12

مهر

1403


اجتماعی

17 مهر 1397 08:08 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار هرمزگان در همایش گرامیداشت روز ملی دامپزشکی گفت: باید بگوییم رتبه برتر تولید آبزیان را داریم امامحل عرضه بهداشتی نداریم.

به گزارش فارس، بهروز اکرمی گفت: هدف اصلی نامگذاری ایام به نام مناسبت‌های مختلف این است که در این روز عملکرد خود را طی یک‌سال گذشته مورد بررسی قرار داده و زوایای پیدا و پنهان آنرا ارزیابی نماییم.

وی افزود: وجود دام سالم در جامعه باعث می‌شود که غذای سالمی در سر سفره مردم وجود داشته‌ باشد که این امر نشان دهنده وظیفه سنگین اداره‌کل دامپزشکی در استان هرمزگان را به نمایش می‌گذارد چرا که این اداره‌کل علاوه بر نظارت بر دام و طیور، باید در زمینه آبزیان نیز نظارت داشته‌ باشد.

معاون سیاسی‌ امنیتی استاندار هرمزگان اظهار داشت: استان هرمزگان قطب آبزی‌پروری و صید و صیادی در کشور محسوب می‌شود و رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده‌ است و این موضوع نشان‌دهنده مهم بودن نظارت بر تولید و صید در هرمزگان توسط کارکنان دامپزشکی استان می‌باشد.

وی با انتقاد از نبود مکان‌های مناسب برای عرضه آبزیان در استان به خصوص در شهر بندرعباس خاطرنشان‌کرد: استان هرمزگان استان برتر در زمینه تولید و صید در کشور را داراست اما هنوز در این استان با مشکل عرضه بهداشتی آبزیان مواجه هستیم و می‌بینیم در برخی محلات شهر بندرعباس برای قطعه قطعه کردن ماهی آنرا روی کارتن و زمین قرار داده و با این اوضاع ماهی را به همشهریان عرضه می‌کنند.

اکرمی با بیان اینکه هم مسؤولان و هم مردم در این زمینه باید کمک کنند ادامه‌داد: مسؤولان باید مکان‌های مناسب عرضه آبزیان را بسازند و مردم نیز از مکان‌های بهداشتی اقدام به تهیه ماهی و میگوی مورد نیاز خود انجام دهند تا غذای سالمی داشته‌باشند.

وی با تقدیر از عملکرد مجموعه دامپزشکی عنوان‌کرد: دامپزشکی در اقتصاد سالم یک جامعه نقش مهمی دارد و اگر کوچکترین کوتاهی از این مجموعه در اجرای مسؤولیت‌های خود را شاهد باشیم قطعا ضربه‌های سنگینی به اقتصاد و سلامت کشور وارد می‌شود.

اکرمی در پایان با بیان اینکه در استان هرمزگان 25هزار نفر شتر وجود دارد تصریح‌کرد: چرا از شتری که می‌تواند به اقتصاد استان‌های جنوبی به خصوص هرمزگان کمک کند از آن استفاده نمی‌شود و شاهد تصادفات مختلف در سطح جاده‌های استان با شتر هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: در بحث سلامت غذایی جامعه در سازمان جهادکشاورزی دو دستگاه اداره‌کل دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات وجود دارد که دامپزشکی در زمینه سلامت دامی، طیور و آبزیان و سازمان حفظ نباتات نیز بر سلامت تولیدات گیاهی نظارت دارند.

باقرزاده خاطرنشان‌کرد: دامپزشکی علاوه بر اینکه باید سلامت تولیدات دامی، طیور و آبزیان را رصد کند، باید بر حلال بودن آن نیز نظارت داشته‌باشد.

وی ادامه‌داد: برخی بیماری‌ها مختص دام می‌باشد اما بعضی از این بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است و کارکنان دامپزشکی در این شرایط باید به وظیفه خود عمل کرده تا غذای سالمی را بدست مردم برسانند.

باقرزاده در پایان عنوان‌کرد: در سال گذشته که بسیاری از نقاط کشور با بیماری آنفلوانزا درگیر بودند، خوشبختانه در استان هرمزگان با کارهایی که توسط دامپزشکی انجام شده‌بود هیچ نشانه‌ای از این بیماری در استان شاهد نبودیم.

در ادامه مراسم مدیرکل دامپزشکی هرمزگان نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان دامپزشکی این است که غذای سالم را سر سفره‌های مردم بیاورد.

محمد جانباز افزود: با اقداماتی که توسط دامپزشکی استان انجام شده‌است برخی از بیماری‌ها را توانسته‌ایم ریشه‌کن کنیم که یکی از آنها بیماری شاربن می‌باشد.

وی تصریح‌کرد: سالیانه بیش از 2هزار و سیصد راس دام در استان در برابر بیماری‌ها واکسینه می‌شود تا بتوانیم دام‌های سالمی داشته‌باشیم.

جانباز اضافه‌ کرد: در سال جاری 2 میلیارد لارو میگو در استان هرمزگان تولید شده‌ است که علاوه بر تامین نیاز داخل استان، لارو مورد نیاز استان‌های دیگر از جمله بوشهر، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان نیز تامین شده‌ است.

جانباز خاطرنشان‌کرد: 75درصد واردات گوشت کشور و 80درصد واردات داروی دامی کشور از طریق هرمزگان انجام می‌شود که باید دامپزشکی استان بر این واردات نیز نظارت داشته‌ باشد.

وی در پایان گفت: دامپزشکی با تمام توان علمی و نیروی خود آمادگی دارد تا امنیت و سلامت غذایی کشور را تامین نماید.

قابل ذکر است؛ در این مراسم از پورتال جدید اداره کل دامپزشکی استان رونمایی شد، همچنین در پایان مراسم از بازنشستگان و کارکنان نمونه بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی استان تقدیر شد.

 

 

دیدگاه ها (0)
img