13

مهر

1403


اجتماعی

28 آذر 1397 08:25 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - محمد خداکریمی  - خبرنگار  بالاخره از دیروز با روشن شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در چهارراه فاطمیه بندرعباس آنچه ماه‌ها در اندیشه آقایان شورای ترافیک استان بود وارد فاز عملیاتی شد.

 

از دیروز دوباره خیابان‌های محدوده مرکزی شهر بندرعباس دستخوش تغییراتی شد. اجرای طرح‌هایی برای کاهش بار ترافیکی در این محدوده از شهر. بد نیست کمی به عقب برگردیم. حدود 8 سال پیش، آقایان شورای ترافیک استان در اتاقی دورهم جمع شدند و پس از ساعت‌ها بحث و فکر کردن، خیابان‌های هسته مرکزی این شهر را یک‌طرفه کردند آنهم با هزینه چندمیلیاردی. پیشنهاد اولیه آن از سال 85 مطرح‌شده بود که با مصوبه شورای ترافیک به اجرا درآمد.

 

شهردار وقت بندرعباس، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، کاهش آلودگی هوا، کاهش زمان در دسترسی به مراکز تجاری را ازجمله مزایای آن اعلام کرده بود. 

 

هرچند شهردار وقت بندرعباس و دیگر اعضای شورای ترافیک مدعی شده بودند با اجرای این طرح، شهروندان به لحاظ روحی و روانی به آرامش بیشتری نسبت به وضعیت قبلی خواهند رسید و بسیاری از فشارهای روانی ناشی از ترافیک‌های سنگین در محدوده مرکزی شهر کاهش خواهد یافت، اما متأسفانه چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

 

بسیاری از شهروندان و رانندگان تاکسی بندرعباس پس از گذشته 8 سال از این طرح هنوز اجرای طرح یک‌طرفه را کارشناسی نشده می‌دانند.به نظر می‌رسد، اجرای طرح‌های زیرساختی مانند احداث روگذر و زیرگذر و تقاطع‌های غیر هم‌سطح راه‌حل اصولی حل مشکل ترافیک بندرعباس باشد.

 

با یک‌طرفه شدن خیابان‌های هسته مرکزی بسیاری از شهروندانی که قبلاً در ترافیک گرفتار نمی‌شدند ناچار هستند برای رسیدن به مقصد، وارد محدوده طرح ترافیک شده و در مسیرهای قفل‌شده آن، وقتشان تلف شود.

 

باید پذیرفت اجرای طرح ترافیک کمک چندانی به روانی رفت‌وآمد نکرد. درهمان سال اجرای این طرح مخالفان بسیاری داشت. یکی از این مخالفان مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بود.

 

او معتقد بود یک‌طرفه کردن خیابان‌ها به دلیل اینکه در مناطقی از شهر گره ترافیکی به وجود می‌آورد مشکلات فراوانی را برای نیروهای آتش‌نشانی به وجود می‌آورد. به‌هرحال، علیرغم موافق و مخالف بودن عده‌ای نسبت به اجرای این طرح، از دیروز همان‌طور که به آن اشاره شد، طرح دیگری به اجرا درآمده، طرحی که نوعی برگشت به عقب را نشان می‌دهد. چهارراه فاطمیه، چهارراه مرادی که ارسال‌های سال دورتر، تردد و عبور و مرور به‌صورت چهارراه انجام می‌شد، در طرح دیروز دوباره همچون سابق اجرا شد شاید با اندک تغییری.با افزایش روزانه تعداد خودرو و ثابت ماندن مسیرهای دستیابی به هسته مرکزی شهر بندرعباس، گره ترافیکی با چنین طرح‌های موقتی هرگز بازنخواهد شد.

 

مسببین این‌همه مشکلات ترافیکی، آن مدیرانی هستند که به علت عدم آینده‌نگری، تنها امروز شهر را دیدند و نگاهی به فردا نداشتند.بدون شک اگر این آقایان، اندکی دایره دید خود را وسیع‌تر می‌کردند و به فکر آینده شهر و رفاه آیندگان بودند، حال‌وروز شهر این‌گونه نبود که از شلوغی و ترافیک نفسش به شماره بیفتد.

 

گذشته از اینکه این طرح و طرح‌هایی نظیر آن چقدر با شرایط جدیدی که در شهر و به‌خصوص بافت مرکزی بندرعباس، حجم و ظرفیت‌های ترافیکی آن با توجه به پویایی خاص شهر همخوانی خواهد داشت، باید به این اندیشید که چرا و تا کی شهروندان بندرعباسی مجبورند با دور کردن راه خود و تحمل ترافیک‌های گاه سنگین تاوان تصمیمات اشتباه مسئولان شهری را دهند که با اعتماد به طرح‌ها و مکان‌یابی‌های مشاورین تهران نشین، شهری با امکانات تجمع یافته در مرکز را شکل داده‌اند. 

 

توجه به مشکلات و معضلات ترافیکی که در بافت مرکزی شهر احساس می‌شود با دیدی شهر نگر حاکی از این است که این معضلات ترافیکی نتیجه پراکنش نامناسب ساختمان‌های اداری، تجاری و حتی تفریحی در این محدوده مرکزی شهر است. تردیدی نیست که این طرح با افزایش جمعیت و حجم خودروها، معضلی بر مشکلات شهری خواهد افزود.

دیدگاه ها (0)
img