13

مهر

1403


اجتماعی

20 مرداد 1397 08:17 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی -  صدف محمودی:   عکس: محمد کرمی مراسم گرامی‌داشت روز خبرنگار از سوی خانه‌ی مطبوعات در بندرعباس برگزار ‌شد و برگزیدگان «جشنواره مطبوعات و رسانه‌های هرمزگان» هم معرفی شدند.

خبرنگاران روزنامه صبح ساحل با کسب هشت مقام در بخش های مختلف در این مراسم خوش درخشیدند. این جشنواره در بخش‌های «یادداشت و سرمقاله»، «گزارش خبری»،«عکس خبری»،«طنز»، «مصاحبه»، «خبر»، «تیتر»، «صفحه‌آرایی و فرهنگ شهروندی» برگزار شد و در این مراسم برگزیدگان هربخش جداگانه معرفی  شدند.  

در بخش یادداشت و سرمقاله محمد خدا کریمی  موفق به کسب مقام دوم در بخش گزارش خبری و مصاحبه صدف محمودی موفق به کسب مقام دوم وسوم، در بخش خبر اعظم رام موفق به کسب مقام اول و محمود رئیسی مقام سوم شدند ، در بخش  عکس نیز عبد قاسمی از ماهنامه ساحل بانو «ضمیمه روزنامه صبح ساحل» مقام سوم را کسب کرد  و در بخش فرهنگ شهروندی و یادداشت و سرمقاله مرضیه محب رسول آثارش مقام سوم و شایسته تقدیر اعلام شدند.

گفتنی است داوری آثار این جشنواره را «سیدرضا هاشمی‌زاده، خلیل درخورد، عبدالحسین رضوانی و حسن بردال» برعهده داشته‌اند.

دکتر فریدون همتی در آئین بزرگداشت روز خبرنگار در استان هرمزگان با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید محمود صارمی و دیگر شهدای خبرنگار، عنوان کرد: به برکت خون مطهر شهید صارمی روز خبرنگار شکل گرفت و نام این شهید بزرگوار هر سال زنده است.

وی ادامه داد: نقش خبرنگاران در طول انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس بسیار برجسته بوده است و در آن دوران با تلاش اصحاب رسانه مردم از وقایع جبهه ها اطلاع می یافتند که این کار خبرنگاران موجب می شد جوانان ایران اسلامی از سراسر کشور عازم جبهه های جنگ شوند و مردم خود را در دفاع مقدس سهیم می دانستند.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه نقش خبرنگاران در بیداری و آگاهی بخشی به جامعه بی بدیل است، افزود: جامعه خبری به افکار عمومی شکل می دهد و با کار خود افکار عمومی را در موضوعات مختلف بسیج می کند و پویایی جامعه به رشد افکار عمومی وابسته است.

همتی با بیان اینکه کار خبرنگاران تعطیل پذیر نیست و خبرنگاران بین جامعه و رویدادها ارتباط برقرار می کنند، تصریح کرد: با تکنولوژی های جدید شرایط جامعه متفاوت از گذشته است و هیچ پدیده و اتفاقی پنهان نمی ماند و فضای مجازی کاری کرده که همه در کمترین زمان از موضوعات مطلع می شوند.

وی گفت: امروز در جامعه آزاد ایران زندگی می کنیم که انتقادات مختلف در موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توسط رسانه ها مطرح می شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان جایگاه خبرنگاران را بسیار رفیع و مهم دانست و بیان داشت: باید شرایطی فراهم کنیم که خبرنگاران آزادانه به تولید و انتشار محتوا بپردازند اما این حجم از تولید محتوا باید به شکلی هدایت شود که جامعه دچار آسیب نشود.

همتی تاکید کرد: در حرفه حساس و تاثیرگذار خبرنگاری باید اخلاق حرفه ای را مد نظر داشته باشیم و اگر همه ما در چارچوب اخلاق حرفه ای اقدام کنیم، حتما به اهداف مورد نظر خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه رسانه ها و خبرنگاران پرچم آگاهی بخشی و بیداری جامعه را به دست دارند، خاطرنشان کرد: خبرنگاران شرایطی را به وجود آورده اند که جامعه در یک اتاق شیشه ای قابل رویت قرار گرفته است.

استاندار هرمزگان با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان خبرنگاران در این مراسم، اظهار داشت: در بحث مسکن خبرنگاران اگر مجموعه های صنفی خبرنگاران پای کار باشند، آمادگی داریم زمین و تسهیلات ارزان قیمت اختصاص دهیم تا خبرنگاران استان بدون مسکن نباشند.

همتی اضافه کرد: در زمینه چاپخانه نیز آمادگی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و اختصاص کمک های فنی و اعتباری را داریم تا چاپخانه مناسبی در استان هرمزگان احداث شود.

وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان باید بحث بیمه خبرنگاران استان را به طور جدی پیگیری کند تا مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون شکایت برخی دستگاه های اجرایی استان از خبرنگاران، عنوان کرد: مدیران استان به تبعیت از سیاست دکتر روحانی رئیس جمهوری نباید از خبرنگاران شکایت کنند و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری باید بخشنامه ای به تمامی ادارات استان صادر کند تا ادارات از رسانه ها و خبرنگاران شکایت نکنند.

همتی افزود: خبرنگاران را به تقوای کاری و مدیران را به تقوای صبر و حوصله دعوت می کنم تا با این تحمل و نگاه دلسوزانه به کار، مشکلی میان مجموعه خبرنگاران و مدیران وجود نداشته باشد.

وی به بدهی دستگاه های اجرایی به رسانه ها اشاره کرد و گفت: دستگاه های اجرایی استان هرمزگان موظف هستند به صورت ماهانه با رسانه ها تسویه حساب و مطالبات آنها را پرداخت کنند.استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه رسانه ها باید مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند، بیان داشت: تلاش می کنیم اگر قوانین اجازه دهد سالانه کمک های بلاعوض به رسانه های استان داشته باشیم.

همتی با بیان اینکه همه خبرنگاران و رسانه ها نورچشم ما هستند و همه آنها را دلسوز می دانیم، اظهار داشت: ما مدیران وظیفه داریم از خبرنگاران تشکر کنیم و از زحمات و تلاش های تمامی خبرنگاران استان هرمزگان قدردانی می نمایم.

وی یادآور شد: خبرنگاران در مسیر خدمت با احساس وظیفه کار می کنند و باید جایگاه، اهمیت و اثرکاری خبرنگاران را به معنای حقیقی قبول کنیم.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این آیین اظهار داشت: 17 مرداد یادآور وظیفه سنگین اصحاب رسانه است که سال ها در عرصه اطلاع رسانی با هدف آگاهی بخشی به جامعه قدم در این مسیر گذاشتند. 

علی بندرعباسی غلامی رعایت صداقت و امانتداری را دو ویژگی مهم خبرنگاران برشمرد و ادامه داد: گرایش های فکری و حب و بغض ها نباید در انجام این رسالت خطیر تاثیرگذار باشد.

وی گفت: اخبار و گزارش های منتشر شده از سوی خبرنگاران تاثیر مستقیم بر روان افراد جامعه دارد و این نشان دهنده حرفه خبرنگاری است. 

بندرعباسی غلامی از خبرنگاری به عنوان یکی از شغل های سخت در جامعه یاد کرد و ادامه داد: فعالان این عرصه از زمان جمع آوری محتوا تا انعکاس آن با استرس مواجه هستند و تا مدت ها این نگرانی ها با آن ها همراه است. 

مدیرعامل خانه مطبوعات هرمزگان نیز در این آیین بیان داشت: اجرا نشدن قانون تعرفه ها از سوی مسوولان استان هرمزگان ظلم مضاعفی به جامعه مطبوعاتی محلی است و به تعطیلی روزنامه ها سرعت می بخشد. 

معصومه قاسمی ابراز داشت: با اعتقاد به این که جامعه خبری این استان نیازمند یک تحول اساسی برای ایجاد رقابت، انگیزه و تولید محتوا بود، جشنواره های مطبوعات و خبرگزاری ها را برگزار کردیم که 198 اثر به دبیرخانه ارسال شد.

 وی افزود: برگزاری دوره های آمورشی، حضور 13 رسانه در نمایشگاه مطبوعات و اعزام 30 خبرنگار به نمایشگاه بین المللی مطبوعات، برگزاری نمایشگاه مطبوعات استانی همزمان با نمایشگاه کتاب و حضور 17 رسانه در این نمایشگاه و اختصاص مکان مستقل خانه مطبوعات بعد از 13 سال تاسیس، بخشی از فعالیت های یکساله خانه مطبوعات هرمزگان است.

دیدگاه ها (0)
img