13

مهر

1403


فرهنگی و هنری

17 شهریور 1397 08:18 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری -  صدف محمودی :تا کنون تبعیض های فراوان در اکران فیلم ها رخ می داد که اغلب به ضرر سینماگران مستقل تمام می شد تبعیض هایی که ناشی از حضور مافیایی قدرتمند در این حوزه بود.

 این داستان در سال های اخیر در تهران و دیگر شهرهای ایران تکرار شده است، مدیر سینمای ستاره شهر بندرعباس نیز می گوید در  یک سال و نیم اخیر تبعیض های فراوانی را در اکران فیلم ها شاهد بودیم این یعنی مافیای فیلم بر سینمای هرمزگان نیز چنبره انداخته بود.

 به گزارش صبح ساحل به نقل از سینماورزان در تازه ترین انتخابات کانون پخش کنندگان سینمای ایران، این چهره هایی مستقل بودند که با حمایت ده ها شرکت پخش مستقل توانستند به هیأت مرکزی شورا راه یابند؛ حضور مستقلان در شورای مرکزی کانون پخش و حذف رییس یک شرکت مافیایی و شرکایش از کانون، پیامی مستقیم بود از جانب طیف مستقل به سران مافیا که در دوران شفافیت نمیتوان با توسل به روابط مافیایی، به تاراج سالن و سانس ادامه داد.

اولین واکنش مافیا به انتخابات کانون پخش کنندگان هم واکنشی کاملا تهاجمی بوده و آن طور که رسانه هایی مستقل همچون «سینمامخاطب» و «سیمانما» گزارش داده اند تنها چهار روز بعد از برگزاری انتخابات، طیف مافیایی پخش قصد ورود بی مجوز به دفتر کانون پخش را داشته اند که به خاطر حضور نیروی انتظامی موفق به این کار نشده اند.

«سیمانما» در خبری کوتاه درباره ماجرا آورده است: خودسری رییس یک شرکت پخش مافیایی و رفقایش برای ورود بی هماهنگی به دفتر کانون پخش با واکنش نیروی انتظامی مواجه شد! این خودسری بعد از حذف مافیا و شرکایش از شورای مرکزی کانون پخش کنندگان رخ داده!«سینمامخاطب» در این باره نوشته است: به دنبال شکست سنگین در انتخابات کانون پخش کنندگان، سردسته یک شرکت پخش مافیایی و شرکایی که یکی از آنها به حیات خلوت اکران فیلمهای یک متهم اقتصادی بدل شده(!) قصد باز کردن قفل در کانون و ورود به آن را داشتند اما با دخالت نیروی انتظامی از این کار بازماندند! تبعیض وارده بر ده ها شرکت پخش مستقل از سوی مافیای پخش که منجر به عدم تخصیص سالنهای کافی به مستقلان شده در نهایت با اتحاد مستقلان و پیروزی در انتخابات اخیر کانون پخش کنندگان مواجه شد.

مافیا و شرکایش به جای آن که به انتخاب حداکثری اعضای کانون احترام گذاشته و در جهت تعامل برای ایجاد عدالت در اکران حرکت کنند کوشیدند با ادعای صدور دستور نظارتی، بی هماهنگی شورای مرکزی وارد کانون شوند که نتوانستند.

حالا باید منتظر ماند و دید عاقبت مافیا و شرکایش چه خواهد شد؟ آیا به انتخاب همکاران احترام گذاشته و شورای مرکزی تازه را به رسمیت خواهند شناخت یا کار را به جایی میرسانند که تقابلات به اوج خود برسد؟

در همین باره با احمد اسفندنیا مدیر سینما ستاره شهر گفت و گویی داشتیم که  وی در این باره عنوان کرد: یک سال و نیم پیش بندرعباس تنها یک سینما داشت و مافیای اکران تنها با آن سینما همکاری می کرد و از روزی که ما شروع به کار کردیم آن ها احساس خطر کردند و رسما کمر بستند تا ما را از پای در بیارودند.

این یعنی به ما فیلم نمی دادند و وقتی می گفتیم فیلمی را می خواهیم می گفتند نمی دهیم!آن هم بدون هیچ توضیحی. 

در این میان ما آسیب جدی دیدیم چند بار سعی کردیم از طریق اداره کل ارشاد استان هرمزگان پی گیر باشیم که متاسفانه هیچ کمکی نکردند.

بنده در ظرف یک سال و نیم اخیر بالای ده بار حضورا به تهران سفر کردم و با مراجعه به کانون پخش که مافیا در همان کانون پخش بود درخواست دادم و کتبا شکایت نامه نوشتم اما اثری نکرد.

می گفتند فیلم خودش است دوست ندارد به سینمای شما بدهد! اگرچه که آن ها مالک فیلم ها نیستند و شرکت پخش تنها حکم یک واسطه را دارد فیلم برای تهیه کننده و کارگردان است اما می گفتند دست این افراد است و دوست ندارند به شما فیلم بدهند!

 ما هرچه قدر می گفتیم این فیلم با پول مردم ساخته شده اگر به ما یا سینماهای دیگر ندهید پس به چه کسی می خواهید بدهید؟ بعدا فهمیدیم که به دلیل مسائل مافیایی فروش برایشان مهم نیست مهم این است که مافیا چنبره را انداخته باشد. این مافیا نه تنها شرکت های پخش مستقل را مورد هدف قرار داده بود بلکه بر سینما ها هم اجحاف می کرد. 

پس از آن به وزارت خانه مراجعه کردیم، شکایت کردیم و بعد از دو سه ماه سرگردانی هیچ پاسخی به ما ندادند و متوجه شدیم که با وزارت خانه هم دستشان با آن ها در یک کاسه بود.

روش شان این بود که فیلم های درجه دو و سه را برای رد گم کنی به ما می دادند. نه تنها فیلم های درجه یک خودشان بلکه فیلم های درجه یک شرکت های دیگر را نیز نمی دادند. 

در این یک سال و نیم اخیر بسیار اذیت شدیم امیدواریم با حضور سینمای مستقل این انحصارطلبی برداشته شود. البته که  اکنون هم انحصار کردند. من  به اداره ارشاد هرمزگان شکایت کردم اما اداره ارشاد به تهران ارجاع داده است.

در شکایتم قوانین را آورده ام که در ماده دو رسما نوشته شده "جلوگیری از انحصارطلبی به هر شکل ممکن" و وزارت خانه می گوید این قوانین برای تهران است و شامل شهرستان ها نمی شود خب پس قوانین شهرستان تان کجاست؟ اگر قوانین ندارد تکلیف چیست این بدین معناست که وزارت خانه از مافیا حمایت می کند وگرنه این جواب نیست! 

من شخصا  سعی کردم جلوی آن ها بایستم اگرچه که این وظیفه اداره ارشاد هرمزگان است. اما متاسفانه آن ها از زیر این قضیه شانه خالی کردند و ابراز عجز می کردند این درحالی ست که مجوزمان توسط این افراد صادر می شود.

اداره ارشاد اینجا به راحتی می توانست اوضاع را کنترل کند چرا که اداره ارشاد قرارداد را می دید و رسما در قرارداد قید شده بود که این فیلم فقط در یک سینما پخش شود! مشخصا اداره ارشاد می توانست این قرارداد را طبق همان قانون باطل اعلام کند اما آن ها حاضر به کمک نشدند. در هرمزگان تنها سه تا سینما داریم و من می خواستم دست این مافیا از این استان قطع شود.

اما در بسیاری از مواقع اداره ارشاد من را می ترساند و می گفت این کارا ها رنکن بلا سرت می آورند! من می گفتم اگر قرار بود من از این چیزها بترسم الان باید در بازار میگو میگ پاک می کردم و مدیر اینجا نبودم... اگر قرار بر ضرر دادن است ضررش را من می دهم حتی اگر منفعت مالی، فرهنگی و اعتبارم زیر سوال برود باز هم می ایستم چرا که این اعتبار را به خاطر ایستادن به دست آورده ام.

به عنوان مثال برای اکران فیلم مصادره بسیار اصرار کردم متاسفانه آن را به ما  این اجازه را نداند، از تهیه کننده و کارگردان که زمان پخش فیلم در جشنواره اینجا حضور داشتند کمک خواستیم آن ها هم با ما آمدند اما باز هم ندادند و گفتند فیلم تگزاس را می دهیم که باز هم ندادند.

با فشارهای زیاد تنها وعده وعید می دادند. بابت  اکران فیلم هزارپا چهار پنج فیلم مانند آیینه بغل، تگزاس و مصادره قربانی شد. 

این ها فیلم هایی هستند که گیشه را پر می کنند ما برای سینمادوستان فیلم های اجتماعی می آوریم اما کفاف هزینه ما را نمی دهد، پس مجبوریم چند فیلم عامه پسند بیاوریم تا بتوانیم جبران فیلم های فرهنگی و هنری و هنر و تجربه را بکنیم. 

به عنوان مثال فیلم های سینمای هنر و تجربه را اکران کردیم که کسی استقبال  نکرد. اگر فیلم های پرفروش را به ما ندهند باید در این سینما را تخته کرد. 

حال با وجود تغیرات به وجود آمده امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و دست مافیای فیلم برای همیشه از استان هرمزگان و کل ایران کوتاه شود. 

 

 

 

 

دیدگاه ها (0)
img