13

مهر

1403


اجتماعی

04 مهر 1397 08:08 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - بیش از ۴۰درصد از جمعیت بندرعباس را حاشیه نشین ها تشکیل دادند و شهرستان هایی مانند خمیر، قشم و حاجی آباد میزبان بیشترین آمار جمعیت مهاجر را هرمزگان را در خود جای می دهند.

حاشیه نشینی معضل دیرینه و  تکراری مناطق شهری است که با پیشرفت جوامع بشری و گرایش روستانشینان به شهر نشین در گوشه کنار دنیا در حال پیشرفت است از این رو اقشار ضعیف و کم درآمدی که در شهرها و روستاهای محل زندگی خود امکان امرار معاش و تامین مایحتاج خود ندارند به امید بهبود روند زندگی به سمت مراکز استان ها و شهرهای برخوردار از امکانات روانه می شوند.

در سال های اخیر با بروز تنش های اقتصادی و بحران های اجتماعی همچنین مشکلات روستائیان در زمینه کشاورزی، دام پروری، خشکسالی های پی در پی و فقری که روز به روز بر آن افزوده می شود بر جمعیت حاشیه نشینان افزوده می شود که خود تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به ارمغان می آورد.

حاشیه نشین ها که در محدوده خارج از شهر و میان بیابان و کوه روزگار سر می کنند جزئی از جمعیت شهری محسوب می شوند که از ابتدایی ترین امکانات شهری محرومند و در چهاردیواری هایی از جنس چوب و سنگ،برگ درخت و پلاستیک  با کمترین امکانات رفاهی زندگی خود را در گرماگرم تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان سپری می کنند.

جمعیت حاشیه نشین های شهرستان بندرعباس در سال اخیر به تبعیت از بسیاری از نقاط کشور رو به افزایش است که به واسطه پیشرفت های اقتصادی و واژه های دهان پرکنی مانند دروازه تجارت بین الملل  باید منتظر روند رو به رشد مهاجرت این قشر از جامعه به پایتخت اقتصادی کشور بود.

براساس آمارها بیش از ۴۰درصد از جمعیت شهرستان بندرعباس را حاشیه نشین ها تشکیل دادند همچنین شهرستان هایی مانند بندرخمیر، قشم و حاجی آباد میزبان بیشترین آمار جمعیت مهاجر و حاشیه نشین می باشند.

اغلب حاشیه نشین ها را خانواده های جوان و پرجمعیتی تشکیل می دهد که جمعیت کودکان و نوزدان قابل ملاحضه ای را در خود گنجانده اند از این رو کودکان و نوجوانانی مناطق حاشیه نشین به شدت در معرض ارتکاب جرم و بزهکاری قرار دارند.

کودکان کار و دوره گردی که این روزها به وفور در کوچه و خیابان های شهر به چشم می خورند تنها بخشی از جمعیت حاشیه نشین هستند که با هدف کسب درآمد در مرکز شهر خودنمایی می کنند.

آنچه که بیش از پیش آسیب پذیری کودکان و نوجوانان مناطق حاشیه نشین را افزایش می دهد عدم برخوردار از امکانات بهداشتی و رفاهی و هویتی مانند شناسنامه است که موجب شده بیش از پیش محروم باشند و حتی جزء جمعیت شهری نیز به حساب نیایند.

مشکلات معیشتی حاشینه نشینان، گرایش کودکان به کارهای کاذب و تامین مایحتاج خانواده، محرومیت از امکانات شهری و آموزشی موجب شده تا اکثریت نوجوان این قشر از جامعه از ادامه تحصیل بازبمانند و روز خود را با پرسه در خیابان ها و دستفروشی سر کنند.

فقر مادی مهم ترین عاملی است که کودکان را به ترک تحصیل محکوم می کند این در حالی است که اگر شب سری به خیابان های مرکز شهر بزنید انبوهی از کودکان کار را مشاهده می کنید که در کنار بساط محقرشان کتاب و دفترهایشان باز است و تمرین مشق می کنند.

حاشیه نشینی با اقدامات مقطعی و ضربتی بر 

طرف نمی شود

بهروز اکرمی،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با تاکید بر اولویت معضل حاشیه نشینی در هرمزگان و بندرعباس اظهار داشت: این معضل با اقدامات مقطعی و ضربتی بر طرف نمی شود چرا که باید برای مردمی که در این مناطق به اجبار زندگی می کنند فکر اساسی و ریشه ای کرد.

وی اضافه کرد: برخورد های قهری در زمینه دیوارکشی های غیرمجاز و جلوگیری از توسعه مناطق حاشیه نشین امری لازم و ضروری است اما کافی نیست و حاکمیت باید برای مردمی که سال های طولانی در این مناطق ساکن شده اند پاسخی منطقی و عقلانی بیابد.

اکرمی تصریح کرد: تیم اعزامی از مرکز مطالعات، در کنار نگاه به فرسودگی بافت و سازه ها در این محلات به آسیب های اجتماعی موجود در آنها توجه کرده و راه حلی جامع را پیش بینی کند که قابل اجرا بوده و بتواند رضایت ساکنین را دربر داشته باشد.

شهرداری برای حل معضل حاشیه نشینی مردانه وارد میدان شود

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی نشات گرفته از عدم توجه شهرداری ها به قانون است، گفت:شهرداری بندرعباس باید مانع ایجاد سکونتگاه های ناامن و حاشیه نشین در بندرعباس شوند این در حالی است  که سال ها هیچ اقدامی در مبارزه با این پدیده نکرده است.

وی اضافه کرد: اگر حاشیه نشینی برای شورای شهر مهم است و بوده باید از شهرداری بخواهد به وظایف خود در این خصوص عمل کرده و بر عملکرد آن نظارت داشته باشد چنانچه اگر قانون در این کشور اجرا شود تمام مشکل ها حل می شود ولی گاهی برعکس آن را مشاهده می کنیم ، مدیر قانون باید چشم خود را بسته و به وظیفه خود عمل کند.نعیم آبادی تاکید کرد: روز به روز حاشیه نشینی در بندرعباس گسترش بیشتری می یابد و تا شهرداری ها مردانه وارد نشود محال است این مشکل حل شود لذا  اگر به حاشیه نشین ها جا و مسکن خوب بدهیم دیگران هم برای حاشیه نشینی در بندرعباس تشویق می شوند.امام جمعه بندرعباس با اشاره به مسأله حاشیه نشینی در شهر بندرعباس بیان کرد : هم اکنون شهری در کنار بندرعباس ایجاد شده که حاشیه نشین می باشد و کانون معضلات و آسیب های اجتماعی است و عدم توجه به روستائیان در تامین نیازهای اساسی همچون تحصیل ، آب ، برق ، جاده و … عدم دقت مدیران شهری ، عدم نظارت لازم بر ساخت و سازها و عدم اعمال قانون از جمله مهمترین علل آن است./هرمز

دیدگاه ها (0)
img