12

مهر

1403


اجتماعی

05 دی 1397 10:12 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - در حالی که خطر نبود و کمبود آب در اقصی نقاط کشور آژیر کشان شده در مرکز هرمزگان شاهد حضور کارواش هایی هستیم که از آب های شرب تصفیه شده برای شست و شو ماشین ها استفاده می کنند.

چند سالیست سایه شوم خشکسالی بر فلات ایران گسترده شده و منابع آبی بسیاری از نقاط کشور از جمله استان هرمزگان را به نفس های آخرش رسانده؛ کمبود و نبود آب در اقصی نقاط هرمزگان قصه ای تازه نبوده و در چند سال اخیر برخی از سخنان مسئولان در جلسات مهم و تریبون ها را به خود اختصاص داده است.

بیش از دو دهه خشکسالی در هرمزگان سبب شده اکثر روستاهای این استان در طول شبانه روز تنها مدت کوتاهی از نعمت آب برخوردار باشند و همچنان با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند؛ گوهران در شهرستان بشاگرد هرمزگان تنها روستایی در کشور بوده که آبرسانی به آن با تانکر صورت می پذیرد و نبود آب تبدیل به چالش بزرگی برای مردم آن منطقه شده است.

محدودیت منابع آبی و خشکسالی در اکثر روستاهای هرمزگان باعث ایجاد مشکل هایی از جمله ایجاد فروچاله ها و ایجاد آفت ها در مزارع کشاورزی و در نتیجه مهاجرت روستائیان به شهر شده است.

در حالی که خطر نبود و کمبود آب در اقصی نقاط کشور آژیر کشان شده در مرکز هرمزگان شاهد حضور کارواش هایی هستیم که از آب های شرب تصفیه شده برای شست و شو استفاده می کنند؛شهروندان و مسئولان بندرعباس بدون توجه داشتن به مسئله کمبود آب ماشین های خود را برای زدودن از اندکی آلودگی روانه کارواش ساخته و آب های شرب تصفیه شده را بر روی آن سرازیر می سازند.

۲۱ ماه اخیر هیچ آبی وارد سدهای هرمزگان

نشده است

طی گزارش میدانی از کارواش های پایتخت اقتصادی کشور متوجه شدیم که تقریبا تمام کارواش های شهر بندرعباس از آب شرب در کارواش ها استفاده می کنند و فاضلاب های تصفیه شده هیچ جایگاهی در کارواش های بندرعباس ندارد.

در حالی که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خبر داده در ۲۱ ماه اخیر هیچ‌گونه آبی وارد سدهای استان نشده استفاده از آب  شرب توسط کارواش ها در این بحران بی آبی اوج بی مدیریتی مسئولان ذیربط را می رساند.

هرچند با راه اندازی آب شیرین کن ها در استان هرمزگان مشکلات آبی برخی از مناظق هرمزگان تا حدودی رفع شده اما نباید این موضوع را فراموش کرد که برای تصفیه و تبدیل شدن آب ها به آب شرب سرمایه های فراوان ملی خرج می شود پس هدر رفت آب در کارواش ها هیچ گونه دلیل قانع کننده ای ندارد.

آب شرب منبع تامین آب کارواش ها در بندرعباسصاحب یکی از کارواش های بندرعباس در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه آب مورد استفاده در کارواش ها آب شرب شهری است، عنوان کرد: ما در کارواش خود تنها از آب لوله کشی شده شهری استفاده می کنیم و ماهانه باید هزینه های گزافی را برای بها آن پرداخت کنیم.

این شهروند با اشاره به قانون گذاشتن دستگاه تصفیه آب در کارواش ها عنوان کرد: دستگاه تصفیه آب قیمت بالایی دارد و تا آنجا که اطلاع دارم اکثر کارواش های سطح شهر بندرعباس از ان استفاده نمی کنند و آب مورد استفاده آن ها نیز همین آب لوله کشی و تصفیه شده شهر است.

وی افزود: در کنار دریا قرار داریم اما از آن دریا بدیل پوساندن زود هنگام خودرو ها نمی شود از ان استفاده کرد و  تنها گزینه ای که برای کارواش ها مناسب بوده و باعث تمیزی و برق افتادگی ماشین می شود آب های شرب تصفیه شده است.

این شهروند خاطر نشان کرد: از آب شرب علاوه در کارواش ها در آبیاری فضای سبز شهری نیز استفاده می شود که این امر تهدیدی بزرگ برای منابع آبی استان به شمار می رود و همت والای متولیان امر برای سامادهی آن و جایگزیتن کردن آب های تصفیه شده فاضلاب به جای آب های شرب خانگی را می طلبد./هرمز

دیدگاه ها (0)
img