12

مهر

1403


خواندنی‌ها

31 تیر 1403 08:21 0 کامنت
قدرت تخیل در کودکان و پرورش آن در برخورد با پیرامون و اشیاء اطراف، فرآیندی طبیعی است که معمولا  در کودکان 3 تا 7 ساله نمود بیشتری دارد . این کودکان به راحتی با اشیاء اطراف خود ارتباط  برقرار می‌کنند و این  توانایی جزء ضروری‌ترین جنبه‌های شخصیتی دوران کودکی آن‌ها است که کمک می‌کند بسیاری از مهارت‌های مهم در طول دوران زندگی خود را بیاموزند.عده‌ای از کودکان ساعت‌ها با این اشیاء نقش آفرینی می‌کنند که در بسیاری از موارد این خلاقیت شامل خلق ایده‌های نو و تولیدات ابتکاری است.
این نوآوری‌های ابتکاری، ماهیتی پیچیده دارد و تحت تأثیر عوامل بسیاری است. در میان عوامل مؤثر بر خلاقیت، شواهد فراوانی نشان می‌دهد که خانواده، نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری بر رشد و پرورش خلاقیت یا افول و از بین رفتن آن دارد.
گاهی کودکان با دوستان خیالی خود زندگی می کنند. در این رابطه اگر احساس کردید وابستگی شدیدی صورت گرفته با کمک روانشناس مشکل را حل کنید . کودکتان را هیچ گاه سرزنش نکنید و وجود دوست خیالی‌اش را منکر نشوید. گاهی اوقات همراهی والدین می تواند مسیر تقویت خلاقیت را در کودکان جهت بخشد و این همراه بودن زمینه پرورش رشد فکری را در آن‌ها بیدار کند. برخی راه‌های تقویت خلاقیت شامل تشویق به پرسش و پاسخ و به چالش کشیدن فرزندان است . داستان گفتن، تقاضای شنیدن داستان از کودکان و همچنین کتابخوانی، زمینه رشد فکری را بهبود می بخشد. گردش در طبیعت و مسافرت با هدف آشنایی با ویژگی‌های طبیعی محیط اطراف، گوش دادن به موسیقی طبیعی محیط مانند صدای رودخانه، وزش باد و به هم خوردن شاخ و برگ‌های درختان به منظور تقویت و تربیت لطافت‌های درونی و روحی نیز می تواند منبع الهام بخشی باشد که برای پرورش ذهن کودک لازم است. والدین می توانند با انجام تمریناتی خاص به تقویت نیمکره راست  مغز بپردازند . این تمرینات شامل بازی‌ها و انجام کارهای غیرتکرای و جدید است که با اندکی جستجو می توانید به آن‌ها دست یابید.
 برای کودکان اسباب بازی‌های مفید و محرک فکری تهیه کنید. زمینه بازی با همسالان را برای آن‌ها فراهم کنید و سعی کنید بازی‌های انتخابی متناسب با سن رشدی کودکتان باشد. حتی گاهی والدین و مربیان نیز می توانند بازی‌های گروهی را تربیت دهند و از کودکان بخواهند در ایفای نقش‌های خود به خوبی وارد میدان شوند و به این وسیله بازی‌های گروهی را با هدف هدایت آموزشی آن‌ها راه‌اندازی کنند. به طورکلی والدین و معلمین باید توجه کنند با مسیربخشی صحیح، احساس امنیت ،احترام  و پذیرش بدون شرط  را به کودکان آموزش دهند و تجارب منفی محیطی و تربیتی چون سیستم تربیتی آمرانه و سختگیرانه همراه با امر و نهی را که موجب فروکشی خلاقیت و نوآوری در فرزندان می شود را کنترل کنند .

تگ ها:

دیدگاه ها (0)
img