12

مهر

1403


اجتماعی

21 تیر 1403 08:38 0 کامنت

هر زمان که اسم مخدرات به گوشمان می‌خورد یاد مخدراتی چون تریاک و حشیش و ... که فروش آن‌ها غیرقانونی و در اجتماع مصرف آن‌ها قبیح به نظر می رسد می‌افتیم. شاید کمتر به این فکر کنیم که خیلی از مخدرات دیگر وجود دارند که چه بسا خطرناک واعتیاد آور هستند وما هرگز آن ها را در زمره مخدرات نمی‌بینیم و حتی کسانی که مصرف می‌‌کنند را معتاد نمی‌شناسیم. یکی از این مخدرات که بسیار اعتیاد آور ودارای عوارض خطرناکی نیز می باشد، ناس است.

ماده مخدر ناس ماده ای است سبز رنگ که در ظاهر گیاهی به نظر می‌رسد اما افزودنی‌های خطرناکی در آن وجود دارد که مصرف آن در دراز مدت سلامتی جسمی و حتی روحی فرد مصرف کننده را به مخاطره می اندازد، این ماده از برگ خشک شده تنباکو تهیه می‌شود که پس از کوبیدن آن را با آهک مخلوط می‌کنند. گاهی فروشندگان این مواد جهت ترغیب و وسوسه افراد از طعم‌دهنده‌هایی برای خوشبو کردن آن استفاده می‌کنند. افراد هنگام مصرف آن را در قسمت جلو دهان و میان لب و دندان قرار می دهند تا با بزاق دهان ترکیب شده وشیره آن خارج شود به این ترتیب از طریق بزاق ومخاط دهان جذب بدن شده و به جریان خون وارد می‌شود که نیکوتین موجود در آن باعث می‌شود فرد برای مدتی احساس سرخوشی و خوشحالی کاذب کند. مصرف‌کنندگان این مواد شاید کمترین اطلاعی از عوارض خطرناک آن داشته باشند، گاهی هم نمی‌توانند باورکنند که با مصرف این مواد چقدر خود را درمعرض خطر از دست دادن سلامتی جسمی وحتی روانی قرار می‌دهند.

این ماده عوارض بلند مدتی دارد که شامل بی‌خوابی، سوءرفتار جنسی و بی‌میلی جنسی، ثاثیرمخرب بر قسمت خاکستری مغز، عدم تعادل رفتاری، زودرنجی، اختلالات تمرکز ورفتاری، سرطان حنجره، اختلال وسرطان روده بزرگ،تاثیر مخرب آن بر نای ومعده، نارسایی‌های کلیوی ونیز سرطان لثه می‌باشد. افراد به تصور اینکه ناس یک ماده گیاهی است که با آهک و مواد معطر ترکیب شده ودرآن‌ها ایجاد وابستگی نمی‌کند هیچگونه حساسیتی نسبت به مصرف آن نشان نمی‌دهند و با این تصور اشتباه متاسفانه افرادی که به دام اعتیاد با ناس می‌افتند روز به روز در حال گسترش است؛ از سوی دیگر این ماده بیماری‌زای مخدر آنچنان به آسانی در دسترس جوانان قرار دارد که حتی دکه‌های خیابانی اقدام به فروش آن می‌کنند و این امر برای گسترش اعتیاد آن در بین مردم خود مزید بر علت شده است

. از آنجایی که تنباکو خود به تنهایی سرطان‌زاست وقتی با آهک مخلوط شود اثرات مخرب آن شدیدتر شده و تاثیر بیشتری بر سلامت بدن می‌گذارد. بدن انسان از طریق دستگاه گوارش قادر به جذب و دفع آهک نیست و این ماده در صورت ورود به بدن بایستی از طریق کلیه‌ها دفع شود که این امر باعث نارسایی‌های جبران‌ناپذیر کلیوی شده وحتی با گذر زمان فرد مجبور به دیالیز می‌شود. وابستگی روحی و روانی ماده ناس بسیار بیشتر از وابستگی جسمی آن است و تقریبا وابستگی‌ای شبیه سیگار بر روح وروان فرد دارد، برای رهایی از آن اولین گام رهایی از وابستگی روحی وروانی این ماده است وآشنایی فرد مصرف کننده با عوارض مخرب این مواد بهترین روش برای ترک آن است.

مصرف ناس عملی غیر بهداشتی و بسیار زننده وغیر مودبانه است که مصرف آن چهره بسیار زشتی به کوچه وخیابان می‌دهد. بهترین روش برای مصرف کمتر آن دربین جوانان آموزش وآشنایی نسل نوجوان و جوان با آثار و عوارض مخرب این مواد بر سلامتی بدن و روح و روان است و درمرحله بعد ایجاد فضا برای سرگرمی‌های سالم برای نسل جوان و بکارگیری جوانان در امورات اجتماعی است که آنان را به کارهای سالم وتفریحات سالم سرگرم کنند تا از علایق آنان به روی آوردن به سرگرمی‌های ناسالم بکاهند وخود خواستار دوری از مخدرات و چیزهای مضر باشند.

 

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img