12

مهر

1403


خواندنی‌ها

27 مرداد 1403 12:14 0 کامنت

سرویس آسانسور بهتر است یا تعمیر آسانسور؟

سرویس آسانسور بهتر است یا تعمیر آسانسور؟

امروزه لزوم نصب آسانسور در هر ساختمانی بیش از پیش احساس می گردد. انواع و اقسام آسانسورهای باربری و نفر بر با ظرفیت های مختلف تولید می گردند که کاربرد فراوانی دارند. اما نکته مهم در این رابطه این است که از نصب تا سرویس ماهانه آسانسور، نکات مهمی وجود دارد که باید به دقت به آنها پرداخت. اما سوال مهم این است که سرویس آسانسور بهتر است یا تعمیر آسانسور؟

معرفی قسمت های مختلف آسانسور

هر آسانسور با هر ظرفیتی، از چند جز اصلی تشکیل می شود. موتور آسانسور که حکم قلب آن را دارد و تمام عملکرد آسانسور به این قطعه وابسته است. تابلو فرمان که همان مغز آسانسور است و تمام فرمان ها و نحوه کار آسانسور به آن بستگی دارد. ریل ها که به رفت و آمد کابین کمک می نماید. کابین آسانسور که خود از چندین جزء تشکیل شده است و در ابعاد مختلف وجود دارد. درب های آسانسور که به دو دسته درب کابین و درب طبقات تقسیم می شود. کابل یا سیم بکسل که همان بازوی هدایت کننده آسانسور به بالا و پاین می باشد. ترمز آسانسور یکی از مهم ترین قسمت های آن به شمار می رود که ایمنی آن نقش مهمی در سلامت سرنشینان آسانسور دارد.

سرویس ماهانه آسانسور

پس از نصب و شروع به کار آسانسور، برخی از بخش های آن باید به صورت معمول در بازه های زمانی مشخص چک شده و در صورت نیاز تعمیر گردد. شرکت تعمیر و نگهداری آسانسور پس از عقد قرارداد، به صورت ماهانه و یا طبق بازه زمانی مشخص، یکی از تکنسین های خود را برای بازدید از آسانسور، به ساختمان مشتری ارجاع می دهد. در این سرویس، ابتدا موتورخانه آسانسور بازبینی می گردد تا عاری هر گونه مشکل گردد و دمای آن تنظیم شود.

سپس تمام بخش های مصرفی آسانسور نظیر سیم بکسل، ترمزها و لنت ها، ریل ها، اتصالات، پیچ ها و... بررسی می گردد. پس از چک شدن ریل ها و تمیز کردن آنها، نوبت به بررسی کابین آسانسور می رسد. درب کابین و درب طبقات باید به درستی باز و بسته شوند. بررسی سیستم تهویه، چراغ ها، سیستم اعلان اضطراری از دیگر مواردی است که در هنگام چک کردن کابین صورت می گیرد. نرخ سرویس آسانسور سال1403  بر اساس عملکرد تکنسین و مواد مصرفی در سرویس تعیین می گردد.

تعمیر آسانسور بهتر است یا سرویس

تعمیر آسانسور بهتر است یا سرویس آن؟

پاسخ به این سوال یکی از مهم ترین دغدغه های ساکنین یک ساختمان می باشد. اما تعمیر آسانسور به دو مقوله مجزا تقسیم می شود. گاه منظور از تعمیر آسانسور، بازسازی و راه اندازی مجدد آن پس از مدت هاست و گاه به معنای تعمیر یک قطعه و راه اندازی دوباره آن می باشد. بازسازی آسانسورهای قدیمی، قطعا یک امر به صرفه تلقی می گردد. چرا که خرید یک آسانسور جدید، معضلات زیادی از جمله تخریب و بازسازی مجدد چاله آسانسور، نصب کابین و موتور و... دارد.

اما گاه ساکنان یک ساختمان بر این نظرند که آسانسور تا زمانی که به درستی کار می کند، نیازی به سرویس ماهانه ندارد و در صورت بروز مشکل، باید برای تعمیر آن اقدام نمود. باید گفت که این تفکر کاملا اشتباه است. عدم سرویس ماهانه آسانسور می تواند سلامت جانی سرنشینان آن را تهدید نماید. ایمنی آسانسور با هیچ مبلغی قابل جبران نخواهد بود. در وهله دوم، در صورت بروز مشکل در هر یک از قطعات آسانسور و نیاز به تعمیر یا تعویض آن ایجاد می گردد که خود مشکلاتی به همراه دارد. گاه یک قطعه در بازار نایاب می گردد و نیاز به تعویض آن با مدت ها از کار افتادن آسانسور مساوی خواهد بود. همچنین در صورت تعمیر، آن قطعه مانند روز اول نخواهد شد و عمر بسیار کوتاه تری خواهد داشت. بنابراین سرویس ماهانه آسانسور، بسیار بهتر از تعمیر آن می باشد.

نکات مهم درباره آسانسور

  • ظرفیت کابین و آسانسور در کابین نصب می گردد. استفاده بیش از ظرفیت از آسانسور باعث کاهش طول عمر قطعات آن و حتی ایجاد اخلال در عملکرد آن می گردد.
  • تمام مراحل انتخاب ظرفیت آسانسور، ساخت چاله آسانسور، نصب آن و... بر اساس آیین نامه های اجرایی این حوزه صورت پذیرد، در غیر این صورت مجوز استفاده از آن صادر نمی گردد.
  • در صورت بروز حوادث مختلف نظیر آتش سوزی، زلزله و... نباید از آسانسور استفاده نمود، زیرا امکان توقف و تخریب آسانسور وجود دارد.
  • سرویس ماهانه آسانسور باید به صورت مداوم و طبق زمان بندی مشخص صورت پذیرد .
  • هنگام ورود و خروج آسانسور از هم تراز بودن آن در مقابل طبقات اطمینان حاصل نمایید.
  • در صورت قطع برق و حبس شدن در آسانسور، با حفظ خونسردی خود، صبر نموده تا کابین هم تراز یکی از طبقات گشته و درب کابین به صورت خودکار کمی باز گردد، سپس می توانید با کشیدن درب، آن را باز کرده و خارج شوید.

کلام پایانی

استفاده از آسانسور باید با توجه به نکات مختلفی صورت پذیرد تا عمر مفید آن افزایش یابد. سرویس ماهیانه آسانسور از جمله نکاتی است که سبب عملکرد صحیح و طول عمر آن می گردد. سوال عده ای از مردم این است که سرویس آسانسور بهتر است یا تعمیر آسانسور؟ باید گفت که به طور قطع، پیشگیری از بروز خطا و نیاز به تعمیر بسیار بهتر از تعمیر و تعویض قطعات است. بنابراین باید سرویس آسانسور را جدی گرفت و برای انجام آن از کارشناسان و تکنسین های مجرب کمک گرفت.

تگ ها:

دیدگاه ها (0)
img