12

مهر

1403


اجتماعی

11 اردیبهشت 1397 08:04 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - مردم بندرعباس با توجه به عدم رفع مشکل عطر و طعم نامطبوع آب آشامیدنی و درپی راه حلی خودجوش، دستگاه های تصفیه آب را برگزیدند که آب خروجی آن ها زمینه بیماری های قلبی را تقویت می کند.

 آب آشامیدنی سالم یکی از مهم ترین نیازهای اولیه انسان ها و از الزامات زندگی بشر است از این رو اولویت تامین این آب از اصلی ترین و ابتدایی ترین خواسته های مردم کشورها می باشد ؛ از نظر بهداشتی آبی سالم است که شاخصه های بهداشتی و کیفیت استاندارد آزمایشگاهی را داشته باشد اما این استاندارد و سلامت آب از دیدگاه مردم به بی رنگ بودن، بی بو بودن و شفافیت آب بستگی دارد.

چندین سال است که آب برخی مناطق استان هرمزگان به خصوص شهر بندرعباس  عطر و طعم نامطبوعی دارد این موضوع اعتراضات زیادی را به دنبال داشت اما با توجه به عدم رفع این مشکل مردم بندرعباس  به دنبال چاره ای خودجوش برای حل این مشکل افتادند عده ای که توان مالی بهتری دارند اقدام به اضافه کردن آب معدنی به سبد خرید خود کرده و عده ای نیز به دستگاه های تصفیه  آب با مارک های متنوع  را برگزیدند.

تحمیل هزینه سنگین تامین آب معدنی 

علی احمدی، شهروند بندرعباسی با بیان اینکه چندسال است که از آب معدنی برای آب آشامیدنی خانه خود استفاده می کند، گفت: با اینکه درآمد چندانی ندارم به خاطر فرزندانم مجبور به خرید آب معدنی هستم چرا که بو و طعم بد آب تصور سالم بودن آب را از بین می برد و این دیدگاه وجود دارد که بیماری های گوارشی و کلیوی در بندرعباس ناشی از مصرف این آب آلوده است.

احمدی با تاکید بر اینکه یکی از ابتدایی ترین آموزش هایی که در مورد آب سالم حتی در مدارس داده می شود نداشتن بو و مزه و رنگ است، افزود: تا وقتی که آب آشامیدنی بندرعباس این شرایط را داشته باشد مردم اطمینان لازم برای ترک آب معدنی و عدم استفاده از دستگاه های تصفیه آب را نخواهند داشت.

عدم اطلاع رسانی و اجبار عامل تهیه دستگاه تصفیه آب

پیمان انصاری دیگر شهروند بندرعباسی با بیان اینکه چندسال به خاطر عطر و طعم بد آب شرب از آب معدنی استفاده می کردند، افزود: به علت دغدغه مداوم خرید آب و هزینه سنگین آن نسبت به تحقیق و خرید یکی از دستگاه های تصفیه آب خانگی که به گفته فروشنده نمونه ای کوچک از دستگاه آب شیرین کن است، اقدام کردم و اکنون در حال استفاده از آب حاصل از آن هستم.

وی با اشاره به کیفیت آب پس از استفاده از دستگاه تصفیه بیان کرد: رضایت و آرامش خاطر ما دوامی نداشت و با پیگیری اخبار متوجه شدم که کارشناسان آب حاصل از این دستگاه ها را مضر و عامل خیلی از بیماری ها می دانند.انصاری با گلایه از وضعیت بد آب آشامیدنی بندرعباس و عدم دغدغه مسئولان برای از بین بردن شاخصه های آزار دهنده این آب خاطر نشان کرد: مردم بندرعباس تا چه زمانی باید برای فرار از این آب مجبور به استفاده از آب های معدنی با نام و نشان های متفاوت و دستگاه های مختلف تصفیه آب که از عوارض آن مطلع نیستند،شوند و سلامتی خود را به خطر بیاندازند.

آب حاصل از دستگاه تصفیه عامل بیماری قلبی

مدیرعامل شرکت آبفای شهری هرمزگان در رابطه با استفاده از آب حاصل از دستگاه های تصفیه آب خانگی گفت: دستگاههای تصفیه آب خانگی به دلیل حذف کلر باقیمانده و املاح موجود در آب، کیفیت آب را به مخاطره می‌اندازند؛ اگرچه در سالهای گذشته استفاده از آب سبک یک مزیت به شمار می‌رفت اما امروزه ثابت شده که آب سبک زمینه ابتلا به بیماریهای قلبی-عروقی را ایجاد می کند.

طبیعی بودن مشکل طعم و بوی آب برداشتی از سدها

مدیر نظارت بر بهداشت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در رابطه با وضعیت آب آشامیدنی بندرعباس گفت: مشکل طعم و بوی آب مربوط به تصفیه خانه آب بندرعباس نیست و وضعیت تاسیسات آب این شهر مناسب بوده و از سیستم های مجهز ازن زنی با اکسیدکننده قوی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما برای ارتقاء این تاسیسات و بهتر شدن فرایند هاست تا در سال های آتی شاهد طعم و بوی آب به این شکل نباشیم، افزود: در سد استقلال باید از نقاطی که آب دارای کیفیت بهتری است، برداشت انجام شود تا با مشکل طعم و بوی آب مواجه نشویم و در هر جا که از آب سد برداشت می شود، مسئله طعم و بوی آب وجود دارد اما این مشکل فصلی بوده و با تلاش همکاران ما در آبفای هرمزگان و آب منطقه ای به زودی به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

واکنش تند امام جمعه بندرعباس : آب آشامیدنی بوی تعفن می دهد

امام جمعه بندرعباس گفت: آب آشامیدنی این شهر بوی تعفن می‌دهد؛ مسئولان آن را برای رئیس‌جمهور و وزرا ببرند تا از آن بخورند و بدانند مردم بندرعباس چه می‌کشند.

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی در جمع مردم بندرعباس اظهار کرد: من از نمایندگان استان در مجلس و استاندار هرمزگان می‌خواهم که در زمان سفر رئیس‌جمهور و وزرا به هرمزگان برای آنها آب معدنی نخرند بلکه جلوی آنها از همین آب متعفن بندرعباس بگذارند تا بدانند که مردم چه می‌کشند و چه آبی مصرف می‌کنند و اگر مسئولان نیامدند از این آب برای آنان بفرستید تا بخورند و متوجه بشوند.وی با بیان اینکه آب بندرعباس بو می‌دهد و متعفن است، متذکر شد: چرا به داد مردم نمی‌رسید؟

امام جمعه بندرعباس در ادامه با بیان اینکه اولویت اول بعد از هوا، آب آشامیدنی برای مردم است، عنوان کرد: از نماینده‌های محترم مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنم که به این مسئله بیشتر توجه و آن را پیگیری کنند چرا که همه پول خرید آب معدنی را ندارند بنابراین استاندار و نمایندگان پیگیر آب‌شیرین‌کن باشند./هرمز

دیدگاه ها (0)
img