نخستین عمل جراحی سیستوپلاستی در هرمزگان انجام شد؛

لبخند سلامتی امین 7 ساله بعد از سالها رنج



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام :با خوشحالی و بدون هیچ دغدغه ای  به مدرسه می رود ،سر کلاس درس حاضر می شود و با همکلاسهایش در حیاط مدرسه می دود ، بازی می کند، نه دردی دارد نه زجری ، مدتی است که بدون پوشک راه می رود، می خوابد  ومی دود.

امین بعد از سالها درد ناشی از بیماری مادرزادی بی اختیاری ادراری ، مورد عمل جراحی سیستوپلاستی قرار گرفته بود که این عمل نادر برای اولین بار در  بندرعباس با موفقیت انجام شد.

دکتر صلاح الدین دلشاد  فوق تخصص جراحی کودکان می گوید:  «دو ماه و نیم پیش  پرونده ای به دستم رسید که خانواده پسر بچه ای 7 ساله  در سن 2 سالگی فهمیدند که این پسر کنترل ادرار ندارد به همین علت وی را برای درمان  به شیراز بردند  این رفت و آمد به شیراز سالها طول کشید اما امین کنترل ادراریش بهبود نیافته بود» .

 روزهای تلخ پسر بچه

این پسر با دارو درمان نمی شود و هر روز افسرده تر از روزهای دیگر از ترس مسخره شدن از دید دوستانش مخفی می شود که با این سن باید پوشک بپوشد چون نمی تواند ادرار خود را کنترل کند. نزدیک مهرماه و آغاز مدارس است و وی ناچار است با همین وضعیت به مدرسه برود ،  پدر و  مادر  با دیدن وضعیت پسرشان و از اینکه به علت فقر مالی نمی توانند  به  هر پزشکی مراجعه کنند غصه می خورند.

آنها کم کم از سلامتی امین ناامید می شوند تا اینکه از طریق دوستانشان مطلع می شوند  موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادرزادی(محکم) در بندرعباس فعالیت دارد  که  پزشکان خبره این موسسه هرروزه  در بیمارستان کودکان بندرعباس هستند  و درمان کودکان را به صورت رایگان انجام می دهند.

خانواده امین که در اطراف استان هرمزگان ساکن هستند با امید بهبودی پسرشان، به بندرعباس می آیند و به بیمارستان مراجعه می کنند...

  تشخیص بیماری

دکتر دلشاد  می گوید: «وقتی پرونده را مطالعه کردم و همچنین وضعیت  کودک را دیدم متوجه شدم این کودک دچار  مثانه نورژنیک  است که به علت کوچکی حجم مثانه ادرار را  نگه نمی داشت برای مطمئن شدن ، سونوگرافی را تجویز کردم که بعد از دیدن جواب  سونوگرافی، حدسم درست بود و وی دچاربیماری مادرزادی ( کوچکی مثانه ) بود و  براي بزرگ كردن مثانه براي ايجاد كنترل ادرار و حفظ كليه‌ها با اصلاح حجم مثانه به روش عمل باز نیاز است و عمل جراحي سیستوپلاستی یعنی بزرگ کردن مثانه با استفاده از روده بیمار .

 عمل جراحی نادر در بیمارستان کودکان

مرد و زن جوان  بعد با شنیدن بهبودی پسرشان بعد از عمل جراحی، از خوشحالی اشک ریختند و وی را آماده به عمل سخت و نادری کردند که قرار است برای اولین بار در استان هرمزگان انجام شود.

مدیر عامل موسسه حمایت از کودکان با ناهنجاری های مادرزادی(محکم) ادامه می دهد:» برای این عمل جراحی  (سیستوپلاسی) دو واحد خون را ذخیره شد و جراحی شروع کردیم ، قسمتی از روده را جدا کردیم و به مثانه اضافه کردیم ، این عمل جراحی دو ساعت و نیم  با موفقیت به پایان رسید و بدون قطره ای استفاده از خون ذخیره شده ، مثانه حجم طبیعی خود را به دست آورد».

 بهبودی امین بعد از سالها رنج

 امین  بهبود یافت و پوشک ها دور ریخت شد ، او دو ماه و نیم است که معنی زندگی کردن را می داند و اینکه آرزو دارد پزشک شود و همانند دکتر دلشادها ، دل همه کودکانی که به علت فقر مالی نمی توانند بهبود یابند شاد کنند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها