14

مهر

1403


فرهنگی و هنری

21 بهمن 1396 07:40 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - با وجود تاثیر گذاری اندیشه های رامی و بر موسیقی هرمزگان و آثار هنرمندان جوان، رسانه ها آن طور که شایسته است برای معرفی این شخصیت تلاش نمی کنند.

به گزارش هرمز؛ ابراهیم منصفی متخلص به رامی، شاعر، ترانه سرا، بازیگر و فیلمنامه نویس هرمزگانی در سال ۱۳۲۴ در بندرعباس متولد شد؛ این هنرمند زندگی سراسر پر فراز و نشیب داشته که تاثیر این حوادث به خوبی بر روی آثارش نمایان است.

فعالیت های سینمایی رامی

منصور نعیمی، فعال فرهنگی و از دوستان نزدیک ابراهیم منصفی در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به نحوه آشنایی با این هنرمند، اظهار کرد: آشنایی من و رامی به سال های دوری بازمی گردد اما ارتباط ادبی ما به واسطه علاقه مند شدن ما به شعر و هنر بود که در نوجوانی ما بود.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه از دهه ۴۰ با منصفی در ارتباط بوده است، تصریح کرد: منصفی بیش از ورود به دنیای شاعرگونه اش، در تئاتر فعال بود و این موضوع باعث شد که به هنر هفتم علاقه نشان دهد و چند فیلم نامه بنویسد.

نعیمی با اشاره به همکاری های منصفی و سید حسن بنی هاشمی در عرصه سینما و فیلمسازی، گفت: این دو هنرمند با فیلم های کالنگ هایم را دوست دارم، برکه خشک، هجرت، نهنگ و واهمه مرزهای هنری هرمزگان را جا به جا کردند که این فیلم ها هر یک جوایز بسیاری را از آن خود کرده و لازم به ذکر است که نسخه اصلی فیلم واهمه توسط ساواک نابود شد.

رامی وارث بر حق نیما

وی با تاکید بر اینکه منصفی سرودن را از سال های تحصیل شروع کرده بود، اظهار کرد: منصفی از چهره های شاخص در زمینه ترانه سرایی بود و بیش از ۱۲۰ ترانه از ایشان به یادگار مانده که با گذشت سال ها هنوز تازگی خود را از دست نداده و موسیقی دانان به این ترانه ها علاقه زیادی نشان می دهند.

این فعال فرهنگی افزود: همه هنرمندان این منطقه و سایر هنرمندان بارها آثار و سروده های رامی را بازخوانی کرده اند که این مسئله نشان از محبوبیت بی حساب منصفی در نزد مردم دارد.

نعیمی با بیان اینکه دهه ۴۰  اوج تمام سمت و سوهای هنری بود، تصریح کرد: در این دهه افراد بی نظیری چون شاملو دست به تحول تازه ای در شعر ایران زدند که این موج از نیما آغاز و به وسیله شاملو ادامه پیدا کرد  لذا نیمای جنوب نیز به تبعیت از آنان و آثار درخشانشان، اشعاری ماندگار سرود.

بوم سروده های رامی احیا کننده گویش بندری

وی با اشاره به وجه انسانی سروده های رامی، گفت: یکی از عمده دلایل علاقه مندی نسل های مختلف به اشعار منصفی این است که حتی عاشقانه هایش فردی نیست و مضمونی انسانی را به دوش می کشد که این موضوع باعث علاقه مندی مردم به این زیبا سروده ها شده است.

این فعال فرهنگی با تاکید نقش رامی در زنده نگه داشتن واژگان بومی، بیان کرد: بومی سروده های رامی خود بخش عظیمی از فرهنگ هرمزگان را نقل می کند و واژگانی که رو به سوی فراموشی داشتند را به گویش بندری باز گرداند.

وی با ابراز تاسف از رویکرد رسانه ها در خصوص مرحوم منصفی، خاطرنشان کرد: رسانه ها هیچ تلاشی برای تقدیر و تشکر از این شخصیت تاثیرگذار هرمزگانی ندارند به گونه ای ایشان را فراموش کرده اند، این در حالی است که همگی به جایگاه والای این هنرمند در عرصه های گوناگون هنر واقف هستیم.

دیدگاه ها (0)
img