اولین نشست از سلسله نشست های “مرداد در مرداد”

مناقشه‌ای در باب استقلال



صبح ساحل ، هنری -  صدف محمودی:مرداد در مرداد عنوان سلسه نشست هایی است بر مبنای دیالوگ درباره مسائل پیش رو و چالش های حاضر در هنرهای تصویری معماری و جامعه.

 

در این فرصت زمانی با حضور هنرمندانی که صاحب تفکر و تاثیرگذاری در فضای جغرافیایی زیست خود هستند موضوعاتی به بحث و تبادل فکری گذاشته خواهد شد، این نشست ها شروعی ست برای نقد وضعیت هنر در قبال مردم، جامعه و چگونگی ارتباطی موثر مدیوم های بصری با پیرامون خود، همچنین ایجاد بستری برای چالش درباره آنچه تا کنون تجربه شده است، قرار است میز گفت و گوی این مباحث با حضور مخاطبان و شرکت آن ها در گفت و گو شکل چند سویه به خود بگیرد. این گفت و گوها در قالب 6 عنوان 1) گرافیک 2) نقاشی 3) هنرجدید 4)هنر و جامعه5) عکاسی6) معماری مرداد ماه در گالری مرداد برگزار می گردد.

 

به گزارش صبح ساحل  اولین نشست از این سلسله نشست ها که در گالری مرداد برگزار شد گفت و گویی با میزبانی بهروز عباسی با دو صاحب نظر در زمینه گرافیک حسن بردال و خیام مویدی بود. عنوان این نشست مناقشه ای در باب استقلال بود که طی آن حسن بردال و خیام مویدی در حوزه های مختلف در گرافیک به گفت و گو پرداختند. 

 

خیام مویدی در این خصوص عنوان کرد: گرافیک با صنعت و انقلاب صنعتی در دنیا به وجود آمده است، صد سال هم نیست که دانشی به اسم گرافیک در جهان شکل گرفته، سوال این جاست که آیا گرافیک هنر است یا خیر؟ که هم می تواند هنر باشد و هم نباشد، برای مثال معماری و گرافیک شباهت های بسیاری به هم دارند، ممکن است اثر معمارانه ای خلق کنیم که به علت جذابیت بالای آن نام هنر را بتوان بر آن گذاشت، در گرافیک هم همین است، اما بسیاری از طراحان گرافیک آثاری را تولید می کنند که نمی توان نام هنر را روی آن ها گذاشت. 

 

حسن بردال در تکمیل گفته های خیام مویدی بیان کرد: از اوایل دهه هشتاد که وبلاگ ها در بندرعباس همه گیر شدند گرافیک هم جدی تر شد و این امر به دلیل حضور فضای مجازی پررنگ تر شد، اینترنت باعث شد نسل تازه اشتیاقش برای دیده شدن بیشتر شود و کم کم به سمت تخصصی شدن پیش رفت، گرافیک  شاخه های مختلفی مانند هنری یا تجاری دارد که باید تخصصی در هر یک از این زمینه ها فعالیت کرد چرا که تخصصی کار کردن به افراد هویت می دهد. 

 

گرافیست هم مانند سایر هنرمندان به دنبال درک شدن است، گرافیک ویژگی هایی دارد که سایر انواع هنر آن ها را ندارند، مانند سر و کار داشتن با کامپیوتر، که افراد بسیاری خود را صاحب نظر می دانند و سفارش دهندگان نباید چندان در کار گرافیست ها دخالت کنند، چرا که وقتی شخصی از من کاری می خواهد که پایین تر از آن چیزی ست که من می توانم ارائه دهم، من روی کار خودم پافشاری می کنم، پیشتر خیلی وقت ها طرح ها اجرا نمی شد اما اکنون من تنها با 10، 12 نفر همکاری می کنم که زبان یکدیگر را بلدیم. اما یک گرافیست برای سفارش دهنده باید شناخت ایجاد کند. 

 

خیام مویدی ادامه داد: برای توجیه آن چه که سفارش دهنده می خواهد باید راهکار پیدا کرد، تفاوت زیادی میان اپراتور گرافیک و طراح وجود دارد نباید به سفارش دهنده اجازه داد که مانند یک اپراتور به طراح نگاه کند، اما با این حال نمی توان دیکتاتورانه برخورد کرد، باید توجه سفارش دهنده را با دلیل و منطق جلب کرد، تفاوت گرافیک با دیگر هنر ها این است که شما با نقاشی ارتباط برقرار می کنید اما در کار گرافیکی طرح باید ارتباط برقرار کند، به عنوان مثال پوستر خودش رسانه است و باید این قابلیت را داشته باشد. 

 

در کار تجاری ابتدا باید مخاطب سنجی کرد و باید بدانیم که چه تاثیری قرار است بر مخاطب بگذاریم، در کارهای فرهنگی نیز همین امر صادق است، پوستر شناسنامه کار هنری ست، ایده پردازی روش های متفاوتی دارد، باید دید مخاطب کیست و چه می خواهد. برای شناخت باید ورای آن موضوع را دید. 

 

حسن بردال در خصوص استفاده از المان های بومی توضیح داد: این که می گویند المان ها تکراری شده درست نیست چراکه مشکل از تکراری بودن المان ها نیست، مشکل از نگاه تکراری به آن هاست، سفارش دهنده قرار نیست به اندازه طراح اطلاعات در اختیار داشته باشد، من طراح می شنوم و آن ها را به عنوان  معیار در نظر می گیرم اما در نهایت کار خودم را انجام می دهم، قطعا کاری که من طراح انجام می دهم بهتر و با کیفیت تر از کاری ست که سفارش دهنده می خواهد و هرکسی کار بهتر را ترجیح می دهد، مثلا اگر قرار باشد نخل حتما در کار گنجانده شود باید با خلاقیت آن را بگنجانیم. 

 

خیام مویدی در رابطه با تحول گرافیک در ایران بیان کرد: در ایران و در زمان انقلاب طرح ها شعار زده و ایده گرایی صفر بود اما در دهه هفتاد بود که گرافیک ایران متحول شد و این تحول با نوآوری رضا عابدینی همراه بود، اکنون هیچ طراح گرافیکی در ایران نیست که از او متاثر نباشد، اما در هرمزگان وضعیت به گونه دیگری ست در هرمزگان متاسفانه پیشینه نداشتیم و نسل اول گرافیست ها من و حسن بردال هستیم، همین می شود که آموزش در اینجا ضعیف است اگرچه که سیستم آموزشی خود دارای مشکل است.در پایان این نشست حاضرین در جلسه با طرح سوالات خود با میزبانان به گفت و گو پرداختند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها