تغییر جهت گردش هسته زمین چه معنایی دارد؟



تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که سرعت چرخش هسته زمین به طور قابل توجهی کاهش یافته و حتی ممکن است معکوس شده باشد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از ایتنا، این یافته‌ها که در ماه ژوئن سال جاری در مجله نیچر منتشر شده، توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده است.

ساختار داخلی زمین پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم و به طور مداوم در حال تغییر است. بخش درونی سیاره ما را می‌توان به سه لایه مختلف تقسیم کرد: پوسته، گوشته و هسته. هسته زمین، داغ‌ترین بخش سیاره است که دمای آن معادل سطح خورشید است و در عمق حدود ۵۱۸۰ کیلومتری زمین قرار دارد.

دانشمند زلزله‌شناس دانمارکی، اینگه لمان، در سال ۱۹۳۶ هسته داخلی زمین را کشف کرد. از آن زمان، دانشمندان همچنان درباره سرعت و جهت چرخش آن بحث می‌کنند. یکی از دلایلی که دانشمندان شواهد محدودی برای اثبات نظریه‌های خود دارند، این است که مشاهده مستقیم یا نمونه‌برداری از اعماق زمین غیرممکن است.

بیشتر تحقیقات و مطالعات بر تفاوت‌های موج‌های با قدرت مشابه که در زمان‌های مختلف از هسته عبور می‌کنند، متکی است. داده‌های به دست آمده از نمودارهای زلزله‌های مکرر و انفجارهای روی زمین نشان می‌دهد که سرعت چرخش هسته داخلی جامد زمین در سال‌های اخیر نسبت به سطح زمین به طور مداوم کاهش یافته است.

 این تحقیق نه تنها کند شدن زمین را تأیید می‌کند، بلکه از ادعاهای دانشمندان که در سال ۲۰۲۳ مطرح شد، مبنی بر اینکه کند شدن هسته بخشی از الگویی چند دهه‌ای از کند شدن و سرعت گرفتن است، پشتیبانی می‌کند.

مدل پیشنهادی در سال ۲۰۲۳ الگوی سرعت چرخش و جهت هسته زمین را توصیف می‌کند. این مدل پیشنهاد می‌کند که هسته داخلی زمین در گذشته سریع‌تر از پوسته زمین می‌چرخید، اما اکنون برای مدتی آهسته‌تر می‌چرخد. در یک دوره زمانی، چرخش هسته و زمین همسو بودند.

بعداً، سرعت چرخش هسته زمین بیشتر کاهش یافت تا جایی که شروع به حرکت در جهت مخالف کرد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که دینامیک درونی زمین پیچیده‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد و می‌تواند پیامدهای مهمی برای درک ما از میدان مغناطیسی زمین و سایر پدیده‌های ژئوفیزیکی داشته باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها