13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

22 مرداد 1397 08:00 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - حجت حاجی زاده :ترانه های روایی در هرمزگان جایگاه ویژه و وجهه ی مردمی بسیار پررنگی دارند در آثار موسیقی نصرک تا ترانه سرایان جزیره، فراوان از این نمونه ها موجود است.

ترانه هایی که محصور زمان و مکان هستند از رویدادی خاص حکایت می کنند و همین باعث می شود که به واقعیت نزدیک و عامه پسند شوند، ورد زبان مردم شده و سالها ماندگار بمانند.

 ترانه مش احمد از قنبر راستگو نوازنده ی چیره دست ساز جفتی و خواننده ی آوازهای محلی هرمزگان نیز از همین جنس است. زبان عامیانه و گفتاری از جمله عوامل موثر در پیوند بین این ترانه و عامه ی مردم است.

در این ترانه به جای توصیف معمول حال عاشق و معشوق، در واقع برشی از زندگی فردی به نام مش احمد حکایت می کند. حکایت مش احمد نه پیچیده است و نه نکته ای در خور تامل با خود دارد اما چرایی این ارتباط سریع و فراگیری این ترانه در میان نوجوانان، خود نیز مورد پرسش است. 

 مش احمد یک قصه ست، قصه ای که همچنان همان حس و ویژگی بارز موسیقی هرمزگان را به بار می کشد یعنی کلام حزین و موسیقی شاد.

 مش احمد قصه ای تراِژیک، انعکاس رنج و محنت اما به غایت فرح بخش است که غم و حزن در باطن را با صدای شور انگیز جفتی و ریتم جنوب نهان می کند. کار و تلاش و زحمت و شکست و مرگ همه به موازات یکدیگر اشاره شده اند چه آن جا که در ابتدا از کوشش و جریان زندگی آدمها می گوید و چه آن جا که پیرمرد قصه از زحمت و دردسر تر و خیس می شود و چه آن جا که دلش از فقدان عزیزی به درد می آید. 

دیدگاه ها (0)
img