تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نیست



سهام عدالت یارانه‌ای است که در دولت نهم واگذار شد و سود این سهام هر سال از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود.

        

به گزارش صبح ساحل، در سال ۱۴۰۲ دولت تصمیم گرفت که سود در سه مرحله به حساب سهامداران واریز شود بنابراین مرحله نخست واریز سود در ابتدای زمستان سال گذشته و مرحله دوم در میانه اسفند واریز شد اما واریز مرحله سوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران از اواخر سال گذشته و به دلیل واریز نشدن سود از سوی هشت شرکت بورسی به حساب سازمان بورس تاکنون بارها عقب افتاده است.

به گفته عسکر توکلی، رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور قرار بود این سود طبق وعده با شرکت سپرده‌گذاری تا پایان خرداد پرداخت شود اما با گذشت نیمی از تیرماه هنوز این قول اجرا نشده است و دلیل آن نیز تأخیر دو شرکت در واریز سود اعلام شد که در دست بررسی است.

ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در این باره توضیح داد: برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی ۱۴۰۱ را به شکل کامل واریز نکرده‌اند و از این شرکت‌ها، چهار شرکت همچون فجر انرژی خلیج فارس اعلام کردند که برنامه افزایش سرمایه دارند و درخواست خود برای افزایش سرمایه را هم بر روی سامانه کدال منتشر کردند.

وی اواخر اردیبهشت اعلام کرد: در مجامع شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت ۳۶ شرکت هستند که تاکید داریم تا توان پرداخت سود را در زمان مناسب را هم در نظر بگیرند.

 

خارج از مهلت قانونی

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با اشاره به اینکه سال گذشته در پرداخت سود سهام ۸۷ همت از ۳۶ شرکت سرمایه پذیر طلبکار شدیم، افزود: ۶۰ همت در دو مرحله آذر و اسفند پرداخت شد و ۳۵ همت صرف افزایش سرمایه شد و ۱۵ همت مانده که مهلت قانونی پرداخت سود پرداخت نشده بر خلاف اساسنامه از مدت قانونی نیز عبور کرده است.

جعفری از تاکید مجامع شرکت‌ها بر پرداخت سود در زمان و موعد مقرر خبر داد و گفت: با این حال برخی از شرکت‌ها از کارفرماها خود طلبکارند و نتوانستند مطالبات خود را دریافت کنند؛ بنابراین روزانه و مستمر با کارفرماها ارتباط داریم تا بدهی وصول و سود سهام پرداخت شود.

وی یادآور شد: به دلیل عدم پرداخت سود صاحبان شرکت‌های بورس در قبال خلف وعده با ظرفیت‌های قانونی برخورد خواهیم کرد که ممکن است رسانه‌ای نشود اما هم سیاست‌های حمایتی از شرکت‌ها داریم و هم تعهدی بر اعضای هیئت مدیره شرکت دنبال می‌کنیم که طبق مقررات برخورد شود اما نحوه پرداخت ضرر و زیان نیازمند برخورد مراجع قضائی است.

 

تخلف فولادی، پالایشی و پتروشیمی

گمانه‌زنی‌ها درباره زمان واریز مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد و سازمان بورس نیز اعلام کرده، به محض واریز کامل سود مرحله سوم سهام عدالت از سوی شرکت‌ها، مجوزهای لازم از شورای عالی بورس برای واریز دریافت خواهد شد اما تا زمانی که وجه تکمیل نشود، زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نخواهد بود.

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از اقدام حقوقی علیه شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند خبر داد و اظهار کرد: سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ در اسفند سال ۱۴۰۲ واریز شد اما باقیمانده اندک دیگری نیز وجود دارد که سرجمع آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتاً سه دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی هنوز به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: موضوع سهام عدالت احقاق حق سهامداران خرد است. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این مساله به نتیجه برسد.

 

تقسیم تدریجی سود به جای انباشت در حساب دولت

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: شرکت‌ها پس از برگزاری مجمع سالیانه خود بسته به شرایط، تولید و سودآوری خود تصمیم به تقسیم سود می‌گیرند، یک مهلت قانونی نیز برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده است که گاهی برخی از آن استفاده می‌کنند تا در پایان آن مهلت قانونی سود را به حساب سهامداران واریز می‌کنند اما برخی بدون استفاده از این مهلت، زودتر این اقدام را انجام می‌دهند.

وی روال واریز سود به حساب سهامداران در چند سال گذشته را دریافت تدریجی مبالغ از شرکت‌ها بیان کرد و افزود: دولت تصمیم گرفت که به جای انباشت این سود در حساب خود، آن‌را به تدریج و در دو محله به حساب سهامداران واریز کند و بر اساس این برنامه‌ریزی، مرحله نخست در پایان آذر و مرحله دوم در اواخر اسفند مبالغی به حساب‌ها واریز شد.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با اشاره به پرداخت نشدن سود از سوی چند شرکت تصریح کرد: سازمان بورس با این شرکت‌ها مکاتباتی انجام داد و مشخص شد برخی از آنها با تأخیرروبه‌رو شدند و تعدادی نیز از تقسیم سود صرف نظر کردند و قصد به کار بردن این سود در افزایش سرمایه را دارند.

 

ادامه پیگیری و برخورد با متخلفان

حاجی‌وند از ادامه پیگیری‌های سازمان بورس برای دریافت این سود خبر داد و گفت: نامه نگاری لازم نیز صورت گرفته و اگر قرار به ادامه این تأخیر باشد قطعاً با متخلفان طبق قوانین و مقررات برخورد می‌شود.

وی درباره شرکت‌های متخلف به خبرنگار ایمنا توضیح داد: تعداد این شرکت‌ها زیاد نیست و محدود به دو سه شرکت می‌شود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت درباره میزان موفقیت نخستین تجربه سه مرحله‌ای شدن واریز شود سهام عدالت اظهار کرد: بیش از ۸۵۰ شرکت در بازار سرمایه وجود دارد و طبیعی است از زمان تأسیس بورس شرکت‌هایی در پرداخت به موقع مطالبات بدقولی کردند و می‌توان گفت که این روال همواره وجود داشته و مختص به سهام عدالت نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های باقی مانده به زودی سود سهام را پرداخت کنند و در سال‌های آینده نیز این موضوع تکرار نشود و ادامه داد: واریز نکردن سود برای شرکت‌ها تخلف به شمار می‌آید به همین دلیل نامه نگاری‌های لازم از سوی سازمان بورس با آنها انجام شده و اگر در چند هفته پیش رو این اتفاق رخ ندهد، طبق قانون با متخلفان قاطعانه‌تر برخورد خواهد شد.

بازار داغ شایعات

حاجی‌وند با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای یک یا دومرحله‌ای بودن پرداخت سود وجود ندارد، توضیح داد: اگر قرار باشد پرداخت‌ها در یک مرحله انجام شود، ممکن است یک شرکت امروز پول را واریز کند، شرکت دیگری چهار ماه بعد و برخی از شرکت‌ها نیز سود را واریز نکنند در این وضعیت نمی‌توان پول را معطل در حسابی نگه داشت تا سود کامل دریافت شود.

وی تأخیر برخی از شرکت‌ها در پرداخت سود سهامداران را دارای سابقه در سال‌های گذشته دانست و ادامه داد: دولت تصمیم گرفت بهتر است که پول چند ده هزار تومانی به جای معطل ماندن در حسابی بین سهامداران تقسیم شده و باقی مانده آن نیز در مرحله دوم یا آخر بقیه تسویه شود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت درباره زمان نهایی پرداخت سود سهام تاکید کرد: به محض دریافت این سود شد حتماً از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع رسانی خواهد شد بنابراین لازم است که سهامداران و مردم به این موضوع توجه کنند که این پیام‌هایی که درباره تقسیم سود مرحله سوم فرستاده می‌شود و افراد مدعی دریافت سود، همگی جعلی و با هدف کلاهبرداری است.

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که منتظر تکمیل واریزی سود توسط شرکت‌های باقیمانده است و تا زمانی که این واریزی‌ها انجام نشود، مجوز واریز مرحله سوم سود از سوی شورای عالی بورس صادر نخواهد شد بنابراین می‌توان گفت که هنوز تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نیست.

وی با تاکید بر رایگان بودن همه خدمات مربوط به سهام عدالت گفت: سهامداران لازم نیست برای دریافت سود خود بر روی هیچ لینک یا پیوندی کلیک یا به جایی مراجعه و مدرکی ارائه دهند بلکه شماره شبای معتبر که از طریق آن سود مرحله اول و دوم به حساب افراد واریز شده، ملاک عمل است و در زمان واریز سود مرحله سوم، فقط به اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های رسمی توجه کنند و به وعده‌های فضای مجازی توجهی نکنند. سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که منتظر تکمیل واریزی سود توسط شرکت‌های باقیمانده است و تا زمانی که این واریزی‌ها انجام نشود، مجوز واریز مرحله سوم سود از سوی شورای عالی بورس صادر نخواهد شد بنابراین می‌توان گفت که هنوز تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نیست.

به گزارش ایمنا، مبلغ سود سهام عدالت مرحله سوم نیز هنوز اعلام نشده است اما در اسفندماه، دارندگان سبد سهام عدالت به شرح زیر سود دریافت کرده‌اند: سبد ۴۵۲ هزار تومانی: ۴۰۹ هزار تومان، سبد ۴۹۲ هزار تومانی: ۴۴۶ هزار تومان، سبد ۵۳۲ هزار تومانی: ۴۸۲ هزار تومان و سبد یک میلیون تومانی: ۹۰۶ هزار تومان.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها