کمبود جهانی انسولین‌های قلمی/ هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند



معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو با بیان این که کمبود انسولین قلمی، جهانی است، گفت: بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با مشورت پزشک خود از داروی مشابه تولید داخل استفاده کنند.

به گزارش صبح ساحل، ناصر هیراد افزود: انسولین نوومیکس تولیدی در کشور به دلیل کمبود جهانی، نصف مصرف ماه توسط شرکت نوونوردیسک تامین می‌شود و میزان عرضه محصول از ۸۰۰ هزار عدد ماهانه به ۴۴۰ هزار عدد افت کرده، اما منجر به قطع عرضه نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود انسولین نوومیکس در استرالیا، اندونزی، کره جنوبی، مالزی، هند، ترکیه و ... با بحران مواجه شده است، افزود: سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا از طریق واردات موازی انسولین مورد نیاز بیماران را تامین کند که اقدامات لازم را در این زمینه نیز انجام داده است و سعی می‌شود این دارو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد کند.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در حال حاضر درمورد انسولین‌های برند‌های دیگر مشکلی در تامین بازار وجود ندارد و بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با مشورت پزشک خود، تا زمان رفع دسترسی دشوار به برند مصرفی، از داروی مشابه تولید داخل استفاده کنند. 

   

کمبود انسولین مشکل جدید دنیا، معضل دیرینه‌ی ما

در تیرماه سال جاری نیز کشور با کمبود انسولیم مواجه شده بود که رئیس سازمان غذاودارو اعلام کرده بود، اخیرا یکی از انسولین‌های قلمی برند به‌دلیل مشکلات تولید در شرکت تولیدکننده‌ خارجی، دچار کمبود جهانی شده بود که طبق اقدامات صورت‌گرفته ظرف چند هفته‌ آینده کمبود انسولین قلمی برند نیز رفع خواهد شد و تا آن زمان بیماران می توانند نمونه داخلی تمامی انسولین‌هایی که در بازار موجود است را استفاده و یا از سامانه تیتک داروی خود را از نزدیکترین داروخانه تهیه کنند.

 معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو سیدحیدر محمدی نیز افزوده بود: با افزایش اقبال بیماران مبتلا به دیابت به انسولین‌های قلمی طی سال‌های گذشته برای تامین این نوع دارو کاملا وابسته به کشورهای دیگر بودیم اما در سال‌های اخیر با ورود شرکت‌های مختلف دانش بنیان به حوزه تولید انسولین‌های قلمی، امروز انواع انسولین‌های قلمی در کشور تولید می‌شود. در حال حاضر دو شرکت در حال تولید انسولین هستند و دو شرکت دیگر هم به آن اضافه می‌شوند. معاون وزیر بهداشت تاکید کرد که هنوز میزان تولید داخل انسولین قلمی  در حد تامین بازار داخلی نیست.
 
     
نیاز انسولین کشور؛ فقط یک درصد وارداتی است
معاون وزیر بهداشت و درمان و رییس سازمان غذا و دارو پیشتر از علت کمبود انسولین قلمی در کشور گفته بود:  علت کمبود انسولین قلمی وارداتی( نوومیکس) در بازار کاهش سهمیه به یک چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

وی اظهار کرد: در گذشته داروی انسولین به صورت ویال بود، اکنون چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با فناوری بالای بومی‌سازی شده، انسولین را تولید می‌کنند.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های خارجی و وارداتی و ۵۰ درصد داخلی است و بسته به نیاز بیماران توزیع می‌شود.

محمدی تصریح کرد: امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

رییس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: طبق آمارها، سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی و فقط یک درصد وارداتی بود.

   

حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند. آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد، بیش از ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور یعنی چیزی حدود هفت میلیون نفر ایرانی به دیابت مبتلا هستند و این روند رو به افزایش در آینده نزدیک به بیش از ۱۰ میلیون مبتلا خواهد رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها