12

مهر

1403


خواندنی‌ها

24 مرداد 1403 11:51 0 کامنت

عجایب هفت گانه قشم را بهتر بشناسید

هر زمان نامی از عجایب هفت‌گانه به گوش برسد، ما به مکان‌هایی که در زمان‌های بسیار دور ساخته شده‌اند و اکثر آن‌ها نیز در طول زمان از بین رفته‌اند، فکر می‌کنیم. حال اگر به شما بگوییم که می‌توانید عجایب هفت‌گانه را در کشور خودمان و در جزیره قشم از نزدیک ببینید، چه می‌گویید؟

اگر فکر می‌کنید چیزی تحت عنوان «عجایب هفت‌گانه قشم» وجود ندارد، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا این جاهای دیدنی عجیب و منحصربه‌فرد در جزیره قشم را بهتر بشناسید.

۱. دره ستارگان قشم

دره ستارگان که تنها ژئو‌پارک در خاورمیانه نیز محسوب می‌شود، جزو آن دسته از جاذبه‌های طبیعی است که دیدنش واجب بوده و یکی از دلایل رزرو بلیط هواپیما توسط بسیاری از علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی است. حکایات محلی و روایت‌هایی که از گذشته دهان‌به‌دهان شده‌اند و امروزه به دست ما رسیده‌اند، سرگذشت بسیار جالبی را از نحوه به‌وجودآمدن دره ستارگان قشم در ذهن‌ها ترسیم می‌کند. طبق گفته افراد محلی، روزی روزگاری در این جزیره منحصربه‌فرد، ستاره‌ای از آسمان به زمین می‌افتد و هنگام اصابت با سطح زمین، قلب این ستاره با زمین برخورد می‌کند و یکی از عجایب هفت‌گانه قشم، یعنی دره ستارگان را شکل می‌دهد.

حال اگر بخواهیم از داستان‌های جذاب محلی گذر کنیم و نحوه تشکیل این جاذبه طبیعی را بر اساس تحقیقات علمی بررسی کنیم، باید بگوییم که طبق شواهد علمی، حدس و گمان‌ها بر این است که اشکال اسرار‌آمیزی که در درون دره ستارگان قشم دیده می‌شود به دلیل فرسایش‌های آبی و بادی به وجود آمده‌اند.

۲. جنگل‌های حرا

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی قشم که به‌عنوان عجایب هفت‌گانه این جزیره شناخته می‌شود، جنگل‌های حرا است. این جنگل‌ها به دلیل ریشه داشتن درختان آن در آب، شهرت پیدا کرده‌اند. اگر با همین یک جمله، شگفت‌زده شده‌اید، بهتر است صبر کنید؛ زیرا در ادامه بیشتر حیرت‌زده خواهد شد. تنها نکته جالب راجع به جنگل‌های حرا، ریشه درختان نیست؛ بلکه درختان جنگل در جزرومد ناپدید می‌شوند و با پایین رفتن آب دوباره ظاهر می‌شوند.

جنگل‌های حرا که بین سواحل شمال غربی جزیره قشم و ساحل بندر خمیر در هرمزگان قرار گرفته است، در فصل پاییز و زمستان، میزبان پرندگان مهاجر بی‌شماری از جمله حواصیل هستند که آن هم بر زیبایی‌های این جاذبه‌های طبیعی می‌افزاید.

۳. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی یکی از گونه‌های کمیاب و درعین‌حال دیدنی لاک‌پشت‌های دریایی هستند که شما می‌توانید آن را در جزیره جادویی و شگفت‌انگیز قشم تماشا کنید.

البته لازم به ذکر است که آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان، خانة بسیاری از گونه‌های لاک‌پشت‌های دریایی در جهان هستند و از بین هفت گونه لاک‌پشت دریایی شناسایی شده در جهان، پنج گونه از آن در این آب‌ها زندگی می‌کنند. لاک‌پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند.

بسیاری از افرادی که بلیط هواپیما قشم را تهیه می‌کنند برای بازدید لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در سواحل به این جزیره استثنایی می‌آیند؛ وجود این لاک‌پشت‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های بوم‌گردی جزیره قشم است.

۴. جزایر ناز

راه رفتن بر روی آب، رؤیایی است که هرکسی حداقل یک‌بار به آن فکر کرده است. اگر بتوانید آن را تجربه کنید چه؟ پس بهتر است بیشتر با جزایر ناز، یکی دیگر از عجایب هفت‌گانه قشم آشنا شوید.

جزایر ناز در قسمت شرقی جزیره قرار گرفته‌اند و با جزرومد و پایین رفتن سطح آب، جاده باریکی از ماسه در میان آب ظاهر شده و موجب می‌شود که جزایر ناز به جزایر قشم متصل شوند. شما می‌توانید از این مدت کوتاه استفاده کرده و از این جاده عبور کنید و به جزیره ناز برسید. زمانی که به این جزیره رسیدید، می‌توانید از بالای صخره‌ها به افق قشم، لارک و هرمز خیره شوید و از این چشم‌انداز زیبا و شگفت‌انگیز لذت ببرید.

همان‌طور که گفتیم در مسیر بین جزیره قشم تا جزایر ناز می‌توانید روی آب راه بروید! اگر از احتمال غرق شدن می‌ترسید، لازم نیست از تجربه راه رفتن روی آب در جزایر ناز قشم دوری کنید؛ زیرا آب فقط به مچ پا می‌رسد و هیچ جای نگرانی برای چنین حادثه‌ای نیست. البته به‌غیراز پیاده‌روی بر روی آب، فعالیت‌های تفریحی همچون جت اسکی، قایق‌سواری و غواصی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است تا بتوانند اوقات خوشی را در این جزیره سپری کنند.

۵. تنگه چاهکوه

یکی دیگر از جواهرات جزیره قشم که از آن به‌عنوان عجایب هفت‌گانه قشم یاد می‌کنیم، تنگه چاهکوه است. این تنگه که در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی قرار دارد، به دلیل تغییرات جغرافیایی و لرزه‌ای و در اثر فرسایش‌های طبیعی مختلف شکل‌گرفته است.

عمق تنگه چاهکوه نزدیک به ۱۰۰ متر است و به نظر می‌رسد که این دره از سال‌های دور نام‌گذاری شده باشد. در زمان‌های قدیم، مردمان محلی در دل این تنگه، چهار چاه حفر کرده بودند که می‌تواند علت نام‌گذاری تنگه چاهکوه باشد.

اگر قصد رفتن به تنگه چاهکوه را دارید، باید این را بگوییم که مسیر تنگه چاهکوه بسیار طولانی است؛ اما قسمت کوتاهی از آن به‌وسیله مردم عادی قابل‌عبور است. دسترسی به بقیه قسمت‌های تنگه کار بسیار دشواری است که برای عبور از آن‌ها به تجهیزات مناسب نیاز دارید.

۶. کوه‌های مریخی

مریخی‌ها وجود ندارند؟ کوه‌های مریخی قشم اثبات حضور آن‌ها هستند. کوه‌های نقره‌ای در این قسمت از جزیره در حدی با بقیه‌ی قسمت‌های قشم تفاوت دارند که مردم محلی قشم باور دارند که بیگانگان و مریخی‌ها این کوه‌ها را ساخته‌اند.

کوه‌های مریخی که پدیده‌ای طبیعی هستند، سفری منحصربه‌فرد را برای گردشگران و دوستداران طبیعت فراهم می‌کند. البته لازم به ذکر است که سفر به کو‌ه‌ها آسان نیست، زیرا جاده منتهی به این کوه‌ها بسیار پر پیچ‌وخم و شیب‌دار است. البته زیبایی این جاده باعث شده بسیاری از گردشگران سختی راه را به جان بخرند و این جاذبه‌ی دیدنی را از نزدیک ببینند.

اگر به فیلم‌های علمی تخیلی علاقه‌مندید، حتماً از این کوه‌ها دیدن کنید.

۷. غار نمکدان

آخرین اما یکی از منحصربه‌فردترین عجایب هفت‌گانه قشم که قصد معرفی آن را داریم، غار نمکدان است. این جاذبه طبیعی با رگه‌های سفید نمک که در ضلع بیرونی آن قرار گرفته، به یک چشم‌انداز برجسته در جزیره قشم تبدیل شده است.

در این غار، آب‌شور جریان دارد و همین مسئله موجب می‌شود که تصاویر مناظر اطراف، در آب منعکس شوند و زیبایی خارق‌العاده‌ای را به غار نمک اضافه می‌کنند. علاوه بر این، یک چشمه سفید طبیعی کوچک نیز در غار نمکدان قشم وجود دارد که از جریان آب‌شور تغذیه می‌شود.

وقتی وارد غار نمکدان می‌شوید، تقریباً با تاریکی مطلق روبه‌رو می‌شوید و هرچه جلوتر به سمت انتهای غار می‌روید، تاریکی بیشتر می‌شود. حضور یک راهنمای متخصص در کنار شما در طول این سفر الزامی است: بنابراین به‌هیچ‌عنوان، تنهایی یا با گروهی نابلد وارد این غارهای نمک نشوید.

کلام آخر

جزیره قشم با داشتن عجایب هفت‌گانه خود، به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری برجسته در ایران شناخته می‌شود. هر یک از این عجایب با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود، فرصتی برای کاوش در زیبایی‌های طبیعی و تاریخی جزیره فراهم می‌آورد. از دره ستارگان و غارهای نمک گرفته تا کوه‌های مریخی و جزایر ناز، هر یک از این مکان‌ها به‌نوعی جذابیت‌های خاص خود را دارند و می‌توانند تجربه‌ای خاص و به‌یادماندنی برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورند.

تگ ها:

دیدگاه ها (0)
img