مشاوره؛

مهارت همدلی چیست؟



همدلی توانایی درک احساس و تجربۀ دیگران است؛ به این معنی که فرد بتواند خود را جای دیگری بگذارد و دنیا را از چشم او ببیند. مهارت همدلی دو جزء شناختی و عاطفی دارد. جز شناختی یعنی این که فرد بتواند احساس دیگران را بشناسد و تشخیص دهد و جز عاطفی یعنی این که بتواند پاسخ مناسب به آن احساس بدهد. به عبارت ساده تر یعنی این که بتوانید در موقعیت های مختلف احساسات دیگران مثل خشم، ترس و غم شان را تشخیص دهید و به صورت درست به آن پاسخ بدهید. اولین شرط همدلی با دیگران خودآگاهی است. فردی که احساسات و روحیات خودش را نشناسد در همدلی کردن با دیگران درمانده می شود. این که یک فرد نتواند احساسات دیگران را بفهمد یک کمبود در هوش هیجانی است.
  

ویژگی افراد دارای مهارت همدلی

افرادی که مهارت همدلی دارند معمولا در بین دیگران بسیار محبوب و دوست داشتنی هستند. برخی از ویژگی های کلی آن ها عبارت است از:دوست داشتن دیگران، احترام گذاشتن به همۀ افراد،ارتباط با طیف وسیعی از افراد مختف،مهارت در دوست یابی، محبوب بودن بین دیگران
مهارت همدلی چه چیزی برای فرد به ارمغان می آورد؟
همدلی کردن و توانایی شناخت احساسات دیگران، در حوزه های مختلف زندگی انسان اثر می گذارد. با داشتن مهارت همدلی می توانید به احساسات و توانایی های مانند ایجاد حس خوشایند و مثبت در فرد، افزایش اعتماد به نفس و کارآمدی، کمک به تصمیم گیری بهتر،جلوگیری از سو تفاهم ها و رفتارهای نامناسب،تحکیم روابط بین فردی (مثلا رابطه بین زوجین)،کمک به شناخت بهتر دیگران و ایجاد روابط گسترده دست پیدا کرد.
  

افزایش مهارت همدلی

اولین قدم برای افزایش مهارت همدلی تمرین گوش دادن به صورت فعال است.،انعکاس احساس: در این تکنیک باید با منعکس کردن احساسات، همدلی خود را نشان دهید.،در اکثر مواقع وقتی که افراد با شما درد و دل می کنند، درست و غلط موضوع را می دانند و تنها به دنبال کسی هستند که نگرانی هایشان را با او تقسیم کنند. اگر برای حل مشکل او راهکاری دارید حتما به او بگویید ولی از توصیه های کلیشه ای و مقصر نشان دادن او خودداری کنید.،زندگی اجتماعی یعنی ارتباط با افراد مختلف؛ این افراد همیشه عقایدی شبیه به شما ندارند و حتی ممکن است فکر و عقیده ای کاملا مخالف داشته باشند. برای همدردی کردن با دیگران لازم است که تعصب را کنار بگذارید و حرف های دیگران را (حتی اگر مخالف آن هستید) گوش دهید. توجه داشته باشید که قرار نیست عقیده او را بپذیرید بلکه فقط لازم است به آن احترام بگذارید.،برای این که بتوانید مهارت خود را در همدلی بالا ببرید، باید در عکس العمل نشان دادن تعادل برقرار کنید. ،همدلی یکی از مهارت های هوش اجتماعی است و پل ارتباطی ما با دیگران است که هر فردی برای حضور موثر در جامعه و ارتباطات خود باید ان را کسب کند. همدلی باعث می شود که عقاید مختلف را درک کنیم و رفتارهای خود را متناسب با شخصیت وموقعیت افرد انتخاب کنیم. اگر در ارتباطات خود حس همدلی نداشته باشیم حس نا اممنی و بی اعتمادی را به دیگران منتقل میکنیم و همچنین باعث بیشتر شدن تعارضات در روابط می شوید.
بندرعباس. سه راه گمرک . کوچه روبروی نمایندگی ایران خودرو . مرکز مشاوره آرامش تلفن ۳۳۳۴۰۶۲۴
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها