این شبکه دارای بیشترین ارزش کل بازار و تعداد سرمایه‌گذار است.
پنجم) بسیاری از منتقدان، مصرف بالای انرژی در بخش استخراج را یکی از نقایص اصلی شبکه بیت‌کوین می‌دانند. اما در واقع این مورد کاملا عامدانه در شبکه قرار داده شده است. انرژی، زمان و فرصت هزینه‌هایی هستند که از قبل در طراحی شبکه بیت کوین تعیین شده‌اند. هدف از آن‌ها، ورود نودهای مناسب به شبکه است تا تمام سوابق تراکنش‌ها را بر روی نودها حفظ کند.
ششم) یکی از ویژگی‌های ارزش بیت کوین، دیجیتالی بودن آن است. این امر سبب می‌شود تا افراد بتوانند آن را نگه دارند؛ اما نتوانند از آن کپی برداری کنند. یعنی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو قادر نیست به طور ناگهانی تعداد بیت‌کوین‌ها را افزایش دهد. به عبارت دیگر بیت‌کوین برخلاف ارز فیات بانک‌های مرکزی تحت کنترل حکومت‌ها نیست. و یکی از اصلی‌ترین دلایلی که ارزش بیت کوین هرگز صفر نمی‌شود این است که دولت‌ها قادر نیستند مانع آن شوند. از این رو بیت کوین عمر درازی را پیش روی خود دارد تا به عنوان یک ارز عالی و با ارزش به حیات خود ادامه دهد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها