11

مهر

1403


فرهنگی و هنری

08 مهر 1403 08:53 0 کامنت

نمایشگاه‌ نقاشی‌های «هادی بانوج» از طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز جزیره هرمز با عنوان «آسمان سرخ» در بندرعباس برپا شده است. بانوج با بهره‌گیری از خاک سرخ جزیره دست به خلق آثاری زده است که تماشای آن‌ها حس لذت‌بخش لمس خاک رنگارنگ جزیره را در مخاطب زنده می‌کند. آسمان نقاشی‌هایش سرخ و ناشی از ارتباط بی‌واسطه‌ی او با طبیعت بکر هرمز و حسی است که در سال‌های جزیره‌نشینی و پس از آن دریافته است. در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند جوان هرمزگانی را می‌خوانید.

   
 درمورد نمایشگاه بگویید.
به گزارش صبح ساحل،  این مجموعه «آسمان سرخ» نام دارد و تمامی آثار برگرفته از طبیعت جزیره هرمز است. 25 اثر در این نمایشگاه ارائه شده که شامل 13 نقاشی و 12 طراحی است. این آثار از سال 1397 تا 1403 تولید شده‌اند. نمایشگاه از جمعه ششم مهرماه آغاز شده و تا دهم مهرماه ادامه دارد.
  
 چرا طبیعت هرمز را برای نقاشی انتخاب کردید؟
اولین بار سال 86 بود که به جزیره هرمز رفتم. به واسطه جشنواره‌های هنر محیطی مثل «فرش خاکی» که در هرمز برگزار می‌شد، از همان سال‌ها به جزیره رفت‌وآمد می‌کردم. از سال 94 تا زمان شیوع کرونا، در جزیره هرمز ساکن شدم و نهایت تلاش خود را می‌کردم که بخش‌های کم‌تر دیده شده هرمز را ببینم.
وقتی اسم کوه را می‌شنوید به یاد استواری و استحکام می‌افتید ولی زمانی که روی کوه‌های هرمز قدم می‌گذارید، بافت آن به گونه‌ای‌ست که هر لحظه احساس می‌کنید ممکن است سنگ زیر پای شما له شود. واکنش طبیعی در این کوه‌ها زیاد است و وقتی تصویری را در کوه‌های جزیره می‌بینید، ممکن است چند هفته بعد آن تصویر دیگر سر جای خود نباشد. فرآیند تغییری که در هرمز اتفاق می‌افتد سریع است.
من نقاشم و برای خلق اثر ممکن است سراغ هر چیزی ازجمله طبیعت، انسان و ... بروم؛ بنابراین خلق اثر از هرمز برای من نه ادای دین بلکه چیزی بود که دوست داشتم آن را رقم بزنم. چون طبیعت هرمز برایم بسیار هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد است. 
  
 تمامی آثار این نمایشگاه در جزیره هرمز خلق شده است؟
طراحی‌ها در بندرعباس خلق شده اما بیشتر نقاشی‌ها مربوط به زمانی‌ست که من در هرمز ساکن بودم. البته نقاشی‌های بیشتری در زمان سکونت در هرمز کشیده‌ام که به فروش رسیده و در این نمایشگاه نیست.
   
 در مورد دلیل‌تان برای انتخاب نام «آسمان سرخ» بگویید.
جزیره هرمز برای من خیلی سرخ است و من حتی آسمان آن را سرخ می‌بینم. تجربیات حسی‌ای که در هرمز داشتم خیلی با این رنگ مرتبط است. سطح بوم نقاشی هم با خاک سرخ هرمز (گِلَک) پوشیده و آماده شده و سپس رنگ روغن روی آن کار شده است. در گذشته هم از این خاک سرخ در آیین‌های قدیمی مثل نوروز برای رنگ‌آمیزی دیوار، درخت و نقاشی استفاده شده و جنبه خوراکی هم دارد. دلیل استفاده من از «گِلَک» این است که خیلی حس هرمز را به نقاشی‎هایم اضافه می‌کند.
  
 «آسمان سرخ» اولین نمایشگاه شماست؟
قبلا هم نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی برگزار کرده‌ام و «آسمان سرخ» اولین نمایشگاه من نیست. اولین نمایشگاه انفرادی من در سال 93 در بندرعباس برگزار شد.
طی چند سال اخیر و بعد از شیوع کرونا، شرایط فرهنگی و هنری شهر بندرعباس به شدت ناپایدار بوده و به نظر می‌رسد گرد مرگ بر فضای فرهنگی و هنری استان پاشیده شده و از نمایشگاه‌های این‌چنینی فاصله گرفته‌ایم. فضای مناسبی هم در بندرعباس در اختیار هنرمندان نیست. «فرهنگسرای طوبی» از نظر موقعیت مکانی شرایط مناسبی ندارد و خیابانی که فرهنگسرا در آن واقع شده بسیار تاریک است، همچنین گالری «گرمساری» استانداردهای لازم را برای ارائه یک مجموعه هنری ندارد. ضمن آن‌که هنرمند باید برای برگزاری نمایشگاه در این گالری هزینه زیادی صرف کند. درنهایت با تعامل با دوستان‌مان در فضای هنری و به پیشنهاد گالری افرنگ، تصمیم به برگزاری نمایشگاه در این گالری گرفتم. 
  
 سخن آخر؟
شهر بندرعباس نسبت به جمعیت آن، نیاز به فضای فرهنگی و هنری بیشتری دارد. هنرمند وقتی فضایی برای ارائه نداشته باشد، میل به کار کردن و ارائه اثر در او کم می‌شود چراکه چرخ اقتصاد برایش نمی‌چرخد و درآمدش ناپایدار است. ممکن است آثار یک هنرمند را در صفحه مجازی‌اش هم ببینیم اما مواجهه با اصل اثر نسبت به تصویر آن بسیار متفاوت است؛ بنابراین باید فضایی برای ارائه اصل اثر وجود داشته باشد و به دنبال آن میان هنرمند و مخاطب گفت‌وگو شکل بگیرد. نهادهایی که برای ایجاد فضاهای فرهنگی و حمایت از هنرمندان بودجه می‌گیرند، باید نسبت به وظیفه خودشان متعهد باشند.
گفتنی است که نمایشگاه نقاشی‌های هادی بانوج از جمعه ششم مهرماه آغاز شده و تا سه‌شنبه دهم مهرماه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در پاساژ طباطبایی بندرعباس، هنرسرای افرنگ درحال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 17 تا 21 هرروز از نمایشگاه بازدید کنند.

  

تگ ها:

دیدگاه ها (0)
img