از خط 123 بندرعباس چه خبر؛

ضرب و شتم کودک5/1ساله توسط پدر معتاد



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام// «الو، الو ، کمکم کنید ، همسرم معتاد به شیشه ست ،بدنم زیر لگد و مشتش کبود شده است نمی دانم به کجا پناه ببرم ، کسی را ندارم ،کمکم کنید ...».

زن جوان با صدای لرزان و مضطرب ادامه می دهد:» به توصیه یکی از همسایگان با این  شماره 123 تماس  گرفتم و درخواست کمک دارم ...».
کارشناس مرکز، مشکل را جویا می شود، به توضیحات وی  ،با دقت گوش می دهد، نکات مهم حرف های او را بر روی یک کاغذ کوچک یادداشت می کند ، سپس با یک برخورد حرفه ای ،فرد را آرام کرده و آدرس او را یادداشت می کند و به زن در معرض آسیب اطمینان می دهد که به سرعت برای یاری او یک تیم اعزام می شود...
123 ،بفرمایید ...
ساعت 8 و نیم صبح است صدای ممتد زنگ تلفن، پشت سر هم شنیده می شود و مددکار و روانشناس پشت پارتیشن یک اتاق جوابگوی همه  تلفن ها هستند و تا می خواهند استراحتی کنند
باز تلفن صدایش در می آید. آنها با لحنی آرام و آغشته به مهربانی راهنمایی می  کنند و مشاوره می دهند.

« بله ... از کجا تماس می گیرید... فرزندانتان کجاست؟... مورد تجاوز قرار گرفته ؟ ...آدرس را بفرمایید تا همکاران ما به سمت شما بیایند ... بله ... ».
« الو ... بله 123 بفرمایید... شما تشریف بیاورید به سازمان بهزیستی بندرعباس  به قسمت مشاوره ، مشکلاتتان حل می شود...».

« بله 123  بفرمایید ...  الو ... الو...» « بله ... آدرس را بفرمایید تا خودروی سیار اورژانس اجتماعی 123 به محل بیاید ... همسرتان خانه هستند؟...»
ساعاتها می گذرد و شیفتشان به پایان می رسد ، همکاران شیفت عصر خط 123 را به دست می گیرند...

گوش شنوای درد و رنج های تماس گیرندگان
یک، دو ، سه  شماره ای که است به راحتی با اشاره سه انگشت می توان شماره گیری کرد و مشکلات خود را با این خط که از بهترین مشاوران، مددکاران و روانشاسان تشکیل شده است در میان بگذاریم .

دو نفر خانم در شیفت صبح( هشت صبح تا 2 بعدازظهر)، دو نفر در شیفت عصر(2 بعدازظهر تا هشت شب) و دو نفر آقا در شیفت شب ( از ساعت 8 شب تاصبح) جوابگوی مشکلات و شنیدن درد و رنج های تماس گیرندگان ( کودک آزاری، خودکشی، اعتیاد، اختلافات خانوادگی، طلاق، همسرآزاری، خشونت‌های حاد خانگی، دختران فراری، بی خانمان ها، کودکان خیابانی و مشکلات مربوط به بیماران اعصاب و روان و...) از طریق خط 123 در بهزیستی بندرعباس هستند آسیب دیده هایی که از مشکلاتی که طاقتشان را طاق کرده و جانشان را به لب رسانده. از اعتیاد همسرشان تا کودک آزاری همسایه شان ،  این خط تلفن را امین و مامن خود می دانند و مطمئن هستند که با درمیان گذاشتن مشکلات خود به مددکاران  اورژانس اجتماعی ، راه حلی پیدا می شود و از این مهلکه نجات می یابند.

اختلافات حاد خانوادگی،طلاق و همسر آزاری
«بیشترین تماس های انجام شده با خط 123 شهر بندرعباس  در ارتباط با اختلافات حاد خانوادگی است سپس  در حوزه طلاق و پس از آن در موضوع همسر آزاری است» الهام وهابی کارشناس تیم خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی بندرعباس این را بیان می کند و می گوید: این خط  زیر نظر اورژانس اجتماعی فعالیت می کند وکه در سال 87  راه اندازی شده تا در صورت بروز آسیب های اجتماعی همچون همسرآزاری، دختران فراری، خودکشی، کودک آزاری و... با مداخله به موقع از گسترش آنها جلوگیری به عمل آورد.

وی به خدمات سیار نیز اشاره ای می کند و می افزاید: خدمات سیار که همان خودروهای فوریت های اجتماعی است و یک مددکار و روان شناس در آن مستقر هستند نیز برحسب مورد اگر نیاز به مداخله باشد، به محل اعزام می‌شوند تا از نزدیک موضوع را بررسی کنند.
وهابی اضافه می کند: در این بخش پس از اعزام همکاران ممکن است موضوع در محل رفع شود، در غیر این صورت مداخله صورت می گیرد.

در مواردی هم که کودک آزاری رخ داده، مددکاران با استفاده از حکم قضایی وارد خانه می شوند و در صورت عدم صلاحیت والدین برای نگهداری کودکشان، کودک را از خانواده جدا می کنند.

 گروه‌ های هدف اورژانس اجتماعی

کارشناس تیم خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی خاطرنشان می کند: کارشناسان و مشاوران اورژانس اجتماعی در مواقع همسرآزاری تلاش می کنند با مذاکراتی که با زن و شوهر انجام می شود به آنان کمک کنند و در صورتی که مشکل ، خیلی حاد شود از طریق مشاور حقوقی به آنان خدمات ارائه می شود یا اینکه به مراکز مشاوره خارج از مرکز اورژانس اجتماعی معرفی می شوند.وهابی  گروه‌ های هدف اورژانس اجتماعی را شامل زوج های متقاضی طلاق، افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند،کودکان خیابانی و کودکان کار، همسران آسیب دیده، مبتلایان به اختلالات جنسی و دختران و پسران فراری از منزل اعلام می کند که به صورت خودمعرفی یا ارجاعی توسط تیم سیار 123 مورد کارشناسی تیم اورژانس اجتماعی قرار می ‌گیرند.

ارایه خدمات تخصصی
وهابی  خط 123 را برای افرادی می داند که  نیازمند حمایت های فوری هستند و خدمات تخصصی به آنها ارایه می شود،خدمات تخصصی نیز  شامل  کلیه اقدامات در زمینه پیشگیری ثانویه و ثالثیه از قبیل خدمات روان درمانی و مشاوره ای ، مصاحبه های فردی و خانوادگی ، قرنطینه خدمات حقوقی ، درمانی مالی و… که به افراد و خانواده های در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی ارائه می شود.

وی می گوید:کسانی که در این مرکز به تلفن ها پاسخ می دهند، خود روانشناس و مددکار هستند و بنا بر تشخیص آنها خودروهای داخل حیاط اورژانس اجتماعی به محل اعزام می شوند و آسیب را پیگیری می کنند.
مزاحمت های تلفنی 123
کارشناس تیم خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی بندرعباس  به مزاحمان تلفنی اشاره می کند  وادامه می دهد:«خط 123 خطی آسان و در دسترس است، به همین خاطر هم تعداد مزاحمت های تلفنی این خط زیاد است و هم تلفن های بی ربط و غیر مرتبط.

شاید در روز 100 مورد تماس تلفنی مزاحمتی داشته باشیم که این تلفن ها ضبط و به حراست اداره تحویل داده می شود.»

 ضرب و شتم کودک توسط پدرمعتادش
وهابی  به یکی از نمونه پرونده های کودک آزاری اشاره  می کند که مدتی قبل از طریق بیمارستان با شماره 123 تماس گرفته بودند ، این کودک یک ساله و نیمه توسط پدر معتاد به شیشه ، مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود که  از ناحیه ستون فقرات آسیب دیده و از ناحیه گلو دچار سوختگی شده بود که این کودک بعد از بهبودی به دستور مقام قضایی به علت عدم امنیت جانی و عدم صلاحیت پدر، به پرورشگاه منتقل شد.

پس از مدتی مادر این کودک به علت عدم امنیت  از سوی  همسر معتادش ، در خانه امن بهزیستی مستقر و کودک به مادر تحویل داده شد ، مادر کودک نیز تقاضای طلاق داد و...
تجاوز ناپدری به  دختر 12 ساله

این مسوول  به پرونده دیگری نیز می پردازد که مربوط به  تجاوز ناپدری به دختر 12 ساله است.
مریم دیگر آن دختر شاد و خندانی نبود که همه را با شیطنت هایش بخنداند و همراه  برادر کوچکش بازی کند، او تبدیل شده بود به دختر گوشه گیرو افسرده که یک بار قصد خودکشی داشت اما با به موقع رسیدن مادرش ، از مرگ نجات یافت ...  جرات حرف زدن با کسی را نداشت هر لحظه احساس می کرد ناپدریش مثل سایه دنبالش هست،  از تنهایی می ترسید...

زن جوان به رفتار دخترش شک کرده بود ولی به فکرش خطور نمی کرد که باعث افسرده بودن دخترش، همسر دومش باشد تا آنکه متوجه شد همسرش به مریم تجاوز کرده است... زن طاقت نیاورد و با یکی از زنان معتمد روستا این موضوع را درمیان گذاشت و او اورژانس اجتماعی را معرفی کرد .
زن جوان بلافاصله با شماره 123 تماس گرفت و موضوع خشونت همسر بر خود و دخترش بیان کرد...مادر تا سیر پرونده به همراه دو فرزندش در خانه امن بهزیستی بندرعباس ساکن شدو درخواست طلاق داد... مریم که مدتی تحت مشاوره قرار گرفته حالش بهتر است و سعی می کند به زندگی عادیش بر گردد...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها