13

مهر

1403


اقتصادی

29 مرداد 1403 08:25 0 کامنت

قطعی‌های مکرر برق در روزهای گرم سال، امسال نیز، همچون چند سال گذشته زنگ خطر ناترازی برق را به صدا درآورده است. کشور در آستانه خاموشی‌های گسترده قرار دارد و ناترازی شدید برق، ناشی از افزایش بی‌رویه مصرف و کاهش تولید، زندگی روزمره میلیون‌ها ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که گویا برای مسئولین، قطعی برق در تابستان به موضوعی عادی تبدیل شده است و امسال تقریبا صدایی از مجلس و دولت در این زمینه شنیده نمی‌شد.

 نائب رئیس هیات مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه اکنون در پیک مصرف شبکه حدود 15 هزار مگاوات ناترازی برق داریم، گفت: اگر این روند نابهنجار ناترازی برق در کشور به همین ترتیب پیش برود در 10 سال آینده حدود 37 هزار مگاوات ناترازی تولید خواهیم داشت یعنی 33 درصد از نیاز مصرف؛ در واقع یک سوم برق مورد نیاز کشور قابل تامین نخواهد بود. این در حالی است که یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، رفع ناترازی برق بود و بارها مسئولین دولت سیزدهم اعلام کردند که ناترازی برق به پایان رسیده است. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 9147 مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده که این اقدام از طریق سنکرون 47 واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت 6 هزار و 767 مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت 2 هزار مگاوات و 380 مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است. همچنین باید گفت که در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور 39.26 درصد است و در چنین وضعیتی، دولت چهاردهم کشور را با ناترازی 15 هزار مگاواتی تحویل می‌گیرد.
با وجود فعالیت‌ تمام ظرفیت نیروگاه‌های کشور، عدم تعادل شدید بین تولید و مصرف برق منجر به اعمال محدودیت‌های گسترده در بخش صنعت و کشاورزی شده است. این محدودیت‌ها با هدف تامین برق مورد نیاز بخش خانگی و تجاری اعمال شده و نشان از فشار بسیار زیاد بر شبکه برق دارد. محدودیت‌های 10 درصدی مصرف برق در ساعات پیک، تولید صنایع را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این محدودیت‌ها، کارخانجات را از ادامه روند عادی تولید باز داشته و به کمبود عرضه‌ی محصولات در بازار منجر شده است. در نتیجه، نه تنها صنایع متحمل ضرر اقتصادی می‌شوند بلکه کارآفرینان نیز انگیزه خود را برای توسعه کسب‌وکار و ایجاد واحدهای تولیدی جدید از دست می‌دهند. از جمله دیگر آسیب‌های وارده به این صنعت نیز، چرخه معیوب تورم بوده که باعث کمبود برق می‌شود و این کمبود برق، کارخانه‌ها را به سمتی می‌کشاند که محصولات زیادی را نمی‌توانند تولید کنند و در نهایت، این افزایش قیمت‌ها هزینه زندگی را برای تمامی اقشار جامعه بالا برده و بار مالی آن بر دوش مردم تحمیل می‌شود.
نائب رئیس هیات مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق همچنین با بیان اینکه حل موضوع ناترازی تنها با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است، خاطر نشان کرد: ریشه اصلی این ناترازی برق به عدم سرمایه‌گذاری کافی در سال‌های گذشته برمی‌گردد. او افزود: ادامه‌ی این روند نه تنها کمبود برق را تشدید خواهد کرد، بلکه به خاموشی‌های گسترده در بخش خانگی و تجاری منجر شده و پیامدهای اجتماعی جدی را به همراه خواهد داشت. وی برای بهبود وضعیت صنعت برق به راهکارهایی نیز اشاره کرد. مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق در هر منطقه جغرافیایی به صورت متمرکز در دست یک مدیر واحد قرار گیرد. این رویکرد، امکان برنامه‌ریزی جامع برای تامین برق مشترکین، بهینه‌سازی مصرف و تعادل منابع مالی را فراهم می‌آورد. همچنین با جمع‌‌آوری عوارضی از مناطق مختلف و سرمایه‌گذاری در شبکه‎ های ارتباطی بین مناطق، می‌توان به اجرای پروژ‌های فرامنطقه‌ای و جلوگیری از هدررفت منابع مالی کمک کرد.
به اعتقاد کارشناسان، باید طی ۴ سال آینده ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه‌گذاری شود تا ۱۳۰ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه داشته و ناترازی امروز را پشت سر بگذاریم؛ به‌عبارت دیگر باید به  ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه کنونی ۴۰ هزار مگاوات اضافه شود تا ناترازی برق حل شود. این در حالی است که با توجه به پایین‌آمدن بازدهی نیروگاه‌ها، تحریم‌ها، عدم وجود انگیزه‌ی سرمایه‌گذاری در این صنعت و دلایل دیگر، بنظر می‌رسد دولت چهاردهم یک ابربحران دیگر نیز به ارث برده است. این در حالی است که انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، به‌شدت در سیاست‌گذاری این حوزه مغفول مانده است.

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img