12

مهر

1403


اجتماعی

27 آبان 1391 09:31 0 کامنت

 صبح ساحل، اجتماعی _ مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان آغاز شد ومردم ما مثل همیشه عاشقانه وارد ماه محرم شدندو از دل وجان حرمت حرم اهل بیت (علیهم السلام) را بر دیده خود نهادند و سرمه عاشقی کشیدند تا حقیقت دین درنگاه جهان بدرخشد.

قیام امام حسین علیه السلام علاوه بر صورت ظاهری که داشت،ازیک عمق درونی  و باطنی نیز برخوردار است که می توان آن را در قالب عبرت های قیام امام حسین علیه السلام به تصویر کشید. حال که سالیانی چندازآن واقعه می گذرد، خوب است به ابعاد درونی آن بیشتر از ابعاد بیرونی اش توجه کنیم.

اول: شناخت جایگاه امام حسین علیه السلام

آن چه از روایات به دست می آید، این است که منظور از (نفس مطمئنه) در سوره مبارکه فجر، امام حسین علیه السلام می باشد؛ یعنی یکی از مصادیق  این آیه، آن حضرت است.

(نفس مطمئنه) یعنی انسانی که براساس هدایت های الهی وتقوای باطنی به درجه ای رسیده است که سراسر زندگی او معطر به عطر عبودیت و اخلاص است. بالاترین جایگاه آن حضرت همین است  و نیز در روایتی آمده است که رسول خدا(صلی اله علیه وآله) فرمودند: حسین از من  ومن از حسینم.

اینکه حسین از من است،معلوم است؛ زیرا حسین از فرزندان رسول الله است، اما منظور ازاینکه فرموده است:من از حسینم؛ یعنی دست اسلام باحرکت و قیام امام حسین علیه السلام جان دوباره ای می گیرد.

دوم: هدف ازقیام امام حسین علیه السلام

یکی ازمراحل مهم درحرکت امام حسین علیه السلام اهدافی بودکه ازقیام داشتند. دراین که قیام آن حضرت توسط رسول خدا(ص) از قبل به اطلاع عموم رسیده بود، جای هیچ شکی نیست.

قیام آن حضرت یک هدف کلی ودو هدف جزیی داشت.

هدف کلی ‌آن همان امر به معروف ونهی از منکر است؛ یعنی باید برای اقامه معروف و نابودی منکر حرکت کنیم وبا تمام وجود به پیش برویم؛ یک موقع باکلام،گاهی با نگاه تند، گاهی با قهر، گاهی باخشم وگاهی با برخورد.

مسیر قیام امام حسین(ع) نشان می دهدکه مبارزه با ظلم تا برچیده شدن بساط آن ضروری ولازم به نظر می رسدو وظیفه ما نگاه ویژه به این مقوله است، زیرا ظلم باعث ویرانی و تخریب ساختارهای انسانی و اسلامی می شود.

اما آن دو هدف جزیی عبارت است از:

-1 نشان دادن ماهیت حکومت امویان و حاکمان ظالم وبی کفایتشان.

-2 بیداری جهان اسلام؛ به این صورت که مسلمانان بدانند اسلام تنها در عبادت خلاصه نمی شود، بلکه میدان تاثیرگزاری اسلام علاوه بر عبادات، سیاست و اجتماع را نیز فرا می‌گیرد.

بنابراین حقیقت قیام اسلام نشان دادن مسیر صحیح برای مسلمان درجهت پیشرفت دینی درعرصه های مختلف است.

دیدگاه ها (0)
img