مدیرکل راه‌آهن هرمزگان از راه اندازی یک رام قطار در اینده نزدیک خبر داد:

تردد قطار بندرعباس_ مشهد بصورت روزانه



کمبود بلیت قطارمسیر بندرعباس_ مشهد یکی از مشکلاتی که مسافران با آن روبرو هستند. این چالش در فصل تابستان و در ایام پیک سفرها جدی تر می شود.به گفته علیرضا نصیری برازنده مدیرکل راه‌آهن هرمزگان ، به علت افزایش تقاضا و عدم هم خوانی عرضه و تقاضا، یک رام قطارجوابگوی خیل عظیم مسافران نیست و مقرر است در آینده نزدیک نسبت به افزایش تعداد قطارها اقدام شود. وی در با بیان اینکه با توجه به خواسته هم استانی های عزیز و رایزنی های صورت گرفته با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با طرف شدن مشکلات فنی موجود یک رام قطار دیگر در مسیر بندرعباس مشهد فعال شود .مدیرکل راه آهن هرمزگان در ادامه گفت با برطرف شدن  مشکلاتی فنی، در تلاش هستیم  تا در آینده ای نزدیک یک رام  قطار بندرعباس _مشهد وبالعکس وارد خط ریلی استان شود وهمه روزه در این مسیر سیر داشته باشد تا بخشی از مشکلات مسافری را مرتفع کنیم. وی از جابجایی بیش از ۷۳ هزار نفر مسافر از اول سال تا پایان مرداد ماه در مسیر بندرعباس مشهد خبر داد.

                   

نقص فنی واگن خودرو بر مسیر بندرعباس ـ تهران

مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان به آمار جابه‌جایی بار و مسافر در پنج ماه ابتدایی سال جاری اشاره کرد وگفت: 401هزار و 941مسافر در این مدت از طریق قطارهای مسافری و راه ریلی در این استان جابه‌جا شدند. نصیری برازنده تعداد مسافران ورودی به استان را 199 هزار و 680 نفر و مسافران خروجی از استان را 202هزار و 261 نفر اعلام کرد.وی جابه‌جایی این تعداد مسافر به‌صورت رفت‌وبرگشت به تهران، مشهد و اصفهان و مسیرهای بین راه مثل سیرجان، یزد و قم و طبس و تربت‌حیدریه و...صورت گرفته است.نصیری برازنده کاهش جابجایی مسافر در این مدت را به علت خروج یک رام قطار مسیر بندرعباس -تهران و افزودن به مسیر اهواز به مناسبت اعزام زائران اربعین اعلام کرد و گفت: مدتی قبل جابجایی مسافران از طریق دو خط قطار مسافربری به تهران ، یک خط مشهد و یک خط اصفهان بود که در حال حاضر یکی از خطوط بندرعباس به تهران در مسیر ریلی اهواز قرار گرفته است و تاپایان این ماه، این قطار به چرخه ریلی استان برمی گردد. وی به نقص فنی یکی از واگن های خودرو بر، مسیر بندرعباس - تهران اشاره ای داشت و گفت: در حال حاضر واگن های «خودرو بر» مسیر اصفهان و مشهد در حال فعالیت هستند. این مسوول خاطر نشان ساخت: واگن خودرو بر مسیر بندرعباس -تهران به دلیل نقص فنی، دو ماه از چرخه خارج شده که امیدواریم تا پایان این ماه رفع نقص شود. وی از بخش توشه در مسیر بندرعباس - تهران و بالعکس سخن گفت که به صورت یک روز در میان فعال است .نصیری برازنده از خروج واگن های بالای ۳۰ سال از چرخه ریلی استان خبر داد و گفت: مصمم هستیم با خروج واگن های با طول عمر بالای ۳۰ سال، در راستای مطالبات و رضایتمندی مردم ، واگن های باکیفیت بالاتری در مسیر جابجایی مسافربری قرار دهیم.

               

افزایش بارگیری و تخلیه

مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان همچنین به عملکرد کلی تخلیه و بارگیری این اداره کل پرداخت و افزود: در این مدت با تخلیه و بارگیری بیش از95هزار و932واگن به تناژ پنج میلیون و604هزار و 838تن در تعداد واگن و تناژ افزایش‌یافته است.به گفته نصیری در این مدت 39هزار و 159واگن به تناژ 2 میلیون و 181 هزار و 719 تن بارگیری و 56 هزار و 773 واگن در 3 میلیون و 423 هزار و 119 تخلیه‌شده است. وی از عملکرد رشدی ترانزیت بارگیری و تخلیه با هزار و 720 واگن به تناژ 4میلیون و 567 هزار و 59 تن کالا به ترتیب 25 و 38 درصد خبر داد و اعلام کرد :عمده محمولات بارگیری و تخلیه‌شده در این بازه زمانی را مواد معدنی ،گوگرد، مواد نفتی، کانتینر باردار و خالی، مواد معدنی بوده است. نصیری با اشاره بهداستن ظرفیت بارگیری و تخلیه حداقل تا ۱۵ میلیون تن بار در استان گفت: با وجود ریل مستقیم حمل و نقل از مبدا بندرعباس به مبادی سرخس و... ظرفیت حداقل ۱۵ میلیون تن بار به صورت ترانزیت در کشور داریم البته اگر باشاخص های متناسب تخلیه و بارگیری مسیرهای مبادی همراه باشد.

                                    

مطالعه طرح راه‌اندازی خط ریلی بندرعباس به قشم

مدیرکل راه‌آهن منطقه استان یکی از اولویت‌های مهم را مطالعه طرح راه‌اندازی خط ریلی بندرعباس به قشم ذکر کرد و گفت: طرح جامع مطالعات ملی ریلی استان هرمزگان آغاز شده است که مطالعه کاملی از شرق تا غرب استان از مسیر جاسک و همچنین پارسیان تا بندرعباس صورت گیرد.نصیری برازنده افزود: یکی از اولویت های مهم این طرح جامع مطالعه ، اتصال ریلی قشم به بندرعباس خواهد بود که نخست باید تعیین و تکلیف، پروژه پل خلیج فارس قشم انجام شود. وی با بیان اینکه از منطقه آزاد قشم قول هایی گرفته شده است ادامه داد: در فاز صفر مطالعاتی به منابع مالی پروژه پرداخته شده است که با ارائه پیشنهاداتی در شورای راهبردی استان،بودجه و الزامات مورد نظر مصوب شود. نصیری برازنده یادآور شد: در صورت تأمین اعتبار و تخصیص بودجه و بهره برداری این خط ریلی توسعه ریلی در بخش مسافربری و باری استان صورت می پذیرد.این مسوول در ادامه از بهره برداری اتوماتیک ریلی مسیر بندرعباس ـبافق با هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیون یورو و همچنین بهسازی میدان ورودی راه آهن با همراهی شهرداری بندرعباس و اعتباری در حدود ۲۰ میلیارد تومان و... خبر داد.مدیرکل راه‌آهن منطقه هرمزگان در رابطه با ایجاد خط تراموا در بندرعباس گفت: این اداره کل آمادگی مشاوره فنی برای ایجاد تراموا و قطارهای محلی به شهرداری بندرعباس را دارد .

پوشش هفت ایستگاه

گفتنی است: اداره کل راه‌آهن هرمزگان یک هزار و ۷۰۲ کیلومتر مسیر ریلی با هفت ایستگاه را زیرپوشش دارد.جابجایی مسافر ریلی راه آهن منطقه هرمزگان تنها از طریق ایستگاه راه آهن بندرعباس انجام نمی شود که این جابجایی ها از ایستگاه های مسافری اداره کل راه آهن منطقه هرمزگان در بندرعباس، فین، زادمحمود، تزرج، سیرجان، خاتون آباد و احمدآباد انجام می شود. راه‌آهن منطقه هرمزگان بخش‌هایی از استان یزد، بخش‌هایی از استان کرمان و استان هرمزگان را دربرمی گیرد که ۶۱۲ کیلومتر دوخطه را از خروجی بافق تا هرمزگان دربرمی گیردو با ۲۵ ایستگاه فعال حدود ۱۵ درصد سهم شبکه ریلی در حوزه بار کشور را شامل می‌شود.

منتظر تایید: 3
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها