گفتگو با صدیقه کیوان مدیر اجرایی موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس (کودکان سرطانی)

خـیران، قـــهرمان داستانهای فــندق کوچــولو



امید بالاخره غول سرطان را شکست داد و بهبود یافت، تبریک می‌گویم ...

مرد و زن جوان با شنیدن این کلمات از زبان پزشک معالج، ناخودآگاه اشک شادی از چشمانشان جاری شد و باورشان نمی‌شد بعد از 4 سال دیدن رنج و زجر پسرشان، روزی برسد که خبر بهبودی او را بشنوند. زن جوان با بغض چند بار در میان سخنان دکتر پرید و پرسید: «واقعاً پسرم خوب شده و می‌تواند مانند ‌هم‌سن‌وسالانش زندگی بدون درد و قرص داشته باشه ...»؛ و آقای دکتر توضیحاتی در این مورد داد که بعد از نشان دادن علائم سرطان، شروع درمان، شیمی‌درمانی و مصرف دارو، سلول‌های سرطانی نابودشده است اما باید پرهام برای چکاپ هر 6 ماه یک‌بار به این مرکز بیاید ...

دختر جوان در یک صبح یک روز پاییزی مانند همیشه پس از تن کردن لباس سفید مددکاری، ساعت کاریش را شروع کرد و اول از همیشه سراغ محمد را گرفت پسربچه‌ای که دو سالی در بخش خون و سرطان در رفت‌وآمد بود و در این چندروزه به علت بدحالی مهمان بخش شده بود. محمد در بخش نبود، سراغش را از دیگر همکاران گرفت و فهمید دیشب چشم از این جهان بسته است، باورش نمی‌شد و در مدت همکاری‌اش در این بخش شاهد فوت چند کودک بود با چشمان اشک‌آلود خود را به مدیر اجرایی موسسه مراجعه کرد و با بغض گفت: «محمد هم از بین ما رفت و نتوانستم برایش کاری کنم ... بودن و نبودن من چه فرقی دارد می‌خواهم استعفایم را بنویسم». در همان لحظه کودک سرطانی 4 ساله که به علت لبان همیشه پر خنده، او را فندق صدا می‌کردند با همان چهره خندان به سمتش آمد و با گفتن «خاله بیا کارت دارم» گویا تمام غم‌ها از دل این مددکارجوان رخت بربست ...

 فندق از دوماهگی مهمان بخش خون و سرطان بیمارستان بود که پس از شیمی‌درمانی و طی مراحل درمانی، بهبودی خود را به دست آورده بود و هرچند ماه یک‌بار برای چکاپ باز به بخش می‌آید...

 بهبودی 50 کودک سرطانی

امید  ، محمد حسین ، محمد مهدی و فندق کوچولو جز لیست 50 نفر از بهبودیافتگان بخش خون و سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس از سال 89 تاکنون قرار گرفت که توسط موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس راه‌اندازی شده است. البته از سال 89 تا 93 بخش خون و سرطان کودکان در 4 اتاق کوچک با 12 تخت بستری و یک کانکس مخصوص شیمی‌درمانی در ساختمان قدیمی بیمارستان کودکان بود که در سال 94 این بخش به همت خیران، موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس و دانشگاه علوم پزشکی استان با بهترین تکنولوژی روز و پزشکان و کادر متخصص در طبقه سوم ساختمان جدید بیمارستان به بهره‌برداری رسید. این بخش ظرفیت نگهداری 20 بیماران سرطانی از نوزادی تا 16 سالگی را دارد.

کودکان سرطانی هرمزگان بندرعباس موسسه خلیج فارس

 پیشنهاد بازارچه و درآمد چندمیلیونی

«ساختمان قبلی بخش خون و سرطان محیط مناسبی برای کودکان نبود، چراکه فضا کوچک بود و کودکی که باید چند روز در آن اتاق بستری می‌شد و نیاز به تحرک و بازی داشت دچار افسردگی می‌کرد نه‌تنها کودک بلکه خانواده‌های آن‌ها که بیشتر از شهرها و روستاهای اطراف می‌آمدند هم به افسردگی دچار می‌شدند». صدیقه کیوان مدیر اجرایی موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس این مطلب را بیان کرد و افزود: «سال 90 بعد از بازنشستگی در بیمه سلامت به موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس به ریاست دکتر مولوی پیوستم و تمام فکرمان این بود که چکار کنیم اعتباری به دست بیاوریم و محل مناسبی برای درمان این کودکان بیابیم تا آنکه پیشنهاد فروش غذای خانگی را مطرح کردم».

فکر نمی‌کرد این پیشنهادش باعث جمع‌آوری چند میلیون وجه نقد از فروش غذا گردد و بازارچه به نام خیرین زیر پرچم شناخته شد...

«پس از موافقت این پیشنهاد، دوستان و آشناییان را در منزل دعوت کردم و از آن‌ها خواستم در این موردنظر دهند که اکثرا رای بر عدم موفقیت دادند اما یکی از دوستانم که تا به امروز پا به‌پای این موسسه است من را تشویق و امیدوارم کرد که این پیشنهاد را عملی کنم».

وی به همراه یکی از دوستانش که در فضای سبز شهرداری بندرعباس فعالیت می‌کرد به دنبال مکانی مناسبی برای فروش محصولات غذای خانگی بود تا آنکه فضای باز بوستان غدیر (زیر پرچم) را انتخاب کرد و استارت راه‌اندازی اولین بازارچه در ساعت 16 تا 21، 27 بهمن‌ماه سال 90 با کمک 7 نفر از بانوان زده شد، در همان 5 ساعت از فروش غذای خانگی، 2 میلیون و 500 هزار تومان به دست آمد درحالی‌که ذخیره صندوق موسسه در حدود 200 هزار تومان بود.

«قرار شد در این بازارچه یک خانم که نان و دیگری که فلافل می‌پخت در همان محل بیایند و پس از پخت محصولات را بفروش برسانند، باد می‌وزید و می‌ترسیدیم این باد همراه با گردوخاک باشد به همین علت به هلال‌احمراستان تماس گرفتم و درخواست چادر کردم که آن‌ها رایگان دوتخته چادر را در محل نصب کردند و همچنین یکی از دوستان نیز سماور و چای ...و دیگری میز و صندلی فراهم کرد، نمی‌دانم چطوری همه‌چیز برای یک بازارچه خیریه فراهم شد».

استقبال رهگذران بی‌نظیر بود و حتی خیلی از بانوان که دوست داشتند در این خیریه نقشی داشته باشند شماره تماسشان به این تیم می‌دادند تا برای بازارچه بعدی حضور یابند و محصولاتشان را به نفع کودکان سرطانی عرضه کنند. در هفته دوم این بازارچه 4 میلیون و 500 هزار تومان و در هفته سوم نیز بیش از هفت میلیون تومان از فروش غذای خانگی به‌حساب موسسه اضافه شد و این وجوه برای درمان بیماران ازجمله تهیه دارو و هزینه‌های دیگر مصرف می‌شد.

«استقبال از غذاهای عرضه‌شده در غرفه‌ها به‌اندازه‌ای بود که عرضه مواد غذایی به‌صورت مجدد پخت و عرضه شد، هر فردی به‌اندازه وسع خود غذا ‌یا صنایع‌دستی درست می‌کند و دیگران نیز به‌قدر توانایی این اقلام را خریداری می‌کنند، اما همین قطره‌های کوچک جمع شده و در بسیاری موارد کمک شایانی به درمان کودکان سرطانی تحت پوشش این موسسه کرده است». این بازارچه خیریه درگذر زمان در قشم، درگهان، خمیر، لنگه و کنگ و... برپا شد و در آینده نیز در تمام شهرستان‌ها برپا می‌شود.

 350 کودک سرطانی تحت پوشش موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس

با کمک خیران تا حدودی هزینه تأمین مکان مناسب درمان کودکان سرطانی فراهم شد و در همان روزها ساخت بیمارستان دوطبقه الحاقی کودکان بندرعباس در حال احداث بود که اعضای موسسه خیریه بعد از صحبت با رئیس دانشگاه علوم پزشکی و رئیس بیمارستان کودکان موافقت آن‌ها را برای ساخت یک طبقه دیگر با هزینه این موسسه برای کودکان سرطانی جلب کردند و دو سال بعد یعنی در سال 94 این بخش آنکولوژی در فضای 580 متری دارای 20 اتاق ایزوله، 2 سالن، اتاق بازی، تیم روان‌شناسی، مددکاری و مشاوره ... به بهره‌برداری رسید.

«از سال 89 که این موسسه فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدای راه‌اندازی بخش سرطان بیمارستان کودکان بندرعباس 30 نفر تحت پوشش خیریه بود که هم‌اینک به 350 بیمار رسیده است، در حال حاضر بیمارانی از استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، کرمان و بوشهر به این موسسه مراجعه می‌کنند».

 اولین مدرسه ویژه کودکان بیمار مبتلابه سرطان در بندرعباس

4 ماه از سال تحصیلی گذشته و کودکان سرطانی پا به‌پای هم سن و سالانشان در مدرسه درس می‌خوانند مدرسه‌ای در دل بیمارستان کودکان بندرعباس که می‌توان به‌عنوان اولین مدرسه ویژه کودکان بیمار به سرطان در کشور شناخت.

«از سال‌های قبل در این فکر بودم که باید مدرسه‌ای برای این کودکان راه‌اندازی شود چراکه این کودکان با توجه به نوع بیماری‌شان از درس عقب می‌افتادند و نمی‌توانند پای به‌پای هم‌سن‌وسالانشان مقاطع را طی کنند به همین علت به همراه تیم موسسه طرح را نوشتیم، رئیس بیمارستان هم موافقت کرد. ما این طرح را به آموزش‎وپرورش دادیم. از تابستان کارهای مجوز را شروع کردیم. برای اول مهر، مدرسه برای ورود بچه‏ها آماده شد».

 این مدرسه به نام (نوید زندگی) به همت خیرین هرمزگانی و با مشارکت آموزش‌وپرورش بندرعباس در کنار بخش خون و سرطان بیمارستان در تاریخ اول مهر 95  تأسیس‌شدو با 80 کودک کار خود را شروع کرد و یک سال بعد مدرسه بیمارستان علی‌اصغر تهران شروع به کارکرد.سازوکار مدرسه بچه‏های سرطانی شبیه به مدارس دیگر است، آن‌ها هم از روی کتاب‏های درسی مدارس دیگر درس می‏خوانند، زمان امتحان و نوع امتحان هم شبیه به دیگر بچه‏هاست اما قانون حضوروغیاب شرایط و تدریس بستگی این مدرسه با بقیه مدارس دیگر کمی فرق می‌کند اینکه ساعت حضور معلم و تدریس بر اساس شرایط جسمانی کودک تنظیم می‌شود.

«دلیل اصلی ایجاد این مدرسه تحصیل کودکان در زمان بستری شدن در بیمارستان و بخش خون و سرطان و بازنماندن آن‌ها از تحصیل است که این مهم جز با حمایت و همکاری آموزش‌وپرورش هرمزگان بالأخص خانم بلوچی به‌عنوان مدیر دبستان میسر نبود. همه معلمان ما به‌صورت خیریه کار می‏کنند یعنی وقت آزادشان را به بچه‏ها درس می‏دهند. مدیر مدرسه، مدیر رسمی آموزش‎وپرورش است و در مدرسه حضور دارد و برنامه‎ریزی معلمان را انجام می‏دهد».

کودکان مبتلابه سرطان در ساعاتی که درمان نمی‌شوند و ساعت تحصیل هم تمام‌شده امکان استفاده از وسایل بازی در اتاقی جداگانه را خواهند داشت.

«بچه‏هایی که در بیمارستان هستند، به‌صورت انفرادی یاد می‏گیرند ممکن است که دو ماه در بخش بستری باشند. بعد از ترخیص به خانه می‎روند ولی چون ایمنی بدنشان پایین است، نمی‎توانند که در مدارس دیگر باشند. از طریق فضای مجازی با معلمش در ارتباط هستند و معلم درس را برای او می‏فرستد. در تاریخی، می‏آیند و کارنامه‎شان را می‎گیرند. اگر در بیمارستان بستری باشند، در روزهایی ممکن است در بخش ایزوله باشند؛ بنابراین در آن روزها درس نمی‎خوانند، مثلاً در طول هفته یک روز بچه حالش بهتر است و پزشک می‏گوید که می‏تواند بیرون برود و آموزش را داشته باشد. بچه‎ها با کارنامه‎های خیلی خوبی قبول می‏شوند. ما بچه‏ای راداریم که بعد از اتمام درمان در مدارس عادی درس می‎خواند. چون دیگر نیازی نیست که در مدرسه ما درس بخواند.»

 برگزاری چهارمین جشنواره بزرگ غذا و صنایع‌دستی هرمزگان

چهارمین جشنواره بزرگ غذا و صنایع‌دستی استان هرمزگان به همت موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس (حامی کودکان سرطانی) در بندرعباس در 11 و 12 بهمن‌ماه به نفع بیماران خاص و سرطانی در هتل همای بندرعباس برگزار می‌شود. فروش انواع غذاهای بومی محلی، صنایع‌دستی، اجرای موسیقی میدانی و موسیقی استیج را از برنامه‌های جذاب این جشنواره است.

«از کادر هتل همای بندرعباس تشکر می‌کنم که 4 سال متوالی میزبان این جشنواره بودند ،شهروندان برای سهیم شدن در این کار خیر می‌توانند اوراق سهام معنوی تهیه کنند، اوراق مشارکت معنوی در ساخت بیمارستان پیوند مغز استخوان سه میلیون تومان می‌باشد که خیرین می‌توانند در این کار خداپسندانه شرکت کنند».

علاقه‌مندان جهت رزرو غرفه و هماهنگی می‌توانند با شماره تلفن‌های 09179008110 و 07633688387 تماس بگیرند و یا برای خرید اینترنتی بلیت نیز می‌توانند به نشانی اینترنتی mousika.ir مراجعه کنند. این جشنواره پنجشنبه از ساعت 16 و جمعه از ساعت 10 صبح میزبان علاقه‌مندان است.

 حمایت خیران در ساخت بیمارستان فوق تخصصی بخش پیوند

عده‌ای از کودکان به علت سیر مراحل اداری در بستری شدن در بیمارستان‌های تهران و مشهد برای پیوند مغز استخوان جان می‌سپارند و اگر این مرکز پیوند در استان باشد تعداد مرگ‌ومیر کودکان سرطانی کاهش می‌یابد. مدیر اجرایی موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس نبود بخش پیوند مغز استخوان را چالش کنونی فراروی بیماران و خانواده‌ها در هرمزگان دانست.

«عدم مرکز پیوند در استان علاوه بر مشکلات درمانی برای بیماران، با توجه به اینکه پس از عمل 2 ماه در بیمارستان بستری و پس از مرخص شدن نیز شش ماه باید در همان شهر بمانند هزینه‌های سرسام‌آوری را به خانواده‌ها تحمیل می‌شود به همین علت از مدت‌ها قبل درصدد تأمین هزینه ساخت چنین مرکزی در استان هستیم و سال گذشته نیز با حمایت هنرمندان و خیرین و مردم در جشنواره غذا و لباس‌های سنتی 70 میلیون تومان برای ساخت این بیمارستان جمع‌آوری‌شده است».

تیرماه امسال با حضور مسئولان کلنگ احداث بیمارستان فوق تخصصی بخش پیوند در فضای بیمارستان کودکان بندرعباس زده شد و عملیات اجرایی این پروژه آغاز گردید و مقرر است تا دو سال آینده این مرکز با همکاری استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و خیرین به بهره‌برداری برسد.

کیوانی هزینه ساخت این پروژه را 251 میلیارد تومان دانست که هشت میلیارد آن تعهد خیرین است.

«این پروژه نیازمند همکاری مردم خیر است و امیدواریم با حمایت مردم طی دو سال بیمارستان پیوند مغز استخوان در بندرعباس ساخت و مجهز شود».

 بیمارستان پیوند مغز استخوان کودکان سرطانی بسازیم

امیدها و فندق‌های زیادی در استان به بیماری سرطان مبتلا هستند و گاها نیاز به پیوند مغز استخوان‌دارند بیایم با کمک به این کودکان در ساخت چنین مرکزی آن‌ها به زندگی پر از آرامش و بدون درد برگردانیم آرامشی که آرزویشان هست ، آرزویی که تا حدودی به دست ما برآورده می شود و می توانیم با دستان پر مهرمان قهرمان داستانهای پرهام و فندق های کوچولو باشیم ... شماره‌حساب‌های موسسه ساحل خلیج‌فارس جهت دریافت کمک‌های نقدی خیرین و همراهان محترم: شماره‌حساب‌های موسسه ساحل خلیج‌فارس بانک ملت (جام):32200322/74 شماره کارت:6104337770065538 بانک صادرات (سپهر):0104944527004 آدرس: بندرعباس-گلشهر -بیمارستان کودکان (بخش آنکولوژی) تلفن 6688389-0761 تلفکس:6688387-0761

موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس سال 89 به همت دکتر مولوی، فوق تخصص خون و سرطان باهدف حمایت از کودکان مبتلابه سرطان در بندرعباس راه‌اندازی شد که هم‌اکنون بیش از 10 هزار نفر عضو دارد.

صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها