12

مهر

1403


اجتماعی

14 آبان 1391 09:24 0 کامنت

 صبح ساحل، اجتماعی _  از وظایف مهم ما تاسی و پیروی از روش پیامبران و امامان (صلوات الله علیهم اجمعین) است تا از این طریق مسیر صحیح خود را بشناسیم و در واقع صراط مستقیمی که در قرآن آمده است ناظر به همین نکته می باشد .قرآن کریم در بر گیرنده تمام اصول و چهارچوب است که یک انسان در رسیدن به پیشرفت معنوی به آن نیاز دارد و همین اصل ، اساسی ترین جریان معنوی انسان می باشد .در مجموع شش روش برای پیامبران در قرآن بیان شده است :

روش اول : تعلیم و تعلم

خداوند به پیامبران علم لدنی داده بود ، یعنی علمی که نزد استاد فرا نگرفته بودند و خداوند خود در درون آنها نهادینه ساخته بود .خداوند می فرماید : « هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه » (1) یعنی « خداوند کسی است که پیامبران را از خودشان فرستاد تا آیات الهی را بر مردم تلاوت کنند و آنها را پاکیزه گردانده و کتاب آسمانها و حکمت بیاموزد .»

از این آیه سه روش پیامبران به دست می آید :

1) رساندن آیات الهی به مردم

2)حرکت در مسیر معنویت و تلاش در جهت رشد دین

3) آموزش کتاب آسمانی و دانش های مفیدی که می تواند منشا تحولات انسان ها باشد .

روش دوم : صبر در مقابل سختی ها و مشکلات

دومین روش در زندگی پیامبران ، صبر در مقابل سختی ها بود . همانطوری که خداوند به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرموده است : « فاصبر کما صبراولوالعزم من الرسول ولاتستعجل لهم»(2) یعنی :« [ ای پیامبر ] صبر کن ، همان طوری که پیامبران اولوالعزم صبر کردند و بر عذاب آنها عجله مکن .» از این آیه به دست می آید که صبر در مقابل سختی ها و مشکلات یکی از روش های اصلی پیامبران به عنوان تکلیف الهی بوده است و در آیه ای نیز آمده است : « و اسماعیل و ادریس و ذاکفل کل من الصابرین »(3) یعنی : « اسماعیل ، ادریس و ذالکفل همه از صابران بودند .» بنابراین صبر ، از تکالیف جدایی ناپذیر و پیامبران بوده است .

روش سوم : عبودیت محض: یکی دیگر از روش های پیامبران ، عبودیت محض در برابر پروردگار بود ، یعنی به واسطه عبودیت و بندگی به جایگاه رسالت دست پیدا کردند و خداوند آنها را برگزید .خداوند می فرماید : « سبحان الذی اسری بعبده ... » (4) یعنی پاک و منزه است پروردگاری که بنده اش را به معراج بود . در این آیه به عبد بودن رسول خدا اشاره می شود که سبب عروج او به معراج می شود. یا درباره داستان حضرت زکریا آمده است : « ذکر رحمه ربک عبده زکریا » (5) یعنی در این یادی است از رحمت پروردگار تو نسبت به بنده اش زکریا

بنابراین پیامبران قبل از رسالت ، مفتخر به مدال عبودیت بودند . از این سه روش فهمیده می شود که اگر می خواهیم رهرو راه پیامبران باشیم باید بر این سه روش حرکت کنیم .

پاورقی:1) جمعه ، 2    2) احقاف ، 35     3) انبیا، 85    4)اسرا ، 1

5) مریم ، 2

دیدگاه ها (0)
img