12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

03 مهر 1397 07:58 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - صنایع دستی دریایی هرمزگان یکی از محبوبترین هنرهای بومی ساحلنشینان است که با وجود پشتکار فراوان فعالان این عرصه در سایه اهمال کاری و کم توجهی مسئولان این صنعت منحصر بفرد تاکنون نتوانسته به جایگاه مطلوبی برسد.

به گزارش هرمز؛استان هرمزگان با برخورداری از ۹۰۰کیلومتر نوار ساحلی و موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی دریای خلیج فارس موجب شده تا این نقطه زیستگاه گونه های منتوعی از آبزیان و موجودات دریایی باشد که برای رهایی از تلاتم اقیانوس ها و دریاهای خروشان به این نقطه امن و آرام پناه آورده اند.

گونه های منحصر به فرد و زیبای آّبزیان در آب های خلیج فارس موجب شده تا سرتاسر دریای هرمزگان به کلکسیونی از رنگ و زیبایی ها تبدیل شود و ساحل استان به آکورایومی پهناور و منحصر به فرد مبدل شود.

مردم هرمزگان از دیرباز به واسطه صیادی و ماهی گیری بسیاری از گونه های دریایی را که مصرف خوراکی ندارند را هم با خود به خانه می بردند و پس از فراوری به عنوان وسایل دکوری و تزئیناتی از آن استفاده می کنند.

گوشه گوشه زندگی بومیان هرمزگان نشانی از دریا دارد که ایجاد صنایع دستی و هنری نشات گرفته از دریا مصداق فرهنگ ساحل نشینی است؛گونه های دریایی به واسطه چشم نوازی و زیبایی خارق العاده محدویت های سن و جنس را در نوردیده، زن و مرد، پیر و جوان در این زمینه فعالیت دارند شاید بتوان مهم ترین عامل پیداش صنایع دستی دریایی را صیادانی دانست که آبزیان را با خود به ساحل می آوردند و زمینه خلق هنری منحصر به فرد شوند.

هنرمندان خوش ذوق بندری با استفاده از انواع صدف ها، مرجان ها و آبزیان کوچک و بزرگ  به تولید انواع زیورآلات، تاکسی درمی ماهیان و اشیاء تزیینی می سازند که طرفداران بسیاری دارد همچنین با توسعه این هنر می توان زمینه صادرات آن را فراهم کرد.

ورود صنایع دستی مشابه بومیان هرمزگان و کالاهای بی کیفیت چینی به این عرصه به طور قابل ملاحضه ای هنر صنایع دستی دریایی را تحت الشعاع قرار داده و انزوای هنرمندان را موجب شده است.

جزیره قشم، هرمز و بندرعباس مهم ترین کانون های تولید صنایع دستی دریایی در هرمزگان به شمار می روند که اقشار مختلف جامعه را به همت گماشته اما گمنامی و بی توجهی ها به این هنر آباد اجدادی موجب شده تا بیش از پیش به انزوا رانده شود.

باتوجه به جایگاه ویژه صنایع دستی در خلق ثروت می توان با حمایت از فعالان این عرصه زمینه حداکثری درآمدزایی ملی را فراهم کرد اما این فرصت بالقوه به واسطه بی توجهی های مسئولان وقت مسکوت مانده است.

اشکان مختاری، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با بیان اینکه صنایع دستی دریایی یکی از مهممترین و پشرفترین صنایع دستی هرمزگان محسوب می شود که عمده فعالیت آن در رشته تراش کاری صدف است،اظهار کرد: یکی از پر فروش ترین و گران ترین صنایع دستی استان صنایع دستی دریایی است که زنان و مردان هرمزگان با استفاده از صدف های بی جان در حاشیه ساحل، تابلوهای بسیار زیبا، گل مو ، حیوانات افسانه و طبیعت ایجاد می کنند.

مختاری گفت: هر ساله بیش از ۱۵۰ هنر جو در کارگاه ها و تعاونی ها میراث فرهنگی تعلیم و آموزش می بینند و توجه ویژه ای در آموزش های تکمیلی صدف و صنایع دستی دریایی وجود دارد و چندین کارگاه در بحث تولید صنایع دستی دریایی وجود دارد که مهمترین آن کارگاه هنرمندان ضایعه نخایی هرمزگان است که با صدف های بی جان آثار فاخری را تولید می کنند.وی با تاکید بر اینکه هرمزگان پیشگام در حوزه صنایع دستی دریایی است، عنوان کرد: صنایع دستی دریایی یکی از پر مخاطب ترین صنایع دستی هم در داخل و هم خارج کشور است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: صنایع دستی دریایی علاوه بر تامین بازار های داخل کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه نیز صادر می شود.

مختاری با بیان اینکه با غرفه هایی که در زیر مجموعه اداره کل میراث و فرهنگی هستند و محصولات چینی می فروشند برخورد جدی می شود، اظهار کرد: صنایع دستی چینی ممکن است در کل کشور وجود داشته باشد ولی تاکید میراث فرهنگی کشور بر استفاده از صنایع دستی چینی در نمایشگاه ها و غرفه های صنایع دستی است.

دیدگاه ها (0)
img