12

مهر

1403


اجتماعی

12 دی 1394 08:29 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - هر ازچندگاهی با رونق بازار مسکن در کشور، بازار ساخت و ساز و بلند مرتبه سازی از سوی پیمانکاران ساختمانی یا مالکین رونق بیشتری می یابد و هرکدام سعی می کنند از دیگری جلو بیفتند. در این میان شاهد آن هستیم که هر روز ساختمان ها ، رعایت مباحث قانونی در ساخت و سازها، زیباسازی چهره شهرها، ایمن سازی ساختمان ها، در هم ریخته می شوند تا با طراحی نوین ساخته و به بازار مسکن بازگردند. به روز کردن ساختمان ها، رعایت مباحث قانونی در ساخت و سازها ، زیبا سازی چهره شهرها ، ایمن سازی ساختمانها ، استفاده از دانش روز و مهندسی سازنمودن سازه ها و مسائلی از این قبیل، امور بسیار مهمی است  که از یک طرف نگاه کردن به آنها این امر (ساخت و ساز) را بسیار زیبا جلوه می دهد. اما چنانچه به روی دیگر این سکه نگاهی بیندازیم می بینیم در دوران این ساخت و سازها هیچ نظارت و کنترلی بر طول مدت اتمام کار یا ساعات کاری آنها وجود ندارد و تقریباً در جای جای کشور به خصوص شهرهای بزرگ، در تمام ماه های سال و روزهای ماه و ساعات شبانه روز حقوق شهروندی همسایگان، عابران و ... از این بابت نقض می شود.اگر نگاهی به اطراف محل سکونت خود و بستگان خود در جای جای شهرمان بیندازیم شاید محله ای وجود نداشته باشد که در آن ساخت و سازی نباشد. تخریب طولانی مدت ساختمان های قدیمی توسط کارگران و عدم استفاده از ابزارهای جدید در این زمینه، گودبرداری و تخلیه نخاله های ساختمانی توسط ماشین آلات سنگین در شب و بیشتر مواقع تا ساعاتی پس از نیمه شب و حتی تا صبح، تخلیه مصالح در جلوی ساختمان ها و ایجاد سدمعبر برای عابران و همسایگان، کارکردن کارگرها در دو یا سه شیفت کاری همه اموری هستند که به نوعی باعث نقض حقوق شهروندان دیگر به خصوص همسایه می شود.مالک یا پیمانکار می توانند ساخت و ساز نمایند اما با رعایت حقوق دیگران، در طول مدت مشخص و در ساعت کاری معین و...؛ اگر چنین باشد حقوق دیگران رعایت شده مشکلی برای شهروندی به وجود نمی آید. اگر ساخت و سازها در سطح شهر براى عده اى بساز و بفروش نون و آب دارد و براى دستگاه هاى مختلفى همچون شهردارى درآمدزا است، براىبخش زيادى از شهروندان جز دردسر و نارضايتى چيزى به همراه ندارد . بسيارى از معابر و خيابان هاى شهر زير خروار مصالح ساختمانى مدفون شده و عبور و مرور را مختل شده است. خيابانى كه داراى عرض 8متر است به كوچه 3مترى تغيير يافته است. در هر نقطه اى از شهر اين صحنه ها ديدندارد. صحنه هايى كه از قد كشيدن برج هاى چند طبقه خبر مى دهد. داستان ساخت و سازها هميشه بوده و خواهد بود . گويا شهردارى تنها مجوز و پروانه ساخت و پايان كارمى دهد و كارى به ساخت و ساخت ها ندارد.
اين درست كه شهردارى مالك كوچه و خيابان و معابر است، آيا شهروندىحق دارد كوچه ها و خيابان ها را با دپوى مصالح ساختمانى و ابزار ديگر مسدود كند. آيا در اين زمينه ساز وكارى وجود ندارد !! و اگر وجود دارد چرا اعمال نمى شود.به راستى تخليه مصالح ساختمانى به هنگام اجراى عمليات ساختمانى و عدم جمع آورى پس از پايان كار، در وسط يك كوچه ، گوشه خيابان و يا هر معبر ديگرى كه آمد و شد همسايه ها و شهروندان را مختل و با مخاطره روبرو سازد، جرم نيست و جريمه ندارد؟!
چيزى كه بيشتر شهروندان را نگران كرده اينكه صداى اعتراض شان را گوش شنوايى نيست. مردم نمى دانند آيا نسبت به مزاحمت ساخت و ساز براى شهروندان حق اعتراض دارند يا نه؟ شايد اگر قانون مشخصى در اين زمينه وجود داشت كه صد البته وجود دارد شهروندان با چنين مشكلى روبرو نبودند .
شهردارى به عنوان متولى شهر بايد بر نحوه ساخت و سازها نظارت جدى داشته است. نقش راهنمايى و رانندگى در اين خصوص چيست؟اگر چه قانون نوشته اى براى برخورد با شهروندان كه اينگونه سد معبر مى كنند وجود دارد، اينكه اجرا نمى شود، يك موضوع بسيار مهمى است كه مديريت شهرى نبايد نسبت به آن بى  تفاوت باشد. در چنين شرايطى ضرورى است مسوولان شهرى براى جلوگيرى از تضييع حقوق شهروندان و براى ساماندهى به وضعيت ساخت و سازهايى كه آمد وشد شهروندان را مختل مى كند و تابع هيچ قانونى نيست چاره انديشى كنند .سد معبر كه تنها پهن كردن چند تكه جنس براى امرار معاش نيست  بلكه تخليه مصالح ساختمانى و يا نخاله هاى ساختمانى در خيابان و پياده رو و كوچه ها نيز نوعى سد معبر است، آن سد معبر است، اين يكى نيست؟! در ساخت و سازهايى كه براى شهردارى درآمدزاست  تخليه نخاله هاى ساختمانى سد معبر تلقى نمى شود؟! اگرتخليه مصالح ساختمانى در معابر شهرى مصداق عينى سد معبر است و قانونى هم در اين زمينه وجود دارد، پس چرا شهردارى و دستگاه هاى مسوول با اين نوع رفتار ها برخورد نمى كنند.
قطعا در اجراى قانون، ناهماهنگى هايى بين شهردارى و دستگاه هاى مربوطه ديده مى شود و تا اين ناهماهنگى برطرف نشود. نمى توان به اجراى قانون اميدواربود. هر جا قانون رعايت شده، نظم و انظباط نيز حاكم بوده، چه طور ماموران شهرداری طبق قانون اجازه نمی دهند شهروند بی  بضاعتی بدون مجوز خشت روی خشت بگذارد اما در همین نزدیکی ماشین آلات ساختمانی  تردد خودرو ها رادر  خیابان ها برای مدت زیادی با مشکل روبرو می کنند و هیچ دستگاهی این کاررا نقض حقوق شهروندی و تخلف  نمی داند.کار شهرداری که نباید تنها صدر مجوز  باشد.بارها نوشتیم و باز هم می گوییم  که نبود مدیریت واحد شهری شهر را از نظم خارج می کند و چنین است داستان شهرما بندرعباس.

دیدگاه ها (0)
img