بهزیستی استان هرمزگان:

ابتلا به یک بیماری نادر ژنتیکی در رمکان قشم ۶۰ برابر آمار جهانی است



مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان هرمزگان گفت: ابتلا به سندرم نادر ژنتیکی "سنیور لاکن" در شهر رمکان قشم 60 برابر آمار جهانی است.

 


به گزارش صبح ساحل، دکتر پونه نیکویی با هشدار به ساکنان این شهر مبنی بر ضرروت انجام غربالگری پیش از ازدواج به ویژه در ازدواج‌های فامیلی، اظهار داشت: با انجام آزمایش های مختلف ژنتیکی در شهر رمکان جزیره قشم توسط این مرکز مشاوره مشخص شد که آمار مبتلایان به این سندرم در این شهر ۶ در ۱۰۰ هزار نفر است که آمار بسیار بالایی است و ۶۰ برابر بیشتر از آمار جهانی محسوب می‌شود.
به گفته وی بیشترین پراکندگی این بیماری در شهرستان مرزی قشم در شهر رمکان ثبت و گزارش شده به طوری که از یکهزار و ۵۵۰ نفر ساکنان این شهر یک نفر به این سندرم نادر ژنتیکی مبتلاست.
مسئول مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان هرمزگان تصریح کرد: طبق آخرین ارزیابی های انجام شده در این شهر از هر ۲۰ نفر یک نفر ناقل این سندرم است که هیچ گونه علامتی ندارد و در صورت ازدواج فامیلی ۲ فرد ناقل با یکدیگر در هر بارداری ۲۵ درصد امکان بروز این بیماری در فرزندان آنان وجود دارد.

  

 
سندرم نادر ژنتیکی "سنیور لاکن" در جهان با شیوع یک در یک میلیون تولد زنده باعث نابینایی در کودکان زیر پنج سال، اختلال شدید کلیوی در نوجوانان و در مراحل شدیدتر منجر به دیالیز و مرگ مبتلایان به آن می شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها