آمار تکان‌دهنده از بحران منابع آب در 5 استان؛

افت ۹۵ درصدی ورودی آب به سدهای استان هرمزگان



صبح ساحل ، اقتصادی - براساس ارزیابی صورت گرفته پنج استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر در سال آبی جاری بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در حالی به روزهای پایانی سال آبی جاری نزدیک شده‌ایم که افت بی‌سابقه بارندگی‌های امسال کشور در طی نیم قرن اخیر موجب شده است تا برخی از استان‌های جنوبی کشور با کاهش بی‌سابقه نزولات جوی مواجه شوند و تابستان امسال را با تنش آبی ویژه‌ای ‌سپری کنند.

با توجه به اینکه براساس الگوی بارندگی کشور تا ماه‌های مهر و آبان نیز غالبا بارش جدی در کشور نخواهیم داشت بنابراین اطلاع از وضعیت کنونی مناطق دارای تنش آبی برای مراقبت و مدیریت از منابع حداقلی موجود از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه وضعیت منابع آبی پنج استانی که بدترین شرایط بارندگی را در سال آبی جاری تجربه کرده‌اند آورده شده است. 

حجم بارش‌های استان هرمزگان از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تاکنون به ۶۴ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با ۲۵۸ میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش ۷۵ درصدی نسبت به سال پیش داشته و در مقایسه با مدت متوسط دراز مدت هم افت ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان آب‌های استان نیز با افت محسوسی روبه‌رو شده و به طبع آن سدهای استان نیز با کاهش بی سابقه ورودی آب به مخزن مواجه شوند.

بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای سه گانه استان هرمزگان(شمیل و نیان، استقلال و جگین) حکایت از افت ۹۵ درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای هرمزگان از ابتدای سال آبی تاکنون به ۱۷ میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود ۳۴۵ میلیون مترمکعب بوده است.

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای سه گانه استان هرمزگان ۱۳۱ میلیون مترمکعب بوده و ۷۶ درصد حجم این سدها نیز خالی است.کاهش بارش‌ها و به موجب آن افت ورود روان آب‌ها باعث شده تا مخازن استان با ذخیره آب ۲۸۶ میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله داشته باشند و افت ۵۴ درصدی منابع آبی ذخیره شده را نسبت به سال پیش تجربه کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها