13

مهر

1403


اجتماعی

12 آذر 1397 08:23 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی -  احداث بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی پارک آبی کشور در بندرعباس تیتر خبری است که از سال 92 در رسانه‌ها بولد شد و اکنون پس از گذشت بیش از پنج سال با پیشرفت 70 درصدی این مجتمع اما همچنان از بهره‌برداری آن خبری نیست، پروژه‌ای که حتی سهام آن در آذر 93 به‌صورت عرضه عمومی به فروش رسید و با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد.

پارک آبی بندرعباس یک مجموعه تفریحی روباز است که باهدف فراهم آوردن محیطی زیبا، سرگرم‌کننده و سرشار از هیجان و تفریح در پیرامون فضای طبیعی جنوب کشور در شهر بندرعباس در حال احداث است که با حمایت مردم و مسئولان فاز اول این مجموعه قرار بود تا پایان سال 94 به بهره‌برداری برسد.

این مجموعه بزرگ تفریحی مدرن برای گذران بهترین و ماندگارترین اوقات فراغت برای شهروندان و گردشگران طراحی‌شده است که در زمینی به مساحت 26 هزار مترمربع در فاز اول و با همکاری معتبرترین طراحان و سازندگان بین‌المللی ساخته می‌شود.

پارک آبی بندرعباس در طرح توسعه در زمینی به مساحت 44 هزار مترمربع در نظر دارد علاوه بر پارک آبی سرپوشیده ویژه بانوان، امکانات رفاهی لازم ازجمله هایپر مارکت، پروژه آب‌درمانی، شهربازی و ...را اجرا کند.

نخستین بار در بهمن‌ماه سال 91 و در شورای اشتغال استان بود که احداث بزرگ‌ترین مجتمع تفریحی پارک آبی کشور به تصویب رسید و قرار بر آن شد تا بانک صادرات استان هرمزگان موافقت خود را در راستای پرداخت تسهیلات اعلام کند.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دی‌ماه سال 93، با حضور در پروژه بزرگ پارک آبی بندرعباس از نزدیک در جریان روند احداث این پروژه قرار گرفت و از بخش‌های مختلف آن نیز بازدید کرد.

وی در این بازدید که به همراه مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان انجام شد، اظهار کرد: اجرای پروژه بزرگ پارک آبی بندرعباس نه‌تنها زمینه‌ساز توسعه شهر بندرعباس است بلکه سبب ارتقای جایگاه گردشگری هرمزگان در سطح کشور می‌شود و لازم است که مسئولین به‌طور جد از اجرای چنین پروژه‌هایی حمایت کنند.

رحمانی موحد بیان کرد: استان هرمزگان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری در کشور دارد اما عمده این ظرفیت‌ها هنوز به‌طور واقعی عملیاتی نشده‌اند و به نظر می‌رسد که بهترین راه برای رونق‌بخش گردشگری در هرمزگان تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه باشد و به نظر می‌رسد که پارک آبی بندرعباس تجربه موفقی در این زمینه بشمار می‌رود.

این پروژه همچنان در مسیر ساخت خود با مشکلاتی همراه بود تا اینکه تراکمه، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان در حاشیه بازدید از روند احداث پروژه پارک آبی بندرعباس، در اردیبهشت‌ماه 94، افزود: پارک آبی بندرعباس که به همت شرکت مجتمع آبی تفریحی و گردشگری قلعه سحرآمیز خلیج‌فارس در حال احداث است نقش مهمی در رونق‌بخشی به صنعت گردشگری و همچنین ارائه خدمات رفاهی به شهروندان دارد.

وی تصریح کرد: این طرح که در دو فاز پیش‌بینی و طراحی‌شده است صرفاً یک پروژه تفریحی نیست و درمجموع ظرفیت قابل اتکایی برای ارائه خدمات لازم هم در بعد تفریحی و هم رفاهی است.

تراکمه در پایان روند اجرای طرح‌های عمرانی دولت در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سایه حمایت جدی دولت از روند توسعه استان خصوصاً در بخش زیرساخت‌ها روند خوبی را در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی شاهد هستیم که این امر چشم‌انداز توسعه استان را مطلوب کرده است.

این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه جادری، استاندار سابق هرمزگان مرداد سال 95 در نشست بررسی مشکلات پروژه مجتمع پارک آبی بندرعباس، افزود: بنده در جریان جزئیات این پروژه قرار دارم و از طریق بانک گردشگری رفع مشکل تسهیلات این پروژه را پیگیری کرده‌ام تا با راه‌اندازی آن شاهد اشتغال‌زایی در استان باشیم.

وی ادامه داد: با پیگیری انجام‌شده میزان وثیقه تسهیلات این پروژه را کاهش دادیم و پیگیری‌های بسیار دیگری را داشتیم چون دولت تأکید دارد که برای کار بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری پیگیری لازم را داشته باشیم.

در این نشست که نمایندگان مردم استان در مجلس و سرمایه‌گذار پروژه نیز حضور داشتند، مشاور امور سرمایه‌گذاری استاندار هرمزگان، بیان کرد: از منظر سرمایه‌گذاری و اقتصادی می‌توان با نگاه حمایت از سرمایه‌گذاری در استان به این پروژه کمک کرد.

رضا مدرس افزود: بخشی از سهام شرکت پارک آب بندرعباس به مردم فروخته‌شده و نیاز است برای حل مشکل آن چاره‌اندیشی شود.

نوبت به دولت دوازدهم رسید تا این بار همتی استاندار هرمزگان به بازدید از این پروژه تفریحی برود و در حاشیه آن در جمع خبرنگاران افزود: استاندار هرمزگان گفت: طرح پارک آبی از مجهزترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های جنوب کشور است که با پیشرفت فیزیکی خوب در دست‌ساخت است.

این پایان کار نبود تا اینکه ضیایی، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در جمع خبرنگاران گفت: پارک آبی که راه‌اندازی آن را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده بودیم تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود.

اما بازهم این وعده عملی نشد تا پس از گذشت پنج سال و بلاتکلیفی در بهره‌برداری از این مجتمع تفریحی و گردشگری این بار سهامداران با حضور در این مجتمع از مسئولان ذی‌ربط خواستار تعیین و تکلیف این پروژه و مشخص شدن وضعیت سرمایه‌گذاری‌شان شدند.

همچنین یکی از سهامداران پارک آبی بندرعباس افزود: شفاف‌سازی‌هایی که صورت گرفت بد نیست، اینکه تا کجا نامه‌نگاری صورت گرفته، بانک چه جوابی داده و ... اما هنوز ابهاماتی وجود دارد مسائلی در خصوص هزینه‌ها یا مدیرعامل برای من مورد ابهام مانده است.

وی خاطرنشان کرد: چون سهام ما ارزش پایینی داشته و زیر 5 درصد است اصلاً نمی‌خواهند به ما توضیحی بدهند، تنها به ما گفته‌اند قرار است وامی بگیرند و تا 10 ماه دیگر فاز اولش راه بیفتد.

این سهامدار پارک آبی بندرعباس با بیان اینکه این مورد که ما به‌عنوان سهام در کجای کار هستیم و چه سهمی داریم برای من هنوز مورد ابهام است، عنوان کرد: 4 سال است نه‌تنها سودی به ما پرداخت‌نشده بلکه حتی اطلاعات پروژه را هم به ما نداده‌اند.

یکی دیگر از سهامداران پارک آبی بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یک سری برآوردها در خصوص عملکردشان و اینکه چه زمانی پروژه به اتمام می‌رسد و هزینه تمام‌شده چقدر است، منابع آورده سهامداران اصلی شرکت چقدر است و ... هنوز برای ما مشخص نیست، چون تعداد محدودی از سهام‌ها را به ما فروختند و مالکیت اصلی سهام برای خود شرکت است.

وی با اشاره به اینکه مشخص نیست چه زمانی باید به ما به‌عنوان سهامدار شرکت پاسخ دهند، بیان کرد: هیچ برنامه پاسخگویی برای ما سهامداران ندارند، از سال 93 که پول را پرداخت کرده‌ایم تا الآن قرار بوده جلسه‌ای برگزار شود که این اتفاق نیفتاده و ما خودمان یکدیگر را پیداکرده و پیگیر شدیم.

این سهامدار پارک آبی بندرعباس با بیان اینکه تنها به ما امید دادند که سازمان گردشگری قرار است 23 میلیارد تومان بگیرد و به آن‌ها دهد تا استارت پروژه را بزنند اما زمان همین را هم مشخص نکردند، ابراز کرد: مسئولین استان و شرکت باید پاسخگو باشند که با این پروژه ملی چه برنامه‌ای برای استان دارند؛ اما نه‌تنها پاسخگو نیستند بلکه به ما می‌گویند تابه‌حال کاری برای شرکت نکرده‌اید، ما باید چه‌کاری می‌کردیم؟!

یکی دیگر از سهامداران پارک آبی بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باید بر اساس پیشرفت پروژه ارزش سهام بالا رود اما سری دومی که پروژه را مجدداً آغاز کردند ارزش سهام‌ها بالا نرفت تا ما حداقل روی کاغذ اندکی خوشحال شویم.

وی اضافه کرد: اگر سهامداران دیگر هم به ما بپیوندند و ما بتوانیم با تعداد بیشتری پیگیر کارهای خود باشیم مسلماً نتایج بهتری خواهم گرفت.

یکی دیگر از سهامداران پارک آبی بندرعباس تصریح کرد: در جلسه با مدیران شرکت تکرار مکررات مطرح و گزارش‌ها قدیمی ارائه داده می‌شود، در ابتدای کار به ما گفتند هر زمان خواستیم سهام خود را واگذار کنیم خودشان خریدار هستند اما امروز حتی این اولویت‌بندی را برای کسانی که نیاز دارند سهمشان را واگذار کنند انجام نمی‌دهند.

وی عنوان کرد: از ما خواستند که مجدداً سرمایه‌گذاری کنیم، جالب بود که بازهم می‌خواستند از طریق کمک ما امورات خود را بگذرانند.یکی دیگر از سهامداران پارک آبی بندرعباس بیان کرد: ارزش پروژه اصلاً مدنظر ما نیست، مهم این است که ما وارد سرمایه‌گذاری شده‌ایم که تکلیفش مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه ما اصلاً نمی‌دانیم چه راهی در این پروژه طی شده است، ابراز کرد: ابتدا ما به‌عنوان سهام‌دار بودیم اما حالا با توضیحاتی که به ما می‌دهند و توقع درکی که از ما دارند گویی ما اعضای هیئت‌مدیره این شرکت شده‌ایم؛ با این وضعیت نامعلوم و نامشخص بعید می‌دانیم این پروژه به‌جایی برسد.

قائم‌مقام مدیرعامل پارک آبی بندرعباس طباطبایی نیز در این زمینه اظهار کرد: تاکنون حدود 36 میلیارد تومان در این پروژه خرج شده است.

طباطبایی با بیان اینکه آخرین منابعی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در اختیار این پروژه گذاشته 23 میلیارد تومان بوده است، افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز تغییر پیداکرده و بالاتر رفته مجبوریم برخی تجهیزات پارک را با یورو خریداری کنیم و تهیه این تجهیزات هزینه بیشتری را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، 23 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای این پروژه در نظر گرفته تا با آن افتتاح شود، تصریح کرد: اگر این منابع به‌موقع تزریق شود و وضعیت ارزی در همین وضعیت کنونی باشد امید داریم بین 10 ماه تا یک سال آینده بتوانیم این طرح را افتتاح کنیم.حال پارک آبی بندرعباس با توجه به سرمایه‌گذاری کلان بخش خصوصی همچنان در انتظار لطف بانک است تا پول مصوب شده‌ای را که برای تکمیل این پروژه نیاز است، پرداخت و بتواند فاز نخستش را به بهره‌برداری برساند.

 

 

 

 

دیدگاه ها (0)
img