قطر: تلاش‌های میانجیگرانه برای آتش‌بس غزه ادامه دارد


نویسنده: عدنان نگاری

وزارت خارجه قطر روز سه‌شنبه پس از پایان چندین دور گفت‌وگو با هدف پایان دادن به جنگ 11 ماهه غزه، گفت که تلاش‌ها برای دست‌یافتن به آتش‌بس در غزه ادامه دارد.
ماجد الانصاری، سخنگوی این وزارتخانه به خبرنگاران گفت:«تلاش‌های ما در این راستا همچنان ادامه دارد و کانال‌های ارتباطی در این مسیر گشوده شده است؛ پیگیری اهدافِ پیشین، بازدیدها و دیدارها در حالِ انجام است.»
ماه‌ها مذاکرات پشت پرده با میانجیگری قطر، مصر و ایالات متحده، به غیر از آتش‌بس یک هفته‌ای که از اواخر نوامبر آغاز شد، در توقف جنگ بین حماس و اسرائیل شکست خورد.میانجیگری اخیر در دوحه و قاهره بر اساس چارچوبی است که در ماه مه توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ارائه شد و پیشنهاد پل زدنی که در ماه اوت به طرف‌های متخاصم ارائه شده است.وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این هفته به مصر سفر خواهد کرد تا درباره تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بس گفت‌وگو کند و این سفر دهمین سفر او به منطقه از زمان آغاز جنگ نوار غزه در 7 اکتبر است.پس از پایان مذاکرات حضوری ماه گذشته در مصر و قطر بدون توافق نهایی، واشنگتن نشان داد که میانجی‌ها در حال آماده شدن برای ارائه چارچوب مناسب دیگری برای دستیابی به آتش‌بس هستند.متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت که واشنگتن به سرعت روی یک پیشنهاد جدید کار می‌کند و به زودی از آن رونمایی خواهد کرد.
انصاری روز سه شنبه در مصاحبه‌های انجام شده از اظهار نظر در مورد اینکه آیا پیشنهاد دیگری به اسرائیل یا حماس ارسال شده است، خودداری کرد. وی در این راستا افزود:«صحبت از احتمال وقوع هرچه زودتر این اتفاق صورت گرفته است، البته ما در هر مقطعی امیدوار هستیم. من نمی توانم در مورد چشم انداز توافق در حال حاضر اظهار نظر کنم، اما می‌توانم به شما بگویم که امیدواریم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.»سخنگوی حماس در این باره گفت که هیئت آن‌ها هفته گذشته در دوحه با میانجی‌های قطری و مصری دیدار کرد تا درباره آتش‌بس و تبادل احتمالی گروگان‌ها و اسیران گفت‌وگو کند. البته داده‌های حماس خالی از هر اشاره‌ای به دستیابی به پیشرفتی در زمینه‌ی آتش‌بس بود.فشارها داخل اسرائیل برای توافق پس از آن تشدید شد که مقامات از کشته شدن شش گروگان در آغاز سپتامبر پس از بیرون آوردن اجساد آن‌ها از تونل غزه خبر دادند. اما در مواجهه با درخواست‌های خارجی برای توافق، اسرائیل و حماس علناً از تثبیت عمیق‌تر مواضع مذاکره خود خبر داده‌اند.
اسرائیل روز سه شنبه اعلام کرد که اهداف جنگی خود را گسترش داده و نبرد خود علیه حماس در غزه را برای تمرکز بر تخریب مواضع حزب‌الله در امتداد مرز شمالی خود با لبنان گسترش خواهد داد.بر اساس گزارش‌ها بدست آمده از خبرگزاری فرانسه و بر اساس آمار رسمی اسرائیل، حمله 7 اکتبر نظامیان فلسطینی به جنوب اسرائیل که جرقه جنگ را آغاز کرد، منجر به کشته شدن 1205 نفر شد که اکثرا غیرنظامی بودند. به گفته وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس، که آماری از تلفات غیرنظامیان و نظامیان ارائه نمی‌دهد، حمله نظامی تلافی جویانه اسرائیل دست کم موجب کشته شدن 41252 نفر در غزه شده است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها