مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خبر داد:

برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنری‌خلیج‌فارس



 صبح ساحل ، هنری - صدف محمودی:اهمیت خلیج فارس بر هیچ کس پوشیده نیست، به همین دلیل است که 10 اردیبهشت ماه را که سالروز خروج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس است به نام  روز ملی خلیج فارس  نام گذاری کرده اند و همزمان با آن امسال نیز مانند سال های گذشته جشنواره بین المللی، فرهنگ و هنری خلیج فارس در استان هرمزگان برگزار می شود. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در خصوص اهمیت روز ملی خلیج فارس عنوان کرد: این روز نه تنها ملی بلکه بین المللی ست چرا که توجه همه دنیا به سمت خلیج فارس است و به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از حساسیت خاصی برخوردار است. برخی از کشورها ادعاهایی در این زمینه دارند که قابل قبول نیست. 

علیرضا درویش نژاد ادامه داد: اقدامات فرهنگی و هنری برای نشان دادن اهمیت این روز بسیار موثر است از همین رو جشنواره بین المللی، فرهنگی و هنری خلیج فارس توسط اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان برگزار می شود که با حضور چهره ها و شخصیت های سیاسی، بین المللی، علمی و فرهنگی همراه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان ویژه روز ملی خلیج فارس در هرمزگان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در رابطه با مهمانان این روز عنوان کرد : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مهمان ویژه مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی می باشد. علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، استاندار هرمزگان و نماینده ولی فقیه در استان سخنرانان این مراسم می باشند و همچنین از چهار خانواده معظم شهدای سرافراز خلیج فارس و شهدای مدافع حرم نیز تقدیر و تجلیل به عمل می آید.وی به اعلام دیگر برنامه های جشنواره پرداخت و افزود : رونمایی از اطلس تاریخ دریانوردی ایران ، کتاب نفیس خلیج فارس به ده زبان دنیا و کتاب مولفان استان با موضوع خلیج فارس ، فرهنگ برگزیده جشنواره کتاب سال خلیج فارس نیز از دیگر برنامه های روز ملی خلیج فارس می باشد.

درویش نژاد ادامه داد: در این دوره یک مهمان ویژه دیگر نیز خواهیم داشت که در اصل خود میزبان اصلی و آغازگر جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس می باشند وی همایون امیرزاده ، مدیر کل دوره های گذشته فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان می باشد که  از او بصورت ویژه تقدیر خواهد شد. تقدیر از محققان و پژوهشگران بین المللی ، ملی و استانی شرکت کننده \" همایش بین المللی در آیین های خلیج فارس \" برگزیدگان تور عکاسی از خزر تا خلیج فارس ، تور دوچرخه سواری جانبازان ، پاروزن خرمشهر تا هرمز و تیم دراگون بت پاروزن از بندرعباس تا هرمز از دیگر برنامه های اختتامیه جشنواره بین المللی خلیج فارس است. افتتاح نمایشگاه تایپو گرافی بین المللی خلیج فارس اثر 20 هنرمند جهان ، آثار تور عکاسی از خزر تا خلیج فارس ، آثار چاپ خلیج فارس روی لباس از برنامه های بخش جنبی جشنواره می باشد.

آغاز تور دوچرخه سواری خلیج فارس از بوشهر تا بندرعباس

تور دوچرخه سواری توسط مسعود طباطبایی و با شعار خلیج همیشه فارس هر ایرانی یک دوچرخه ، یک درخت ، هشتاد میلیون ناجی آسمان آبی ، بحران مدیریت ، فقر فرهنگی و محیط زیست از بندرعباس تا بوشهر آغاز شد و در روز اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی- هنری خلیج فارس در بندرعباس پایان می یابد.

مسعود طباطبایی  در این خصوص گفت : این پنجمین تور دوچرخه سواری با نام خلیج فارس است که در سال های قبل از زاهدان ، یزد ، کرمانشاه و... انجام گرفته است. در این پنج دوره بیش از 60 هزار کیلومتر رکاب زده ام که از لحاظ بعد مسافت در ایران رکوردار هستم. هدف از این تور معرفی اقوام ایرانی ، ترویج کاشت درخت و حفاظت از محیط زیست است که سعی کرده ایم در طول مسیر در تمام شهرها به صورت نمادین یک نهال درخت کاشته شود.

افتتاح کتابخانه تخصصی خلیج فارس در بندرعباس  

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان همچنین از افتتاح کتابخانه تخصصی خلیج فارس خبر داد: یکی از دغدغه های همیشگی  و تاریخی محققان و نویسندگان حوزه خلیج فارس، دستیابی به مراکزی بوده که در آنجا این امکان برای آنها فراهم باشد که با توجه به گستردگی و تنوع موضوعات حوزه خلیج فارس بتوانند در یک جایگاه مشخص  و یک جا به منابع مکتوب و یا دیجیتال دسترسی داشته و این آثار متنوع و پراکنده در مکانی آرشیو و برای استفاده علاقمندان در اختیار آنها قرار داده شود.

وی بیان کرد : گردآوری و آرشیو این آثار در یک مجموعه تخصصی یکی از آرزوهای اهالی مطالعه و تحقیق و فعالیت در این زمینه بوده که تأسیس کتابخانه تخصصی خلیج فارس قدمی کوچک برای دستیابی به این هدف است.

درویش نژاد عنوان کرد: : این کتابخانه تخصصی به اهتمام انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان و مساعدت های مناسب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و مراکز تخصصی و تحقیقاتی و دانشگاهی مربوطه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

این کتابخانه که همزمان با روز ملی خلیج فارس افتتاح می گردد در دو بخش آثار منابع کتابی که بالغ بر 1800 کتاب چاپی و حدود 2000 کتاب دیجیتالی  در حوزه های مختلف مطالعاتی خلیج فارس از جمله: فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و ... است  که طبقه بندی گردیده اند.

آثار دیگری نیز در بخش مقالات جمع آوری گردیده است که با زبان های مختلف می تواند مورد استفاده محققین و اندیشمندان قرار گیرد. البته با توجه به اینکه برخی از آثار ارزشمند و قدیمی در حوزه خلیج فارس در کتاب خانه های شخصی نگهداری می شوند، این کتاب خانه تخصصی آمادگی دارد این آثار را  به نام اهدا کننده در این کتابخانه نگهداری و فرصت بهره برداری برای استفاده کنندگان را فراهم سازد.

تجلیل از برگزیدگان دومین جشنواره کتاب سال خلیج فارس در بندرعباس

رییس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان گقت : از برگزیدگان دومین جشنواره کتاب سال خلیج فارس در اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس تجلیل می شود.

علی بهرامشاهی گفت : به منظور پاسداشت فرهنگ مکتوب در حوزه آثار مرتبط با خلیج فارس، این درّ جدا نشدنی از ایران اسلامی و سربلند، و تجلیل از پدید آورندگان آثار فاخر، گردآوری و معرفی بهتر این آثار به مخاطبان، دومین دوره جشنواره کتاب سال خلیج فارس طراحی گردیده است.

وی افزود : این جشنواره با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، و به همت انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان و موسسه خانه کتاب برگزار گردیده است.

رییس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان عنوان کرد: در این جشنواره دو بخش کلی خلیج فارس و هرمزگان پیش بینی شده که در بخش  خلیج فارس مجموعه آثار در حوزه های فرهنگ، اقتصاد، جغرافیای تاریخی  و سیاسی، مردم شناسی، امنیت و مبارزات ، محیط زیست و اکولوژی، کشورهای مجاور،  اسناد و مدارک، دریانوردی و کتاب شناسی و دیگر حوزه های مرتبط  فراخوان اعلام شده به رقابت پرداختند .

بهرامشاهی عنوان کرد : در بخش هرمزگان نیز مجموعه آثاری که به نوعی درباره هرمزگان بوده و یا نویسنده و پدیدآورنده آن هرمزگانی یا مقیم هرمزگان بودند گرد آوری و ارزیابی شدند.

وی خاطرنشان کرد : مجموعه آثاری که در بخش خلیج فارس با شاخصه سال انتشار از سال ،١٣٩٢ از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد شامل 66  اثر بود. در بخش هرمزگان نیز 141 اثر وصول شد. 

رییس انجمن مولفان و نویسندگان به داوری آثار اشاره کرد و گفت : پس از داوری آثار دریافتی توسط  داوران خبره موسسه خانه کتاب، در بخش خلیج فارس 5 اثر به عنوان برگزیده شناخته شدند و همچنین 4 اثر نیز در گروه های: نثر معاصر، معماری، تاریخ و مستند نگاری  عنوان شایسته تقدیر را به خود اختصاص دادند.

وی افزود : در بخش هرمزگان نیز از میان آثار ارسالی ٤ اثر در گروه های کلام، متون قدیم، نظم معاصر، و داستان مفتخر به دریافت جایزه برگزیده کتاب سال خلیج فارس گردیده  و در بخش هرمزگان نیز شامل  ٧ اثر در گروه های: کلیات، روان شناسی، اخلاق، نظم معاصر (دوعنوان به صورت مشترک) و داستان کودک شایسته تقدیر گردیدند.

بهرامشاهی در پایان بیان داشت : جزئیات و اسامی برگزیدگان جشنواره کتاب سال خلیج فارس در روز ملی خلیج فارس (دهم اردیبهشت ماه ) و در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس اعلام و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

سالار عقیلی در روز ملی خلیج فارسبه بندرعباس می آید

مدیر کل ارشاد هرمزگان در رابطه با دیگر چهره های مطرح حاضر در این روز گفت: از هنرمندان مطرح کشور که در مراسم اختتامیه به اجرای برنامه خواهد پرداخت سالار عقیلی از خوانندگان مطرح کشور می باشد که در این روز به اجرای قطعه های حماسی خواهد پرداخت.

حضور برای عموم در مراسم اختتامیه آزاد می باشد و علاقه مندان می توانند دهم اردیبهشت ساعت 10 صبح در تالار شهید آوینی حضور به هم رسانند.

برنامه‌های ورزش خودجوش:

آغاز تور جهانگردی 5 قاره با موتور« ورزشکار آقای محمد امیری رودان»   

تور دوچرخه سواری جانبازان از سرپل ذهاب تا خلیج فارس به سرپرستی آقای طباطبایی 

پارو زنی قایقران آقای غریبی از « بندرخرمشهر تا هرمز»  

پارو کشی تیم دراگون بت از« هرمز تا بندرعباس» به سرپرستی آقای احمدی زاده مدیر بندرشهید حقانی   

همچنین در این روز در سینمای ستاره شهر  فیلم های مستند آثار هنرمندان هرمزگان اکران خواهد شد که به شرح زیر می باشد:

خلیج فارس-  سید امیر وحدانی

جَل-  اصغر بشارتی

پلاستیک-  اصغر بشارتی

دزدان دریائی-  حسن نوروزی

خور آذینی- داود مرزی زاده 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها