سازمان دامپزشکی کشور:

طرح نظارت گسترده بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی ایام تاسوعا و عاشورا اجرا می‌شود



سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: نظارت فراگیر بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا در سراسر کشور از سوی سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شود.

به گزارش صبح ساحل، برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در قالب پرسنل فنی دامپزشکی به همراه مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظران شرعی در روزهای تاسوعا و عاشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ ظهر اجرا خواهد شد.

بنابراین گزارش، در این روزها، تیم‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی، مجهز به لباس متحدالشکل و خودروهای ویژه دامپزشکی، به وظایف خود طبق برنامه در سراسر کشور عمل می‌کنند.

مدیران دامپزشکی استان‌ها نیز موظفند با انجام اقداماتی همچون نظارت مستمر بر اجرای مناسب طرح در سطح استان‌ها و نظارت بر عملکرد بازرسان در سطح شهرستان‌ها، اطلاع‌رسانی از طریق تهیه اطلاعیه برای صداوسیما، مساجد و نشریات محلی و استانی و در نماز جمعه و همچنین گزارش‌دهی اقدام کنند.

همچنین برای حفظ سلامت گوشت استحصالی از دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا و به تبع آن سلامت مصرف کنندگان و تامین بهداشت عمومی، نظارت بهداشتی و شرعی با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، فراگیرتر از سال گذشته اقدام می‌شود.

لازم به ذکر است؛ سازمان دامپزشکی کشور نیز با صدور اطلاعیه‌ای به‌ مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) توصیه‌های بهداشتی برای ذبح دام ارائه کرده است.

این سازمان به ‌منظور حفظ سلامت هموطنان و تأمین بهداشت عمومی جامعه، بازرسان بهداشت گوشت دامپزشکی و ناظرین شرعی با استقرار در نقاط مختلف شهرها به‌ویژه در محل کشتارگاه‌های دامی (ثابت و سیار)، دام‌های کشتاری را از نظر آلودگی به عوامل بیماری‌زا بالاخص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بازرسی کرده و سلامتی مصرف‌کنندگان را از ابتلا به بیماری‌ها تضمین خواهد کرد.

در ادامه این سازمان از مردم درخواست کرد به ‌منظور حفظ سلامت خود و سایر شهروندان توصیه‌های بهداشتی ذیل را جدی بگیرند:

۱ ـ از ذبح دام خارج از چرخه نظارت بهداشتی دامپزشکی مثل ذبح در معابر عمومی، خیابان‌ و منازل اکیداً خودداری کنند.

۲ ـ گوشت و آلایش خوراکی دام ذبح‌شده را قبل از مصرف حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد (یخچال) نگهداری کنند.

۳ ـ برای قطعه کردن گوشت و شست‌وشوی آن حتماً از دستکش استفاده کنند.

۴ ـ از برش‌دادن کیست‌ها و آبسه‌های موجود بر روی لاشه و دل و جگر جداً خودداری کنند.

۵ ـ اندام‌ها و ضایعات غیرقابل‌مصرف را به‌هیچ‌وجه در اختیار حیوانات قرار ندهند.

۶ ـ گوشت و آلایش خوراکی را حتی‌الامکان کاملا بپزند و سپس مصرف کنند.

۷ ـ وسایل و سایر تجهیزات در تماس با گوشت و آلایش را به‌خوبی شسته و ضدعفونی کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها