14

مهر

1403


اجتماعی

24 مرداد 1397 07:56 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - بندرعباس با دارا بودن بیش از ۲۵ کیلومتر نوار ساحلی همواره میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور بوده؛ اما آن چیزی که در چند سال اخیر تبدیل به چالشی برای شهروندان بندری و گردشگران شده؛ افزایش مراکز عرضه قلیان در ساحل است.

دریا یکی از منحصر به فرد ترین مکان ها برای رسیدن به سلامت جسمی و روانی است و دانشمندان معتقدند دریا باعث فعال شدن کورتکس قدامی مغز، تولید یون منفی، پایین آوردن سطح هورمون استرس کورتیزول و سطح صاف و مسطح آن باعث آرامش افراد می شود.

در دنیای پر هیاهو زندگی روزمره امروزی ساحل دریا یکی از نقاط دنج برای رسیدن به آرامش روحی و روانی افراد به شمار می رود و صدای طنین انداز امواج در ساحل لذتی فراموش نشدنی در فرد ایجاد می کند.

نور طبیعی خورشید، شن و ماسه های مرطوب در کنار ساحل علاوه بر سلامت جسم و روان مکانی جذاب برای اوقات فراغت بزرگسالان و تخلیه انرژی کودکان است.

بندرعباس با دارا بودن بیش از ۲۵ کیلومتر نوار ساحلی همواره میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور بوده؛ اما آن چیزی که در چند سال اخیر تبدیل به چالشی برای شهروندان بندری و گردشگران شده؛ افزایش مراکز عرضه قلیان در ساحل است.

مصرف قلیان به دنبال خود ضررهایی از جمله بیماری های ریوی، انواع سرطان ها و ناهنجاری ها دارد و تحقیقات کارشناسان نشان می دهد که مضرات دود قلیان ۱۰برابر دود سیگار است.

در گدشته قلیان تنها به شکل سنتی در قهوه خانه ها مصرف می شد و معمولا مورد استفاده افراد میانسال بود؛  اما در حال حاضر قلیان به عنوان امری سرگرم کننده دامن گیر جوانان شده و جوانان با در دسترس بودند آن در همه مکان ها از جمله ساحل از روی کنجکاوی به سمت و سوی آن می روند.

سیگار و قلیان دروازه و زمینه ای برای ورود به اعتیاد بوده و فعالیت آزادانه مراکز عرضه قلیان در ساحل بندرعباس باعث ایجاد حس کنجکاوی نوجوانان و جوانان برای مصرف آن در نتیجه زمینه ای برای معتاد شدن آنها فراهم می شود.

 دود قلیان ساحل بندرعباس را فرا گرفته است

زهرا شجاعی، یکی از شهروندان ساکن بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: ساحل دریا یکی از بهترین مکان هاست که در آن به دور از مشکلات و هیاهوی زندگی روزمره می توان به آرامش رسید.

این شهروند ادامه داد: متاسفانه ساحل بندرعباس را دود قلیان فرا گرفته و افراد دارای حساسیت های تنفسی دودهای قلیان نمی گذارد آزادانه انها از ساحل لذت ببرند.

شجاعی با بیان اینکه بوفه ها و مراکز گردشگری زیبایی در ساحل بندرعباس وجود ندارد، عنوان کرد: زمانی که همراه با خانواده خود برای گذراندن لحاظی سرشار از آرامش به ساحل می آییم تنها با دود های قلیان مواجهه می شویم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم که مسئولان استان فکری به حال این دودهای سرطان زا که فضای ساحل را فرا گرفته داشته باشند و با برخوردی انقلابی و هماهنگی سازمان ها با یکدیگر این مراکز را جمع آوری کنند.

 ساحل بندرعباس 

مامنی برای عرضه دودهای سرطان زا

عبدالرضا مریدی، دیگر شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمزاظهار کرد: ساحل بندرعباس به جای اینکه مامنی امن برای گذراندن اوقات فراغت خانواده باشد مامنی برای عرضه قلیان شده است.

این شهروند تصریح کرد: مراکز عرضه قلیان عاملی تحریک بر انگیز برای جوانان است و نوجوانان و جوانان از روی کنجکاوی به سمت و سوی آن کشیده می شوند و این خود باعث ورود آنها به دیگر مواد مخرب است.

مریدی با بیان اینکه مواد سمی موجود در قلیان ها بیشتر از دود سیگار ضرر دارد، عنوان کرد:  باید همه شهروندان از این موضوع مطلع شوند و مسئولان هم باید نسبت به آگاهی دادن به مردم و جمع آوری قلیان اقدام کنند.وی ادامه داد: سرطان ریه، سرطان لب و حنجره، سرطان مری و معده، زخم های گوارشی از جمله سوغات هایی است که مصرف قلیان به دنبال دارد.

این شهروند خاطر نشان کرد: حرکتی انقلابی، همکاری  و همدلی ارگان ها و سازمان ها استان نیاز است تا  این مراکز متعدد قلیان که زیبایی را در ساحل به یغما برده است،جمع آوری شود./هرمز

دیدگاه ها (0)
img