12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

20 مرداد 1395 09:29 0 کامنت

صبح ساحل-هنری، اینکه یک شهر باید سینما داشته باشد  را از دو جنبه می تواند به آن نگاه کرد.
اول:  لزوم این تصمیم چه می تواند باشد؟
سرگرمی و فرهنگسازی
سرگرمی از مهمترین نیازهای هر جامعه است. سینما، تئاتر، کنسرت، جشنواره، کارناول و حتی سیرک از روشهای سنتی سرگرمی سازی است که کماکان در هر شهر کوچکی نیاز آن دیده می شود. اما با وجود تلویزیون، ماهواره و اینترنت این سرگرمی سازی توسط خود افراد در محیط های کوچک و حتی تک نفره اتفاق می افتد. 
از این رو انسان نیز در جمع بودن، تجربیات مشترک داشتن و همچنین در اجتماع بودن به واسطه سرگرمی و شاد بودن را با شرایط تکنفره تعویض میکند. سینما نه به واسطه ی اثری که ساخته شده بلکه به واسطه پرده بزرگ، آن سالن تاریک و پر از صندلی اش هم تعریف می شود.
سینما و فیلم دیدن نه به واسطه توجه به صفحه ای که تصاویر متحرک را به چشم انسان بازتاب می دهد بلکه به خاطر در کنار یکدیگر نشستنش و انتشار احساسات بین تماشاچیان هم تعریف می شود. مهم ترین نکاتی که امروزه با وجود اینترنت و دانلودهای راحت و بی دغدغه فیلم توسط هر بیننده نادیده گرفته می شود.  فیلم دیدن نه یک عمل بلکه یک آئین است که در زمان اجرای این آئین مخاطب ناخودآگاه تلاش می کند احساساتش را بروز داده و بخشی از نیازهای روانی که در طی مدت ها ارضا نشده اند را ارضا کند. 
با اوجگیری سینمای شوروی و همچنین اعلام وجود کارگردانان صاحب سبک سینمای شوروی از جمله آیزنشتاین و ساخت فیلم های فرمگرایی که به تدوین هویت مستقلی داد سینما کارکرد دیگری نیز پیدا کرد. 
آنها فهمیده بودند که سینما مهمترین ابزار برای آموزش است. بعد از مدتی فیلم های آموزشی متفاوتی در شوروی ساخته شد که گاها به رفتارهای ساده ای چون نحوه صحیح مسواک زدن هم می پرداخت. 
آنها از تاثیر مهم سینما در امر آموزش سالیان سال بهره بردند. که البته با اختراع تلویزیون بخش قابل توجهی از این وظیفه مهم به دوش آن سپرده شد.
اما سینما همواره با مضامین اخلاقی و انسانی و با مطرح کردن مسائلی که غالبا از خط قرمزهای تلویزیون محسوب می شد آینه ای در برابر باطن عریان آدمی قرار داده تا ضعف ها و عیب های خود را دقیقتر و شفاف تر ببیند. 
هر ساله هزاران فیلم ساخته می شود که بخش قابل توجهی از آن فیلم های مستند هستند. مستندها نه تنها برای مخاطبین جنبه آموزشی و آموزنده دارد بلکه برای مستندساز و گروه همراهی کننده نیز همراه با آموزش است. 
هیچ مستند سازی بدون آگاهی نمی تواند مستند قابل قبولی بسازد. پس کماکان نمی توان نقش آموزنده بودن سینما را در همه ی گونه های آن نادیده گرفت.سینما بر روی پوشش، شیوه زندگی، ادبیات و نگاه انسان به هستی پیرامونش تاثیر مستقیم دارد. 
دوم: چه موانعی بر سر راه هست؟
سرمایه
تا چند سال پیش تنها شیوه نمایش فیلم از طریق حلقه های پوزتیو بود که باید تهیه کننده برای هر سینما این حلقه ها را تهیه کرده و به آن سینما می داد. 
سینمادار باید تضمین می کرد که نه تنها هزینه این پوزتیو که مبلغی کمی هم نبود تامین می شد، هزینه قابل توجهی هم برای فروش بدست می آمد. 
به مروز زمان برخی تهیه کنندگان این ریسک را نمی پذیرفتند که هزینه میلیونی برای تهیه پوزتیو بدهند و در نهایت این سرمایه بازنگردد. 
برای همین دور برخی سینماها و گروه های سینمایی را خط می کشیدند. پس اینجا نقش یک حامی مالی (دولتی یا خصوصی) برای برپایی یک سالن سینما در شهرهای کوچکی که غالبا تعداد تماشاچیان سینمایش کمتر از بازدهی مالی اش بود پررنگ می شد. 
در چند سال اخیر شاهد شرایط کجدار و مریز بودن سینماداری در شهر بندرعباس بوده ایم. 
شهری با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر که غالبا یکی از سینماهای آن به خاطر تعمین نشدن هزینه ها تعطیل است. شاید وجود یک حامی دولتی در سایر شهرهای استان (مثل رودان، میناب و لنگه) همیشه این تضمین را به سینمادار بدهد که بخشی از هزینه های صرف شده برای اکران فیلم (در صورت استقبال نکردن شهروندان از فیلم های روی پرده) را جبران نماید تا بتواند این فرهنگ از یاد رفته فیلم دیدن بر روی پرده را در میان طیف گسترده ای از شهروندان یک شهر احیا نماید.
به هر حال امروزه با تغیر آهسته ی سینماداری سنتی (آپارات) به سینماداری به روزتر(سیستم پخش DCP) تا قسمتی از شرایط دشوار اکران جبران شده است. 
سیستمی که به جای هزینه هنگفت تهیه پزتیو می تواند هارد را به عنوان جایگزینی ارزان تر و با کیفیت تر پیشنهاد دهد. 
به هر حال موبایل رحمی به حال تلفن های ثابت نکرد، اینترنت فاصله ها را به سانتی متر رساند و ماهواره یک تنه در مقابل تمامی شبکه های ملی ایستاد. 
پس هیچ بعید نیست تا چند صباح دیگر  فرزندان نسل های آینده هیچ شناختی نسبت به سینما نداشته باشند و از سالن های تاریک اما انسان ساز سینما بهراسند.   با آسان تر شدن شرایط پخش این امکان وجود دارد که در شهرهای مهم استان نیز سالن های سینمایی در نظر گرفته شود. سالن هایی که بی دغدغه تنها ساعت های خوشی برای شهروندان و یک مکان کاملا فرهنگی برای تمامی اقشار جامعه بوجود بیاروند.

دیدگاه ها (0)
img