13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

27 اردیبهشت 1397 08:05 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - مدیر کل میراث فرهنگی هرمزگان گفت: به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز موزه ها، بانوان این اداره کل با پوشش سنتی در محل کار خود حاضر شدند.

محسن ضیایی با بیان این مطلب افزود: پوشاک هرمزگان به عنوان بخشی از میراث ناملموس این استان است که یکی از مصادیق مهم میراث ناملموس، حفظ، احیا و بازنشر سنت‌ها، فرهنگ و حفاظت از آن‌هاست.

وی ادامه داد: به همین جهت بر آن شدیم که بانوان این اداره کل با پوشش سنتی در محل کار خود حاضر شوند که با استقبال همکاران و ارباب رجوع مواجه شدیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه لباس سنتی هرمزگان از جمله جذابیت‌های بومی این استان است، افزود: زنان هرمزگان هنوز به پوشاک سنتی و محلی خود پایبند مانده‌اند و از آن‌ها در اغلب اوقات و به‌ویژه در جشن‌ها و مجالس عروسی استفاده می‌کنند.

ضیایی افزود: لباس سنتی هرمزگان عامل مهمی در جذب گردشگران و شناساندن این استان به سایر نقاط کشور است. پوشاک هرمزگان به شماره 11 در سال 1388در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

«فاطمه باستانی» رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میناب در یادداشتی نوشته است که  ۲۵ اردیبهشت به مناسبت هفته میراث فرهنگی، با جمعی از همکارانش تصمیم به پوشیدن لباس بندری در محل کار گرفتند.

او در این یادداشت به چندین مورد از بازخوردهای که  با آن روبرو شده‌‌اند اشاره کرده است.به نوشته‌ی خانم باستانی؛ «ابتدا همه‌مان دچار تردید و ترس از نگاه‌ها و قضاوت‌ها بودیم، اما پس از هماهنگی مدیران اداره‌کل، بالاخره موفق شدیم.

پوشیدن لباس بومی اولین خوشحالی و شادی همکاران بود، همگی حس خوبی داشتیم، خوشحال بودیم و می‌خندیدم. اما ارباب‌رجوع‌ها متعجب نگاه می‌کردند و برخی از آن‌ها ابراز خوشحالی هم می‌کردند.برخی از همکاران مرد ابراز خوشحالی می‌کردند و احسنت می‌گفتند و برخی دیگر هم به شوخی‌ و کنایه به ما یادآوری می‌کردند که محیط اداری، پارک یا بازار نیست.»

خانم باستانی که با همین پوشش بومی در جلسه‌ای با حضور مدیران ادارات شهرستان به ریاست فرماندار میناب شرکت کرده، او از تجربه‌اش در این باره نوشته است:هنگام حضور در فرمانداری، نگهبانی آن‌جا ابتدا کلی سوال و جواب کرد که «کجا می‌روید و این جلسه برای مردم عادی نیست و نباید اینجا باشید»، اینطور که پیداست لباس تبدیل به معیاری برای شناخت مردم عادی از مسئولان شده است.در جلسه‌ی فرمانداری برخی از همکاران نسبت به شکستن خط قرمز و نپوشیدن لباس (تیره و) مرسوم اداری با تعجب نگاه می‌کردند و استقبال نکردند؛ اما فرماندار میناب و چند نفر دیگر از این موضوع ابراز خرسندی کردند.

لازم به ذکر است فاطمه باستانی یکی از طراحان شناخته‌شده‌ی لباس در هرمزگان است و کتاب بادله‌پوشان (پوشاک زنان و مردان هرمزگان) با پژوهش و گردآوری ایشان در سال ۱۳۹۱ منتشر شده است.

دیدگاه ها (0)
img