همتی در شورای حفاظت از منابع آب استان:

كاهش 60 درصدی آلودگی پساب ورودی به دریا در بندرعباس



صبح ساحل ، سیاسی - استاندار هرمزگان گفت: 200 پروژه چند منظوره آبخیزداری تا پایان سال جاری در هرمزگان اجرایی و به بهره برداری خواهد رسید كه این سازه های آبخیزداری در مجموع ظرفیت مهار و ذخیره سازی 84 میلیون مترمكعب آب را خواهند داشت.

فریدون همتی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان هرمزگان، عنوان كرد: با مجموعه تدابیر اندیشیده شده و كار شبانه روزی، ایجاد منابع جدید و كنترل منابع موجود آب استان و همچنین همكاری مناسب مردم هرمزگان در مصرف آب، وضعیت آب شرب استان به شكل مناسبی برای فصل گرما مدیریت شد تا مشكلی ایجاد نشود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای افزایش بارندگی در هرمزگان در سال آبی پیش رو، افزود: با برنامه ریزی و مطالعات خوبی كه صورت گرفته 200 پروژه چند منظوره آبخیزداری با مشاركت وزارت جهاد كشاورزی و استانداری هرمزگان تا پایان سال جاری در هرمزگان اجرایی و به بهره برداری خواهد رسید كه این سازه های آبخیزداری در مجموع ظرفیت مهار و ذخیره سازی 84 میلیون مترمكعب آب را خواهند داشت.

استاندار هرمزگان تصریح كرد: این پروژه های آبخیزداری به تامین آب شرب و كشاورزی در روستاهای استان كمك خواهد كرد و علاوه بر آن پایداری آب و خاك را نیز در پی خواهد داشت.

همتی به انجام مطالعات احداث 10 سد كوچك از سوی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان اشاره كرد و بیان داشت: این 10 سد كوچك نیز در مجموع می توانند 40 میلیون متر مكعب آب را ذخیره كنند كه اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به آنها اختصاص می یابد تا این سدها تا پایان سال 98 تكمیل شوند.

وی خاطرنشان كرد: در حوزه سدهای بزرگ نیز سد سرنی میناب در صورت بارندگی مناسب امسال آبگیری خواهد داشت و از ظرفیت سد جگین نیز استفاده می شود و همچنین احداث سد گابریك نیز پیگیری خواهد شد.

استاندار هرمزگان با بیان اینكه اجرای این پروژه ها نشان دهنده توجه دولت برای تامین و پایداری آب شرب و كشاورزی در هرمزگان است، اظهار داشت: راه اندازی آب شیرین كن ها نیز دیگر برنامه دولت برای تامین آب در هرمزگان است و در این راستا فاز نخست آب شیرین كن بندرعباس در نیمه اول مرداد تكمیل می شود و پس از دو هفته راه اندازی آزمایشی، فاز نخست این آب شیرین كن با ظرفیت 20 هزار متر مكعب تا پایان مرداد ماه سال جاری به صورت رسمی افتتاح و آب تولیدی آن وارد شبكه خواهد شد.

همتی به طرح تصفیه پساب فاضلاب بندرعباس در راستای كاهش ورود فاضلاب به دریا اشاره كرد و گفت: پس از تصویب طرح خرید تضمینی پساب تصفیه شده فاضلاب بندرعباس از سوی دولت كه در سفر رئیس جمهوری به هرمزگان انجام شد، سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه با جدیت بیشتر مشغول به كار شد و هم اكنون با تصفیه پساب فاضلاب، درجه آلودگی پسابی كه در بندرعباس وارد دریا می شود به میزان 60 درصد كاهش یافته است.

همتی استاندار هرمزگان در پایان اضافه كرد: مقرر شده بخشی از این پساب جهت آبیاری فضای سبز در اختیار شهرداری بندرعباس قرار گیرد و بخش دیگری نیز جهت استفاده صنایع غرب بندرعباس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها