12

مهر

1403


اجتماعی

24 شهریور 1403 08:42 0 کامنت

بسیاری از افراد دوست دارند انرژی زیادی برای انجام کارهای خود داشته باشند و روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند تا به انرژی مورد نظر برسند. با وجود این اشتیاق درونی، خستگی مانند یک مانع پیش‌روی افراد قرار می‌گیرد و انجام کارها و حتی در برخی موارد کارهای ساده را با مشکل مواجه می‌کند. اما واقعا این خستگی از کجا می‌آید و برای خلاص شدن از شر آن چه می‌توان کرد؟ آیا می‌توان بدون نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه، خستگی را شکست داد؟ خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند درباره خستگی آگاه شوید و برای درمان آن اقدام کنید.

  

 خواب‌آلودگی پیامی دارد؟

بسیاری از افراد خواب‌آلودگی را خستگی توصیف می‌کنند در حالی‌که خستگی تنها به حالت خواب‌آلودگی محدود نمی‌شود و افرادی که درگیر این مسئله هستند، انگیزه و انرژی کافی برای انجام کارهای خود را ندارند. خواب‌آلودگی می‌تواند یکی از علائم خستگی باشد و نشانه‌های دیگری برای این موضوع وجود دارد. دلایل زیادی برای بروز خستگی وجود دارند ولی به طور کلی، دلایل را می‌توان به 3 گروه تقسیم‌بندی کرد. سبک زندگی، شرایط جسمی و مسائل روانی می‌توانند در بروز خستگی نقش داشته باشند. 
 

 حواس‌تان به سبک زندگی باشد

عواملی چون عدم فعالیت بدنی، خواب ناکافی، تحرک کم، اضافه وزن یا چاقی، بی‌حوصلگی، استرس‌های عاطفی ، غم و اندوه، برخی از دلایل خستگی محسوب می‌شوند. علاوه بر این، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی یا آرام‌بخش ممکن است در بروز خستگی نقش داشته باشند. همچنین استفاده مداوم از نوشیدنی‌های الکلی، مواد مخدر، مصرف بیش از حد کافئین (قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین) و نداشتن یک رژیم غذایی مغذی نیز می‌تواند در بروز خستگی نقش داشته باشد. 
 

 حال جسم خوب نیست

مشکلات جسمی ممکن است باعث بروز خستگی شوند. برای مثال آن دسته از افرادی که به کم‌خونی، آرتریت (التهاب مفصل)، فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن مبتلا هستند، اغلب دچار خستگی خواهند شد. عفونت‌هایی مثل سرماخوردگی و بیماری آدیسون (یک بیماری نادر)، نیز در بروز خستگی نقش دارند. علاوه بر این، اختلالات هورمونی نیز ممکن است باعث ایجاد خستگی شود که می‌توان به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید اشاره کرد. اختلالات خواب که منجر به بی‌خوابی می‌شوند نیز با خستگی همراه هستند. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در بروز خستگی نقش داشته باشد، اختلالات تغذیه‎‌ای مانند بی‌اشتهایی عصبی است. بیماری‎‌های خود ایمنی، سرطان، دیابت، بیماری‌های کبد، نارسایی احتقانی قلب، بیماری‎‌های کلیوی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و آمفیزم (یک بیماری تنفسی ریوی که بیشتر در افراد سیگاری دیده می‌شود) از مواردی هستند که باعث بروز خستگی می‌شوند. کمبود آهن نیز یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند در بروز خستگی نقش داشته باشد.
  

 دلایل دیگری هم وجود دارد

آپنه خواب وضعیتی است که در آن به مدت 10 ثانیه یا بیشتر، تنفس فرد در حین خواب بسته یا تنگ می‌شود. بیدار شدن مکرر در شب باعث می‌شود در طول روز احساس خستگی ایجاد شود. آپنه خواب می‌تواند با بروز خر و پف و کاهش سطح اکسیژن خون همراه باشد. این عارضه در مردان دارای اضافه وزن و میانسال بیشتر از سایر افراد ایجاد خواهد شد. به غیر از آپنه خواب دلایل دیگری برای بروز خستگی وجود دارد. برای مثال، خستگی بیش از حد یکی از علائم دیابت است. همچنین احساس تشنگی بیش از حد می‌تواند ناشی از ابتلا به دیابت باشد. علاوه بر این، بارداری در بسیاری از افراد با بروز خستگی همراه است. تولید مقدار زیاد پروژسترون در 3 ماهه اول بارداری، باعث احساس خستگی خواهد شد. قطع قاعدگی، درد پستان، حالت تهوع و افزایش ادرار برخی دیگر از مواردی هستند که در کنار خستگی می‌توانند نشانه‌ای از بارداری باشند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بین ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و خستگی مزمن ارتباط وجود دارد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل به بهبود علائم ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند.
   

 مشکلات فراتر از جسم؟

خستگی همیشه دلیل جسمی ندارد و گاهی ممکن است با سلامت روان در ارتباط باشد برای مثال، خستگی از علائم رایج اضطراب، افسردگی و اختلالات عاطفی فصلی محسوب می‌شود. بین خستگی و افسردگی رابطه نزدیکی وجود دارد به طوری‌که افسردگی می‌تواند باعث از بین رفتن انرژی فرد شود ضمن اینکه به خواب رفتن فرد را دچار مشکل می‌کند. 
افراد مبتلا به افسردگی معمولا زودتر از خواب بیدار می‌شوند و این اختلالات خواب، کاهش انرژی این دسته از افراد را تشدید می‌کند. احساس ناامیدی، اضطراب، کاهش میل جنسی، درد (خفیف تا شدید)، برخی دیگر از عوارض ناشی از افسردگی هستند. 
  

 وقت ملاقات با پزشک است

چنانچه خستگی باعث شود فرد نتواند به خوبی فکر کند یا تصمیم بگیرد و به نوعی در زندگی اختلال ایجاد کند، برای بررسی علت و درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد. دمای بدن بالاتر از حد طبیعی، کاهش وزن غیر قابل توضیح، حساسیت بیش از حد نسبت به دمای سردتر محیط، مشکل در به خواب رفتن یا اختلال در خواب و احساس افسردگی نیاز به بررسی توسط پزشک دارد. چنانچه با تغییر سبک زندگی مثل برطرف کردن عادات غذایی نامناسب، استراحت کافی و مدیریت استرس، خستگی پس از 2 هفته برطرف نشود، مراجعه به پزشک ضروری است. در برخی موارد خستگی می‌تواند دلیلی بر ابتلا به یک بیماری جدی باشد. اگر خستگی با مواردی چون خونریزی از مقعد، استفراغ خون ، سردرد، درد ناحیه قفسه سینه ، احساس غش ، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس و درد شدید در ناحیه شکم، کمر یا لگن همراه باشد، مراجعه سریع به اورژانس ضروری است. 
  

 ورزش و مبارزه با خستگی

ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود که به طور طبیعی سطح انرژی را افزایش می‌دهد، همچنین می‎‌تواند منجر به خواب با کیفیت شود. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که ورزش منظم علائم خستگی را کاهش می‌دهد. حداقل 2 ساعت ورزش با شدت متوسط در هفته، برای این منظور مفید است. برخی ورزش‌ها مانند یوگا، به ایجاد آرامش کمک می‌کنند و در مدیریت استرس می‌توانند نقش داشته باشند.
 در کنار برنامه ورزشی منظم، باید از برنامه‌های کاری یا اجتماعی بیش از حد سخت پرهیز کرد چون باعث تشدید خستگی در افراد خواهد شد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، نوشیدن آب به میزان کافی است. کم‌ آبی می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی شود. کم آبی همچنین باعث خشک شدن دهان و مجرای بینی خواهد شد که تاثیر منفی بر خواب می‌گذارد و مشکلاتی چون خر و پف، گرفتگی صدا و گرفتگی عضلات را به همراه دارد. طبق یک مطالعه در سال 2014، افزایش مصرف آب در افرادی که معمولا آب کافی نمی‌نوشیدند، اثرات مفیدی بر انرژی داشت. 
  

شکست خستگی با خواب

داشتن یک برنامه برای خواب یکی از مهم‌ترین مواردی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند. خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت خاص، به کیفیت خواب و داشتن انرژی در طول روز کمک می‌کند. در ساعات پایانی شب (نزدیک به زمان خواب)، باید چراغ کمتری روشن کرد و از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه ، لپ‌تاپ، تلویزیون و...، استفاده نکرد. پرهیز از چرت زدن در طی روز به ویژه در اواخر بعد از ظهر، به خواب بهتر کمک می‌کند. دمای محیط در زمان خواب باید مناسب باشد. معمولا 16 تا 19 درجه سانتی‌گراد برای خواب مناسب است و بسیاری از افراد در این دما راحت‌تر به خواب می‎‌روند. هر گونه نور و صدا می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند در نتیجه باید از پرده‌های تیره برای اتاق خواب استفاده کرد و در صورت لزوم برای صداهای مزاحم، استفاده از گوش‌گیر توصیه می‌شود. داشتن بالشت و تشک مناسب به خواب بهتر کمک می‌کند. به طور کلی، تشک باید بعد از چند سال استفاده تعویض شود چون ممکن است به مرور زمان و با کهنه شدن آن، مواد آلرژی‌زا تولید کند. آلرژی می‌تواند در بروز خستگی نقش داشته باشد. 
  

 غذا بدون چاشنی خستگی

کافئین پس از مصرف در وهله اول باعث ایجاد انرژی می‌شود ولی بعد از گذشت زمان، اثر آن از بین خواهد رفت. کاهش مصرف کافئین در دراز مدت انرژی بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند. بعد از شام از مصرف کافئین باید خودداری کرد تا در خواب شبانه اختلال ایجاد نشود. خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و به دفعات بیشتر در طول روز، بهتر از خوردن چند وعده غذایی بزرگ است و به داشتن انرژی بیشتر و خستگی کمتر کمک می‌کند. این مسئله به دلیل ثابت ماندن سطح قند خون است. به طور کلی، از پرخوری در وعده‌های غذایی باید خودداری کرد و پیش از سیر شدن کامل از غذا خوردن دست کشید. معمولا داشتن میان وعده سالم در هر 3 تا 4 ساعت یک‌بار، احتمال بروز کاهش انرژی و خستگی را کم می‌کند و باعث می‌شود فرد کمتر به سراغ خوراکی‌ها و غذاهای ناسالم برود. در کنار موارد یاد شده از مصرف الکل و دخانیات نیز باید پرهیز کرد.
منبع: healthline.com
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img