دود دخانيات قاتل سلامت غیرسیگاری ها



 صبح ساحل، حوادث _ ناصر هر از چند گاهی دچار تنگی نفس زیاد، خلط خونی،درد مبهم و یا مشخص در قفسه سینه می شود.  او چند سالی است  که سرطان ریه  باعفونت‌های مکرر ریه و مجاری تنفسی مهمان زندگی اش شده است. ریه های این جوان30 ساله از همان دوران کودکی که در معرض دود دخانیات بود، عملكرد ضعيف‌تري نسبت به افراد سالم داشت.ناصر از زمانی که به یاد می آورد در محیط سیگاری بزرگ شده، محیطی که پدرش آن را فراهم کرده بود . پدر ناصر چندسالی است که پس از مبتلا شدن به سرطان ریه ناشی از مصرف زیاد سیگار و قلیان، جان خود را از دست داده  و ارث مضری را برای خانواده اش به یادگار گذاشته است. خواهر و یکی از برادران ناصر نیز  دچار   بیماریهای عروقی قلب ، آلرژی ها هستند.

راجع به سیگار و بیماری هایی که مصرف کنندگان سیگار با آن درگیر هستند بسیار شنیده ایم. آنان همواره در معرض بیماری های قلبی و عروقی و ریوی هستند اما شاید کمتر به این نکته توجه شده باشد که کسانی هم که سیگار نمی کشند و فقط در معرض این دود قرار می گیرند هم از این بیماری ها بی نصیب نمی مانند .دود سیگار که حاوی صدها ماده مختلف شیمیایی و سمی است  در محیط های بسته توسط هر شخصی كه در آن محیط قرار دارد تنفس می شود، چه فرد مصرف كننده و چه فرد غیر مصرف كننده مواد دخانی، در معرض مخاطرات و مضرات ناشی از مواجهه با دود محیطی دخانیات قرار دارند. به گفته كارشناس بهداشت محيط گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان هرمزگان ، وجود انواع مواد شيميايي و سم در تركيب دود سيگار و استنشاق آن موجب بروز مخاطرات براي سلامتي مصرف كنندگان دخانيات و اطرافيان آنها مي گردد .اكرم احمدي زاده فيني، دود حاصل از سوختن توتون در سيگار و ساير مواد دخاني را واجد بيش از 4هزار ماده شيميايي ذکر کرد که از ميان بيماري زايي 400 ماده به اثبات رسيده است كه بيش از 40 مورد از آنها سرطان زا هستند . وی  با اشاره به اينكه دودي كه از سيگار ، قليان يا پيپ ايجاد مي شود نه تنها براي فرد سيگاري بلكه براي اطرافيان نيز مضر است،گفت : "دود ناشي از سيگار سلامتي اطرافيان فرد سيگاري را تهديد مي كند و افراد غير سيگاري در خانه، محيط كار و اجتماعات مختلف و مكانهاي عمومي در معرض دود سيگار قرار مي گيرند خطر اين كار از كشيدن سيگار بيشتر است زيرا استنشاق تحميلي افراد ديگري را كه چاره اي جز در معرض دود قرار گرفتن ندارد، تحت تاثير قرارمي دهد ". احمدي زاده فيني ياد آور شد :" تبعات زيانبار بهداشتي ، اقتصادي ، اجتماعي و زيست محيطي دخانيات باعث گشته تا سازمان بهداشت جهاني در كنار عدم تحرك و تغذيه آن را تهديد كننده سلامت جامعه بداند كه قابل دسترسي و قابل پيشگيري است" .اين كارشناس با اشاره به اينكه در هر 5 ثانيه يك مرگ ناشي از مصرف دخانيات در جهان شدت خطر دخانيات را روشن مي كند ، ابراز كرد : "دود غير مستقيم سيگار گروهي از مواد مضر مركب را در بر مي گيرد كه توسط سازمان حمايت از محيط زيست تحت عنوان (( گروه A )) به عنوان يكي از عوامل سرطان زا طبقه بندي شده است" .كارشناس بهداشت محيط گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان  با خطرناك دانستن دود ناشي از استعمال دخانيات بيان كرد: "متاسفانه با وجود شواهد انكارناپذيري خطرات دود سيگار ، در بيشتر مكانها افراد به راحتي در معرض دود سيگار قرار مي گيرند . تحقيقات انجام شده در مورد عوامل آلوده كننده هوا بيانگر اين واقيعت است كه سيگار يكي از مهمترين منابع آلودگي هوا در مكانهاي سر پوشيده است"."احمدي زاده فيني معتقد است هر شخص در حضور يك فرد سيگاري ، سيگاري غير فعال محسوب مي شود. تماس اشخاص غير سيگاري با سيگاري ها امكان ابتلا به سرطان ريه را در افراد غيرسيگاري افزايش داده و تندستي آنها را در معرض تهديد جدي قرار مي دهد.

اسانس موجود در تنباكوي ميوه اي حاوي هزاران ماده سمي است

اسانس ها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معسل يا ميوه اي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است.

 این مطلب را كارشناس بهداشت محيط  گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان هرمزگان بیان کرد که  بر خلاف تصور برخي افراد دود حاصل از قليان را كم خطر مي دانند ، بلكه دود ناشي از مصرف قليان حاوي مواد سرطان زا و سمي بي شماري است كه باعث سرطان هاي ريه ، لب و حفره هاي دهاني ، بيماري هاي قلبي عروقي و ديگر بيماري ها و سرطان ها مي شود. احمدي زاده فيني با اشاره به خطرات ناشي از مصرف مواد دخاني و قليان افزود : "خطر ابتلا به سرطان ريه در افرادي كه قليان و ساير مواد دخاني مصرف مي كنند 5 برابر افرادي است كه مصرف كننده اين مواد نيستند".احمدي زاده فيني ابراز كرد : "هر فرد سيگاري به طور متوسط روزانه 8 تا 12 نخ سيگار مصرف مي كند و به طور متوسط با 40 تا 75 پك در روز حدود 5/0 تا 6/0 ليتر دود استنشاق مي كند" .

اين كارشناس ياد آور شد: "مصرف كننده قليان در هر پك 15 دهم تا يك ليتر دود استنشاق مي كند و به عبارتي از نظر مواجهه و اسنشاق دود ، هر فرد مصرف كننده قليان در هر وعده مصرف  معادل 80 تا 100 نخ سيگار دود دريافت مي كند".كارشناس بهداشت محيط  گروه سلامت محيط و كار مركز بهداشت استان خاطر نشان كرد: "در حالي كه آب مقدار بسيار كمي از نيكوتين موجود در توتون را جذب مي كند ، مصرف كننده قليان با توجه به حجم دود دريافت ، به اندازه كافي نيكوتين دريافت مي نمايد كه به آن اعتياد پيدا مي كند".

 احمدي زاده با اشاره به اينكه تنباكو و توتون مورد استفاده در قليان معمولا از بي كيفيت ترين و نامرغوب ترين مي باشد هشدار داد که  اسانس ها و مواد معطر استفاده شده در تنباكوهاي معسل يا ميوه اي حاوي هزاران ماده سمي و كشنده است.ناصر و خانواده اش در پی یک اشتباه بزرگ پدرش، اکنون در پی درمان هستند و اگر پدر او لب به سیگار و قلیان نمی زد شاید الان در کنار فرزندانش بود و زندگی خوشی را  داشتند اما ناصر در نبود پدر و با داشتن خواهر و برادر و مادر مریض، نان آور خانواده است و ...  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها