مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی هرمزگان پاسخ می دهد؛

کاهش سطح آب قنات ها به دلیل خشکسالی هاست



صبح ساحل، اجتماعی _ رییس هیات مدیره  و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت:طبق قانون در بدترین شرایط دولت موظف است آب شرب مردم را تامین کند.

عبدالحمید حمزه پور در پاسخ به انتشار مطلبی تحت عنوان« استمداد اهالی روستای فورخورج برای نجات کشاورزی» درشماره های گذشته صبح ساحل تصریح کرد: براساس ماده 1 قانون توزیع عادلانه آب اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آب دریاها و آب های جاری در رودها، انهار طبیعی ، دره ها وهر مسیر طبیعی دیگر اعم از سطحی و زیر زمینی، سیلاب ها وفاضلاب ها و زه آبها، دریاچه هاومردابها، برکه های طبیعی وچشمه سارها و آب های معدنی و منابع آب های زیرزمینی از مشترکات بوده و در اختیار حکومت اسلامی است وطبق مصالح عامه ازآن ها بهره برداری می شود مسئولیت حفظ و اجازه ونظارت بر بهره برداری از آن ها به دولت محول می شود.

وی با ابراز تاسف از خشکسالی های پی درپی و با بیان اینکه این خشکسالی ها دامان تمام قناتها و منابع آبی استان را گرفته است یادآور شد:کاهش سطح آب قنوات وچاهها به خاطر برداشت آب جهت آب شرب نیست بلکه به خاطر خشکسالی های 14 ساله وبرداشت های بی رویه دربخش کشاورزی است.

حمزه‌پور افزود: بیش از 16 هزار حلقه چاه در استان هرمزگان وجود دارد درحالی که تنهاکمتر از 350 حلقه چاه دراستان جهت تامین آب شرب روستاها مورد استفاده قرار می گیردکه  این میزان حدود 2 درصد از منابع‌آب استان را شامل می شود ومابقی چاه‌ها دربخش کشاورزی مورد استفاده قرار  می گیرد.

این مسوول با تاکید بر سرلوحه قرار دادن مبحث صرفه جویی وجایگزین کردن کشت و استفاده از روش های مدرن آبیاری مانند تحت فشار، قطره ای، اظهارداشت: با مدیریت مصرف و پرهیز از آبیاری درختان با آب شرب می توان بخش عمده ای از مشکلات را برطر ف نمود.

حمزه پور بابیان اینکه هیچ اولویتی مهمتراز تامین آب آشامیدنی نیست خاطرنشان کرد:طبق آمارهای موجود بیش از 80 درصد از دشت های استان به علت افت شدید آب جزء دشت های ممنوعه قرار گرفته است و بسیاری از چاه ها نیز باکاهش کیفیت وکمیت روبرو بوده‌اند و قنوات زیادی نیز خشک  وغیرقابل استفاده شده که هیچ ارتباطی با چاه های آب شرب ندارد. وی درخصوص منطقه فورخورج نیز بیان کرد: تنها منبع تامین آب شرب وشیرین روستاهای همجوار، فورخورج است و مالکیت تمامی منابع آبی زیرزمینی رودخانه ها وچشمه‌ها دولت است.مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی استان هرمزگان با بیان اینکه خشکی قنات تنها متعلق به این منطقه نیست یادآور شد: شرکت آب وفاضلاب تخلفات استفاده ازآب شرب برای کشاورزی را بارها وبارها به مشترکین گوشزد کرده ودراین راستا تابجایی که عینی مشاهده شده برخوردشده اما بدون همکاری مردم برمنابع آبی که متعلق به خود ونسل های آینده شان است این معضل برطرف نخواهد شد.

وی تصریح کرد: حافظ اصلی منابع ملی کشور مردم هستندو با همکاری و صرفه جویی می توانند دوام  وبقای آن را حفظ کنند.حمزه پور درپایان اعلام کرد: شرکت آب وفاضلاب روستایی استان هرمزگان آمادگی دارد درنشست کارشناسی وکارگروه کشاورزی به اجرای مصوبات کارگروه اقدام کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها