دبی اولین قایق برقی چوبی جهان را با چاپ سه‌بُعدی ساخت



یک قایق چوبی جدید که دارای ساختار چاپ سه‌بعدی و یک سیستم نیروی محرکه الکتریکی با موتورهای ۱۰ کیلوواتی و باتری‌های لیتیومی است، در دبی به حرکت در خواهد آمد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، در اقدامی که سنت‌های باستانی را با فناوری مدرن ترکیب می‌کند، اداره راه و حمل و نقل دبی (RTA) عملیات آزمایشی اولین قایق سنتی ساخته شده از چوب موسوم به ابرا (abra) را که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده، راه‌اندازی کرده است.

به نقل از آی‌ای، این قایق ۲۰ نفره توسط سازمان جهانی دریایی ابوظبی (Al Seer Marine) با همکاری میتسوبیشی ژاپن و زیمنس و تورقیدو آلمان ساخته شده است.

گفته می‌شود که ابرا برای حفظ هویت سنتی خود و در عین حال حمایت از استراتژی چاپ سه بعدی دبی طراحی شده است که هدف آن تبدیل امارات متحده عربی به قطب پیشرو فناوری چاپ سه‌بعدی تا سال ۲۰۳۰ است. انتظار می‌رود این رویکرد نوآورانه زمان تولید را تا ۹۰ درصد و هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری را ۳۰ درصد کاهش دهد.

ابرای الکتریکی همچنین با استراتژی پایداری زیست‌محیطی برای حمل‌ونقل دریایی مطابقت دارد و هدف آن کاهش ردپای کربن دبی است.

 

مشخصات فنی و عملیات آزمایشی

از نظر فنی، ابرای جدید دارای چندین ویژگی قابل توجه است. این قایق شامل طولانی‌ترین ساختار مونوکوک یا طرحی که در آن پوست خارجی بار را تحمل می‌کند، بوده و با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، به ابعاد ۱۱ متر طول و  ۳.۱ متر عرض ساخته شده است.

نیروی محرکه این کشتی توسط یک پیشرانه الکتریکی با دو موتور ۱۰ کیلوواتی و باتری‌های لیتیومی تامین می‌شود.

 

 

مدیر کل اداره راه و حمل و نقل دبی و رئیس هیات مدیره اجرایی، اعلام کرد که ابرا عملیات آزمایشی را در ایستگاه حمل و نقل دریایی جاده شیخ زاید در خط TR۶ آغاز خواهد کرد. در طول این مرحله، ما عملکرد ابرا را زیر نظر خواهیم گرفت و آن را با ابراهای فایبرگلاس ۲۰ سرنشین فعلی خود مقایسه خواهیم کرد.

 

طرح نوسازی جامع اداره راه و حمل و نقل دبی

در حالی که ابرای الکتریکی، آینده حمل و نقل آبی دبی را نشان می‌دهد، اداره راه و حمل و نقل دبی نیز بر تقویت زیرساخت‌های موجود تمرکز دارد. به عنوان بخشی از طرح اصلی خود برای بهبود خدمات حمل و نقل دریایی، این مقام در حال ارتقاء چهار ایستگاه سنتی ابرا در نهر دبی است.

دو ایستگاه تکمیل شده‌اند و دو ایستگاه باقی‌مانده تا ماه اوت سال ۲۰۲۵ تکمیل می‌شوند. بهبودها شامل اسکله‌های شناور جدید، مناطق انتظار گسترش‌یافته و ویژگی‌های دسترسی پیشرفته، با هدف خدمات رسانی بهتر به ۱۴ میلیون مسافر سالانه و در عین حال کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری است.

کارهای بهبود جامع شامل جایگزینی اسکله‌های شناور برای اطمینان از ایمنی مسافران، فراهم کردن فضاهای خرده فروشی برای افزایش خدمات مشتریان و افزودن تسهیلات برای کارکنان و اپراتورها است. قفسه‌های دوچرخه برای ارتقاء یکپارچگی حمل و نقل نصب خواهند شد.

مناطق انتظار مسافران، با اولویت صندلی و فضاهای اختصاصی، گسترش و بهبود خواهند یافت. این پروژه همچنین شامل افزایش ۱۵ درصدی فضاهای اسکله، افزایش ۱۰۰ درصدی مناطق انتظار سایه‌دار و گسترش فضاهای تجاری به میزان ۲۷ درصد است.

اداره راه و حمل و نقل دبی اعلام کرد که ایستگاه‌ها را با استفاده از مواد پایدار و کم هزینه ارتقاء می‌دهد و هزینه‌های نگهداری سالانه را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

این پیشرفت‌ها، همراه با معرفی «ابرای برقی» با چاپ سه بعدی، تعهد اداره راه و حمل و نقل دبی را به مدرن‌سازی حمل‌ونقل آبی سنتی دبی و در عین حال حفظ میراث فرهنگی آن نشان می‌دهد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها