امضای تفاهم نامه چهار جانبه ساخت سکوهای حفاری دریایی



مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران، جهاد دانشگاهی و دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی تفاهم نامه چهارجانبه ساخت سکو های حفاری دریایی را امضاء کردند.

به گزارش صبح ساحل، در ادامه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان هرمزگان و در حاشیه نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور ایران، تفاهم‌نامه چهارجانبه توسعه دانش فنی و ساخت سکوهای حفاری دریایی بالارونده (جک آپ)در مرکز بین المللی نمایشگاه های قشم به امضا رسید .

 این تفاهم نامه را سلمان ضربی مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، محمد مهدی سالاری رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، وحید خاوئی مدیر عامل شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران، و حمیدرضا طیبی نماینده جهاد دانشگاهی امضا کردند.

بر اساس این تفاهم نامه قرار است پس از مطالعات اولیه در فاز اول ۵ سکوی حفاری فراساحل به ارزش تقریبی ۷۵۰ میلیون دلار ساخته شود.

گفتنی است: دکل جک آپ گونه‌ای از سکوهای حفاری قابل حمل است. این نوع از سکوها شامل یک بدنه شناور می‌باشند که تجهیزات و دکل حفاری بر روی آن نصب می شود و پایه‌های عظیمی که کل وزن بدنه، تجهیزات و دکل حفاری را تحمل می‌کنند. تعداد پایه‌های این سکوها معمولاً ۳ یا ۴ عدد با مقطع دایره‌ای یا خرپایی می‌باشد. این پایه‌ها از میان بدنه فولادی به بالا و پایین می‌روند و به همین دلیل است که به این نوع شناورها (Jack Up) یا خود بالابر می‌گویند. پایه‌ها در مواقع نیاز و زمان حفاری به عمق آب رفته و پس از قرار گرفتن بر بستر دریا، بدنه سکو را بر روی خود و خارج از آب نگه می‌دارند. از این سکوها در حفاری چاه‌های نفتی یا گازی در مناطق کم عمق دریاها (حداکثر تا عمق ۱۵۰ متر آب) استفاده می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها